Håller på att renovera mitt garage, som det ser ut nu har jag en ventil nere vid porten och en längst in i garaget långt upp på väggen för ventilation. De har varit stängda innan jag började renovera vilket har gjort att det var mycket mögelpåväxt på väggarna, självklart vill jag inte att det ska bli så igen. Ska man ha ventilerna öppna hela tiden och satsa på någon värme i garaget? I så fall vad?
Antar att en elradiator drar väldigt mycket ström på vintern.
 
Om det inte finns någon isolering alls i garaget måste svaret på frågan bli att det värmer man inte. I alla fall inte kontinuerligt. Är du säker på att fukten kommit in med luften? Värmer du blir det torrare. Men det kanske går att få det torrare på andra sätt också.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Om det inte finns någon isolering alls i garaget måste svaret på frågan bli att det värmer man inte. I alla fall inte kontinuerligt. Är du säker på att fukten kommit in med luften? Värmer du blir det torrare. Men det kanske går att få det torrare på andra sätt också.
Förut har jag inte haft någon cirkulation alls då ventiler varit stängda och då har man känt att det varit väldigt fuktigt där inne. Nu känns det bättre när man öppnat dem. Isolering är det inte, gammalt eternit garage som är gipsat inuti, tänkte sätta träpanel över eternitplattorna nästa år.
Är inte ute efter att ha 20 grader i garaget men kanske några plus på vintern.
 
Finns det någon tillförsel av vatten? Jag menar till exempel om du ställer in en blöt bil där ofta eller om det kan rinna in vatten när det regnar. Om så är fallet hjälper det något med ventilation. Och om du märker skillnad på luften så är det ju skillnad.

Om väggen i sin helhet är eternit, luftspalt, gips kan jag inte komma med någon annan rekommendation än att aldrig försöka värma där mer än möjligtvis några timmar när man skall jobba med något. Du kanske kan lägga på lite isolering när du sätter ny panel.
 
Cheesen
H hedstrom skrev:
Förut har jag inte haft någon cirkulation alls då ventiler varit stängda och då har man känt att det varit väldigt fuktigt där inne. Nu känns det bättre när man öppnat dem. Isolering är det inte, gammalt eternit garage som är gipsat inuti, tänkte sätta träpanel över eternitplattorna nästa år.
Är inte ute efter att ha 20 grader i garaget men kanske några plus på vintern.
Inte bra för det du ställer i garaget om du inte har någon ventilation. Du kan ställa in en dieselkanon så får du det varmt när du behöver
 
Om garaget är oisolerat men har el kan man ha en sorbtionsavfuktare där och ingen eller minimal ventilation. Då blir inte fukthalten så hög att det möglar. Men bra sorbtionsavfuktare är ganska dyra.
 
A Avemo skrev:
Finns det någon tillförsel av vatten? Jag menar till exempel om du ställer in en blöt bil där ofta eller om det kan rinna in vatten när det regnar. Om så är fallet hjälper det något med ventilation. Och om du märker skillnad på luften så är det ju skillnad.

Om väggen i sin helhet är eternit, luftspalt, gips kan jag inte komma med någon annan rekommendation än att aldrig försöka värma där mer än möjligtvis några timmar när man skall jobba med något. Du kanske kan lägga på lite isolering när du sätter ny panel.
Bilen har jag endast där om jag skruvar, polerar eller dylikt. Vatten rinner inte in i garaget.
Jag får strunta i värme som du skriver om jag nu inte får för mig att isolera det.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.