Hej forumet!

Ska köpa rör för att förlänga imkanalen i min lägenhet men blir inte klok på dimensionen.
Standard på kopplingar och rör är ju 125 - 150 mm men kanalen som kommer ut i väggen mäter 115 mm diameter invändigt och ca 135 mm utvändigt. Vill börja med en t-koppling mot vägg men hittar ingen med rätt diameter, hur löser man det?
 
  • Måttband mot hål i vägg, isolering synlig, konstruktion, mätning, renovering, inomhus, ingen person, beskärningsprocess.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Imkanalen tillhör fastigheten, och det är bostadsrättsföreningen som ansvarar för själva kanalen.
Innan ändring av kanalen så måste du har tillstånd till det.

Vad säger föreningen att det är för material mm i själva kanalen?
 
  • Gilla
Pgpettsson
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Imkanalen tillhör fastigheten, och det är bostadsrättsföreningen som ansvarar för själva kanalen.
Innan ändring av kanalen så måste du har tillstånd till det.

Vad säger föreningen att det är för material mm i själva kanalen?
Jag var nog lite otydlig, jag ska inte göra något på imkanalen i väggen utan dra ventilationen fram till dit jag flyttat köket. Men för att göra det behöver jag hitta en anslutningmdd rätt diameter att sätta på hålet i väggen (på bild).
 
H Håbbe01 skrev:
Skulle nog limma denna med några skruv mot hålet
[länk]
Kanon, jag ser om jag går tag i en sån och prövar det, tack!
 
Finns på alla byggvaruhus
 
Pgpettsson Pgpettsson skrev:
Jag var nog lite otydlig, jag ska inte göra något på imkanalen i väggen utan dra ventilationen fram till dit jag flyttat köket.
Den nya biten blir en del av imkanalen.

Kommer imkanalen att vara kvar i samma rum eller har köket bytt rum?
För om köket har bytt rum så ska hela imkanalen utaför köket brandisoleras.


H Håbbe01 skrev:
Skulle nog limma denna med några skruv mot hålet
[länk]
NEJ!
Anledningen är dels att det ser ut att vara öppet mellan imkanalen och väggen, dels så ska inte vägge vara en del av imkanalen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Den nya biten blir en del av imkanalen.

Kommer imkanalen att vara kvar i samma rum eller har köket bytt rum?
För om köket har bytt rum så ska hela imkanalen utaför köket brandisoleras.



NEJ!
Anledningen är dels att det ser ut att vara öppet mellan imkanalen och väggen, dels så ska inte väggen vara en del av imkanalen.
Yes, den kommer brandisoleras fram till nya köket! Tänkte bygga in kanalen i en låda i gips, 12 mm gipsskiva borde väl ge fullgott brandskydd?

Det är gipsskivor limmade/reglade på betongväggen som sitter runt kanalen där som kanske får det att se ut som om det är öppet mellan imkanal och vägg.
 
Pgpettsson Pgpettsson skrev:
Yes, den kommer brandisoleras fram till nya köket! Tänkte bygga in kanalen i en låda i gips, 12 mm gipsskiva borde väl ge fullgott brandskydd?

Det är gipsskivor limmade/reglade på betongväggen som sitter runt kanalen där som kanske får det att se ut som om det är öppet mellan imkanal och vägg.
12 mm gips motsvarar EI15 vilket är ok.
 
  • Gilla
Pgpettsson
  • Laddar…
Det behöver även finnas en renslucka precis utanför befintliga väggen för att kunna inspektera/rensa imkanalen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det behöver även finnas en renslucka precis utanför befintliga väggen för att kunna inspektera/rensa imkanalen.
Japp därav t-kopplingen som start, ska bara lyckas få den att sluta tätt om röret från väggen 😊
 
Försöker skaka liv i den här gamla tråden igen! :) Vart tvungen att pausa renovering men är igång igen med ventilation.

Jag vet att imkanal som är ansluten till köksfläkt måste brandisoleras, men i mitt fall flyttar jag frånluftventilen närmare köket (köket har flyttats ut i vardagsrummet) då det tydligen fanns något krav om att frånluftventilen ska sitta i samma rum som köket.
Så från nuvarande frånluftventil i sovrummet till den nya placeringen i köket, kommer ventilationen förlängas med 2 gånger 2 meter spirorör, måste dessa rör ändå brandisoleras?

Tack!
 
Pgpettsson Pgpettsson skrev:
Försöker skaka liv i den här gamla tråden igen! :) Vart tvungen att pausa renovering men är igång igen med ventilation.

Jag vet att imkanal som är ansluten till köksfläkt måste brandisoleras, men i mitt fall flyttar jag frånluftventilen närmare köket (köket har flyttats ut i vardagsrummet) då det tydligen fanns något krav om att frånluftventilen ska sitta i samma rum som köket.
Så från nuvarande frånluftventil i sovrummet till den nya placeringen i köket, kommer ventilationen förlängas med 2 gånger 2 meter spirorör, måste dessa rör ändå brandisoleras?

Tack!
eftersom lägenhet räknas som egen brandcell så står det så här på imkanal.se

"Imkanaler i klass 3 (flerbostadshus) kan utföras oisolerade inom det betjänade utrymmet inom brandcellen
där köket inryms, förutsatt att ett erforderligt brandskyddsavstånd (30mm) upprätthålls mellan kanalens utsida och brännbara byggnadsdelar eller brännbar fast inredning'

Lämnar du din lägenhet eller utrymme med din imkanal så är det andra regler dvs isolering

Kök brukar räknas som frånluft och en normal ventilation skall gå dit dock ej för nära spiskåpa. Utan isolering och brandskyddsavstånd[/QUOTE]
 
  • Gilla
Pgpettsson
  • Laddar…
Stort tack @Håbbe01 ! Brandskyddsavstånd på 30 mm blir inga problem så då tolkar jag det som att jag inte behöver bygga in rören i gips i syfte att brandskydda.
 
  • Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.