Hur kopplar jag in en dimmer till lampan Har bara två kablar till lampan Ström kommer från ett uttag sen vidare till lampan 🤔
 
Tunt med information, men en vanlig traditionell vriddimmer kan direkt ersätta en strömbrytare.
Fas in på L, tändtråd på "våg med pil".
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
Som föregående skribent skriver, här saknas information för att kunna ge ett bra svar.

Är det en lampa ansluten inkopplad i ett vägguttag?
Har du strömbrytare idag eller hur ser det ut?
En bild kan kanske underlätta?
 
Ok här kommer bilder
 
  • Ett uterum med träväggar, genomskinligt tak, hängande lampa och två blåa dekorationer på väggen. Trädgård och tvättställning syns utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppsättning av en eluttagspanel med två uttag monterad på en vit träpanelvägg, med en öppen elbox ovanför och kablar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Där kopplingarna tänkte jag sätta in dimmer
 
Då gäller min beskrivning. En av de inkommande ledarna kopplar du till dimmern (L). Den andra utgående ledaren också till dimmern (våg med pil).


Obs du bör skippa den gjorda installationen med kabel in i eluttaget.
Sätt på en stickkontakt istället. Nu syns det att det är en hemmafixare som har varit i gång och gjort en undermålig installation.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
JAPP TACK ÄNDÅ
 
A
Ser inte ut att vara rätt val av material och installationen lämnar vissa frågetecken och utropstecken.

Är detta utomhus men under tak?
 
A avh67f skrev:
Är detta utomhus men under tak?
Ett vanligt inglasat uterum tänker jag.
 
E etompau skrev:
Obs du bör skippa den gjorda installationen med kabel in i eluttaget.
Sätt på en stickkontakt istället. Nu syns det att det är en hemmafixare som har varit i gång och gjort en undermålig installation.
Eller så gör du om det på ett korrekt sätt med korrekt material (korrekt kabel).
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Är armaturen dubbelisolerad eller ska den skyddsjordas?
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Är armaturen dubbelisolerad eller ska den skyddsjordas?
Den ser ut att vara ett vanligt upphäng typ IKEA Sunneby (det verkar finnas minst två eftersom det går en likadan sladd vidare till höger uppe i koppen).
 
Hur skulle du ha kopplat Det är utealtan med tak inglasad
 
Sätt ett vägg-/lamputtag uppe vid taget, dra rätt typ av kabel från befintliga uttaget till dimmern samt från dimmern till nya uttaget, sen stick-/lamppropp på lampsladden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.