Docno
Jag har tänkt att inreda källaren. Källaren består av en oisolerad betongplatta och ovanpå på den ligger det golvplattor i plast (liknande de som säljs på jula). Jag funderar på att lägga laminatgolv ovanpå golvplattorna och lämna lite utrymme intill väggarna så att fukt kan ta sig upp från plattan. Skulle det funka?
Någon som har provat och kan berätta hur det blev.
 
BirgitS
Kan du länka till golvplattorna du tänker på?
Om de har hål så är de kanske inte tillräckligt stabila för laminatgolvet och det kommer upp fukt rakt på laminatgolvet botten i trä (inte bra). Du får kolla vad golvtillverkaren tycker om det.
Om de är kompakta så förhindrar de avdunstningen av fukt.
 
  • Gilla
Docno
  • Laddar…
Docno
Ungefär så här ser de ut.

Staplade svarta plastmattor med ett mönster av åttkantiga och fyrkantiga hål. En matta lutar mot högen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Jag ser ju två risker med den typen av plattor, för ojämnt för laminatgolvet och att fukt (vattenånga) kommer upp mot laminatgolvet.
 
  • Gilla
Docno
  • Laddar…
Cheesen
Docno Docno skrev:
Jag har tänkt att inreda källaren. Källaren består av en oisolerad betongplatta och ovanpå på den ligger det golvplattor i plast (liknande de som säljs på jula). Jag funderar på att lägga laminatgolv ovanpå golvplattorna och lämna lite utrymme intill väggarna så att fukt kan ta sig upp från plattan. Skulle det funka?
Någon som har provat och kan berätta hur det blev.
Många som testat det och det är ju en känd riskkonstruktion. Om man ska hålla på och inreda källaren så är det ett ventilerat golv man ska titta på. Samma sak gäller väggar.
 
  • Gilla
Docno
  • Laddar…
Docno
Tänkte att det blir luft under golvet i och med golvplattorna. Vinylgolv kanske är bättre som inte består av trä.
 
Cheesen
Docno Docno skrev:
Tänkte att det blir luft under golvet i och med golvplattorna. Vinylgolv kanske är bättre som inte består av trä.
Blir fukt och mögel oavsett vilket klickgolv du lägger... Man kan som inte komma runt att man måste ha ett ventilerat golv. Betongen kan bli helt grön av påväxt.
 
  • Gilla
Docno
  • Laddar…
Docno Docno skrev:
Tänkte att det blir luft under golvet i och med golvplattorna. Vinylgolv kanske är bättre som inte består av trä.
Om du lägger plast mellan plattorna och laminatgolvet så är det lugnt.
Testa också om du har fukt i betonggolvet.
Vår källare från -60 är torr och där har vi golv liggande direkt mot betong men som säkerhet med plast och sedan 2-3 mm underlagsfoam. Varje källare är unik och utgå från. Att generellt säga att det inte går dyker ofta upp i de här trådarna.
 
  • Gilla
Docno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.