Hej,

Det här går fan inget vidare så mitt hopp står till er. Jag håller på att ta fram ett nytt fräsbordsanhåll, detta ska jag sälja ritningar till. Målet är att anhållet ska passa så många fräsbord som möjligt. Variabeln som är obekant är vad folk har för cc-mått mellan sina t-tracks. Det är neråt det är tajt, med nuvarande konstruktion har jag svårt att komma under 50cm cc, men om jag får info att många har bord med mindre avstånd får jag ta mig en funderare. Det kommer sen skrivas i specen nåt i stil med "passar alla fräsbord med t-trackavstånd från xx cm och uppåt"

Försök 1 på Router Forums. Jag ställde frågan och motiverade väl varför jag ville ha info om folks cc-mått. Resultat så här långt. 12 svar i form av smarta kommentarer från gubbar på läktaren hur jag egentligen ska bygga ett anhåll o en lång diskussion om allehanda saker vad gäller fräsbordsanhåll men noll svar på själva frågan vad folk har för avstånd mellan t-tracksen.

Försök 2, på Reddit. Vis av försök 1 så skrev jag att jag bara ville veta folks cc-mått, varför o hur o motivering skulle bara slösa deras o min tid vilket jag skrev. Resultat: Idiotförklarad o nerröstad. Noll svar.

Försök 3, Byggahus. Ni har god chans att klå försök 1 och 2 och som vanligt finns den prestigefyllda utmärkelsen "bästa svar" att tävla om.

Slumpmässigt utvald fräsbordsbild för illustration. Ni som har fräsbord med t-tracks, vad har ni för CC-mått?


Bilden visar ett fräsbord med t-tracks och en angiven C-C Distance? för att markera avståndet mellan spåren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Fräsbord Trend WRT inköpt 2024: CC 535 mm
 
Redigerat:
  • Älska
Ola C
  • Laddar…
Något säger mig att målgruppen på fräsbord här är en annan än de små modeller jag för närvarande siktar på men en Kreg PRS2100 har gissningsvis 40cm och Trend CRT/MK3 gissningsvis 45. Båda då "halvhöjdsbord" och grovmåttade från minnet men jag kan mäta på Trend-bordet om det önskas för ett exakt mått

Trend CRT/MK3 fräsbord, visat uppifrån, med linjal, skyddskåpa, och inställningsvred.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mange_64 och 1 till
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Något säger mig att målgruppen på fräsbord här är en annan än de små modeller jag för närvarande siktar på men en Kreg PRS2100 har gissningsvis 40cm och Trend CRT/MK3 gissningsvis 45. Båda då "halvhöjdsbord" och grovmåttade från minnet men jag kan mäta på Trend-bordet om det önskas för ett exakt mått

[bild]
Tack för info, har spanat lite på de där småborden men inte bestämt om de ska får vara med i scopet. Du får gärna mäta om du har möjlighet.
 
Redigerat:
c/c 580 mm på ett bord som är 735 mm brett. Har ingen aning om varför det blev 580 mm.......
 
Mina T-tracks är helt slumpmässigt placerade, ca 45 cm cc, då jag byggde hela bordet själv. De går inte hela vägen heller, om det är tanken du har och inte bara så bilden du fick tag på har det?

Min tanke blir är att om anhållet ska fungera till så många DIY fräsbord som möjligt behöver det

1. Finnas med i planerna från början vid konstruktion av fräsbordet.
2. Ha en funktion med flyttbara T-skruvar som kan anpassas en viss längd i sidled för att passa så många bord som möjligt.

Jag gillar tanken på att kunna hitta bra ritningar på ett anhåll med viss flexibilitet så jag inte behöver bygga om bordet för att jag skulle vilja byta anhållet mot något bättre.
 
Bart Bart skrev:
1. Finnas med i planerna från början vid konstruktion av fräsbordet.
2. Ha en funktion med flyttbara T-skruvar som kan anpassas en viss längd i sidled för att passa så många bord som möjligt.
Längden på t-tracksen spelar ingen som helst roll för det jag frpgar om. Det var bara en bild jag tog från nätet.

1. Njäe, det ska egentligen inte behövas.
2. Användaren kommer bara behöva borra två hål för sina t-trackskruvar, så det behövs inget special för att göra så det passar olika mått.
 
Får man rabatt på ritningarna om man svarar? ;)

Har aldrig fått tummen ur att bygga ett fräsbord..säkert ngn högre makt som menade på att jag skulle vänta tills du började sälja ritningar :)
 
Frustrator Frustrator skrev:
Får man rabatt på ritningarna om man svarar? ;)

Har aldrig fått tummen ur att bygga ett fräsbord..säkert ngn högre makt som menade på att jag skulle vänta tills du började sälja ritningar :)
Vet inte vad ditt svar skulle bidra med, du har ju inte ens nåt fräsbord.

Men, om du bildgooglar all världens fräsbord o sitter med linjal o mäter cc-mått på datorskärmen o ger mig en lista på vad du kom fram till kan du få några % rabatt🙂
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
Jessem Ultimate Excell 11
cc-mått 838 mm
Mvh
Jonas
 
  • Älska
Ola C
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.