Jag ska bila upp ett golv och gjuta.
Va först inne på EPS betong+flyt + klinker

men överväge ändå att göra en betongplatta istället... om man bantar den till 8cm snackar vi ändå typ 50-60 säckar och det är ju i sig inget problem men golvet börjar ju härda och det blir omöjligt att få en jämn fin ytfinish eftersom rummet inte går att gå in ifrån mer än ett håll så.. man kommer ju inte åt där man börja förrän alldeles för sent.

Betongbil... känns jäkligt onödigt/dyrt för typ 0.6-0.7 kubik. Finns det inte något annat lite mindre fordon som kör runt och levererar betong? googlat men hittar inget.

är ju ett rumm inne i källaren men det går la att köra skottkärra typ x antal gånger...tar ju lite tid dock
 
Släpvagn som du plastar och hämtar betong på betongstationen? Och kärrar in.
Eller så gjuter du en cm lägre än du tänkt och flytspacklat det sista
 
en cm lägre då kan ja ju köra med eps alternativet som kräver flyt. tanken va väll att i så fall slippa det och ha ett betonggolv. flytat golv måste ju täckas med något typ klinker.

Såg bara framför mig ett litet mindre fordon som kom med tyo max 1kbm men kanske inte finns nån marknad för det som lönar sig.

Är hämta ett rimligt alternativ. Det är 15 min bort så betongen måste på plats fort som bara den
 
Går det inte att få nån tillsatts som gör att det tar längre tid att brinna? Kanske inte finns, jag vet inte.
Går inte att få in en ränna genom nåt fönster?
Isåfall kanske stationen kan lasta lite mer och ta dig på returen om det går fort
 
A Arne999 skrev:
Är hämta ett rimligt alternativ. Det är 15 min bort så betongen måste på plats fort som bara den
Hej!
Jag gjorde som så att jag ringde betongstationen (ca 20 minuter bort) förklarade mitt behov, vilket var att jag behövde 0,7-0,8 kbm- ok. sa dom, -vi blandar lite ”fetare” kom hit med lämpligt kärl.

Råkade ha en stor skrotad hydrofor som jag skar av toppen på, surrade den på släpkärran, åkte iväg och ställde mig i kö med de andra betongbilarna😃.

Sen hem och intervallträning med skottkärran på utlagda plank, småsprang några vändor ca 40-50 meter per vända.
Ruskigt billigt o fort gick det👍.
 
  • Gilla
Sthlm_ och 5 till
  • Laddar…
Ok kan man göra så alltså. Det borde ju öppna upp för en aktör som kör runt med lite mindre mängder kan man tycka.
 
Det är ju du som ska vara aktör😄.
 
  • Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
J
Bra jobbat! Har också velat göra så ett par gånger, men har tyvärr varken behörighet eller tillgång till tungt släp så har fått punga ut för betongbil istället. Löjligt dyrt när man bara behöver mindre mängder. Hur blev slutresultatet? Angående flytspackel så finns det spackel som lämpar sig som färdig yta också. Men betong är ju snyggare!
 
Jag har en gång gjutit cirka 40 säckar genom att ställa betongblandare och säcktrave i ett angränsande rum. Sedan blandade jag fyra säckar i taget, tömde blandaren i en brukskärra och laddade blandaren med nästa omgång innan jag kärrade in det som var i kärran, la det på plats och drog av. När jag var klar med en last så var nästa klar i blandaren.

Man måste dra av successivt under tiden men rivningen kan man göra när man fått in allt.
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
Har också gjort detta men det blir ju helt olika tider för golvet när det ska rivas så det har blivit väldigt ojämn finish
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.