Hej! Jag är ny både på detta forum och i att bygga/renovera hemma.

Jag har tagit ner en mindre vägg och behöver få ihop ett snyggt ”hörn”. Väggen är byggd med ”klossar”, vad jag tror är lättbetong.

Vissa av dessa klossar lossnade under rivningsprocessen, vilket nu gör att jag har 2 stycken ”håligheter” att fylla igen innan jag kan spackla, sätta kantprofil mm.

Är det bästa att köpa reparationsbruk och ”fylla igen” eller att köpa lättbetongklossar och kapa till, tillsammans med repationsbruk? Eller är det något annat tillvägagångssätt som rekommenderas?

Har ingen erfarenhet av varken betongklossar eller cement/reparationsbruk/ etc så tips på produkter är också välkommet.

Tacksam för svar!
 
  • En delvis nedriven vägg med synliga lättbetongklossar på ett hörn i ett hus, bredvid en vit dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
R
D Danken88 skrev:
Hej! Jag är ny både på detta forum och i att bygga/renovera hemma.

Jag har tagit ner en mindre vägg och behöver få ihop ett snyggt ”hörn”. Väggen är byggd med ”klossar”, vad jag tror är lättbetong.

Vissa av dessa klossar lossnade under rivningsprocessen, vilket nu gör att jag har 2 stycken ”håligheter” att fylla igen innan jag kan spackla, sätta kantprofil mm.

Är det bästa att köpa reparationsbruk och ”fylla igen” eller att köpa lättbetongklossar och kapa till, tillsammans med repationsbruk? Eller är det något annat tillvägagångssätt som rekommenderas?

Har ingen erfarenhet av varken betongklossar eller cement/reparationsbruk/ etc så tips på produkter är också välkommet.

Tacksam för svar!
Jag skulle inte kört betong spackel utan lågalskaliska bruk som tex. Putsbruk C..
Alternativt gipsbruk..
 
Hallå, tack för snabba svar & bra tips.

Nej, väggen var inte bärande :) (Vilket jag givetvis kollade innan).

Det blir inte för stora volym/yta för bruk/spackel? Pratar ändå om 20 (Höjd) x 7 (bredd) x 10 (Djup) cm på det största stället? Eller är det bara att köra i omgångar?
 
R
D Danken88 skrev:
Hallå, tack för snabba svar & bra tips.

Nej, väggen var inte bärande :) (Vilket jag givetvis kollade innan).

Det blir inte för stora volym/yta för bruk/spackel? Pratar ändå om 20 (Höjd) x 7 (bredd) x 10 (Djup) cm på det största stället? Eller är det bara att köra i omgångar?
Jo såpass stora hål ör det bättre att mura igen med lättbetong block..
 
Väggen / hörnet är nu fixat med (för mig) gott resultat.

Körde på gipsbruk och en del bitar av lättbetongklossar ifrån rivningen.

Tack för tips & hjälp!
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.