Tänkte tapetsera och skulle helst av allt önska slippa riva tapet och bredspackla. Funkar det att tapetsera över trots att underlaget är lite ojämnt, kommer ny tapet att släta ut det eller syns allt igenom?

En närbild av en vägg med ojämn tapet bakom en hylla och tavla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det kommer inte slätas ut.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Det kommer inte slätas ut.
Okej. Har funderat på repgips men har betong på denna och lättbetong på andra väggar.

Finns det något annat alternativ, kan jag spackla lätt direkt på tapeten och slipa?
 
BirgitS
Javisst, det är normalt att man spacklar och slipar på tapeter.
 
  • Gilla
Bulten37
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Javisst, det är normalt att man spacklar och slipar på tapeter.
Vad fint, då kör jag på det. Tack för hjälpen!
 
Det går utmärkt att tapetsera över gammal tapet men precis alla ojämnheter kommer att synar så du måste vara noga med spacklingen ändå.

Ett tips som jag har fått av en målare är att blanda tapetlim och vatten 50-50 och måla väggarna med det först. Då kommer dels ytan på tapeten bli mättad med tapetlim så att den inte suger för mycket när du sätter upp den nya tapeten vilket kan ge blåsor och dålig vidhäftning. Dessutom så syns det tydligt om den gamla tapeten har dålig vidhäftning någonstans så då kan du ta bort de fläckarna och spackla dem istället.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Sen finns det ju dock olika tapeter också, en del väldigt tunna och en del dyrare lite tjockare. Så väljer man rätt tapet så kan mycket väl småfel bli mindre synliga.
 
Janus82 Janus82 skrev:
Det går utmärkt att tapetsera över gammal tapet men precis alla ojämnheter kommer att synar så du måste vara noga med spacklingen ändå.

Ett tips som jag har fått av en målare är att blanda tapetlim och vatten 50-50 och måla väggarna med det först. Då kommer dels ytan på tapeten bli mättad med tapetlim så att den inte suger för mycket när du sätter upp den nya tapeten vilket kan ge blåsor och dålig vidhäftning. Dessutom så syns det tydligt om den gamla tapeten har dålig vidhäftning någonstans så då kan du ta bort de fläckarna och spackla dem istället.
Kanon tack för tipset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.