Tja,
Hoppas att solen skiner på er också.

Fråga; Går det att byta/omvandla mot ett eluttag?

Ha det!
 
  • Närbild av öppnat vägguttag med flera elektriska kablar av olika färger anslutna till kopplingsplintar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går inte att säga säkert från bilderna. Baserat på färgerna gissar jag att du har tre faser och jord där men ingen nolla. Därmed kan du inte byta det till ett vägguttag. Men någon kan ju ha dragit en nolla med annan färg än blå.
 
  • Gilla
ab029 och 2 till
  • Laddar…
Tommty
beror på om det 400v element eller 230v som suttit där innan.
 
Kanske.
Man måste veta vad dom olika ledarna är, om det finns nolla eller inte.
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
Sherlock Holmes Sherlock Holmes skrev:
Tja,
Hoppas att solen skiner på er också.

Fråga; Går det att byta/omvandla mot ett eluttag?

Ha det!
Går inte att svara på rakt av utan att undersöka installationen, mäta och ta reda på var trådarna går.
Men, som redan påpekat, troligen inte. Det ser ut som det skulle kunna vara tre faser och jord, avsett för 400V elvärmeradiator.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Har du tur är dom vita nolla.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Går inte att svara på rakt av utan att undersöka installationen, mäta och ta reda på var trådarna går.
Men, som redan påpekat, troligen inte. Det ser ut som det skulle kunna vara tre faser och jord, avsett för 400V elvärmeradiator.
400V
 
Sherlock Holmes Sherlock Holmes skrev:
400V
Då är svaret nästan säkert nej.
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
Sherlock Holmes Sherlock Holmes skrev:
400V
Hur och mellan vad har du mätt (har du mätt alla kombinationer)?
 
Svaret är med mycket stor säkerhet NEJ, det vi ser är en typisk trefaskoppling för elelement som ska ha 400Volt. Eftersom det handlar om tråd i ett VP rör skulle högst troligt en nolla bestå av blå FK. En annan sak är att det vi ser är en del av en slinga så kopplar man om något i dosan så påverkas även andra delar av slingan. För att få flera fingervisningar kan man titta i centralen hur många säkringar som gruppen har och vart trådarna är inkopplade.
 
  • Gilla
ARJU och 6 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Svaret är med mycket stor säkerhet NEJ, det vi ser är en typisk trefaskoppling för elelement som ska ha 400Volt. Eftersom det handlar om tråd i ett VP rör skulle högst troligt en nolla bestå av blå FK. En annan sak är att det vi ser är en del av en slinga så kopplar man om något i dosan så påverkas även andra delar av slingan. För att få flera fingervisningar kan man titta i centralen hur många säkringar som gruppen har och vart trådarna är inkopplade.
Det är uppfattat.

Tusen tack för eran svar allihop.
 
Det är ett relativt vanligt fel att någon sätter upp ett vägguttag istället för en elradiator. Och får 400V i uttaget, vilket ofast förstör det man kopplar in i uttaget, men med lite otur kan det bli brand.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Om det var min kåk skulle jag kopplat om dom vita som nolla (med lite blå krympslang på) om det inte enkelt gick att dra ut dom och dra in blå nolla i stället.

Men det beror i första hand på att jag redan har vit som nolla i flera uttag i kåken.
 
Fairlane
D Dilato skrev:
Om det var min kåk skulle jag kopplat om dom vita som nolla (med lite blå krympslang på) om det inte enkelt gick att dra ut dom och dra in blå nolla i stället.

Men det beror i första hand på att jag redan har vit som nolla i flera uttag i kåken.
Då får man dålig värme i ett antal element i den slingan.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Då får man dålig värme i ett antal element i den slingan.
Jag har gått över helt till luft-luftvärmepump sedan tre år tillbaka. Eftersom det är alldeles för dyrt att ha samtliga element igång.
Med detta sagt kabeldragning bakom elementen finns bara där, och därav min fråga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.