Hej!

Vår krypgrund är delvis öppet under delar var altaner finns. Öppningarna, ung. 25 m total, på sidorna är bara typ 20 cm höga. Nu är för fuktigt i krypgrunden, speciellt denna säsong. Det finns lite vitmögel påväxt på skivorna som fixerar isolationen under husets golv.

Nu fick vi en offert från en "expert" och han föreställer att avsluta de sidorna med isodrän skivor samt fogskum (och sen lägga markplast + installera en avfuktare). Så det skulle bli, från botten till topp: Marken (sand) / isodrän skivor / (evt fogskum) / husets trä balkar. Den här "lösningen" låter inte så tidsbeständig, t. ex. därför att isodrän skivorna skulle stödas bara på marken. Skivorna skulle bara stödjas av den lösa jorden. De väger inte mycket, men de kommer inte att sitta riktigt fast. Och jag undrar om isodrän är luft/ångtätt. Flytande vatten är ju inte detsamma som gasformigt vatten.

Jag har laddad upp några bilder, lite dåliga men hoppas situationen är tydligt. Och ursäkta mig om jag skrev på dåligt svenska.

Vad tycker ni? Andra idéer?
 
  • Krypgrundsöppning under en altan med märkningar "altan" och "hus", samt pilar för att tydliggöra byggdetaljer på grusig mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen krypgrund under en altan med lös planka och jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur länge har huset stått? Har det gjorts några ändringar det senaste? Har det blivit mer fuktigt än tidigare?
 
D Du och 19till skrev:
Hur länge har huset stått? Har det gjorts några ändringar det senaste? Har det blivit mer fuktigt än tidigare?
Tack för svaret! Det är lite oklart, men troligen är hälften byggt runtom '95, och andra hälften som var tillbyggt runtom 2000/2001. Vi bor i huset sen 1 år bara. Förre ägaren har gjort ingenting i alla fall sedan 2020.

En träbalk hade 18% fukt i juni. Och också fler än 15% (kan inte komma ihåg) förre höst, då vi hade en besiktning från Anticimex. Marken känns fuktig också. Jag har beställt några trädlösa fukt/temperaturmätare.
 
L lenmo skrev:
En träbalk hade 18% fukt i juni. Och också fler än 15% (kan inte komma ihåg) förre höst, då vi hade en besiktning från Anticimex. Marken känns fuktig också. Jag har beställt några trädlösa fukt/temperaturmätare.
18% i Juni i en regel och ni överväger att sätta in avfuktare?
Jag skulle ha en betydligt längre mätserie innan jag började göra något om det inte finns mögel eller skador redan idag.

Sedan är ju frågan om det behövs byggas in och sättas avfuktare eller om det räcker att rensa upp lite för att få bättre luftflöde.
 
  • Gilla
lenmo
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
18% i Juni i en regel och ni överväger att sätta in avfuktare?
Jag skulle ha en betydligt längre mätserie innan jag började göra något om det inte finns mögel eller skador redan idag.

Sedan är ju frågan om det behövs byggas in och sättas avfuktare eller om det räcker att rensa upp lite för att få bättre luftflöde.
tack för svaret! det finns redan vitmögel på träfiberskivorna som håller upp isolationen. Jag ska köpa en fuktmätare för att mäta själv.

Anticimex och den andra kille som kom självklart tycker att vi behöver åtgärda det här med en avfuktare. Det är ju vad de säljer själva.
I Nederländerna, var jag kommer ifrån, är nästan alla hus byggt med tegel eller betong, nästan aldrig trä. Så att bo i en villa på landet i Sverige är ny för mig, kan vi väl säga.

Luften är nu jättefuktig på hela natten och morgonen, och det kyller av under huset. Så problemet med en bättre luftflöde är att det ska också ta in mer fukt som ska kondensera under huset. Jag kan förstå den här logiken i alla fall.
 
Det ser ut att vara ganska välventilerat, men det kan vara bättre om det är ännu öppnare, så att det kan blåsa igenom under huset. Nu kan luften kanske stå stilla.
 
D Du och 19till skrev:
Det ser ut att vara ganska välventilerat, men det kan vara bättre om det är ännu öppnare, så att det kan blåsa igenom under huset. Nu kan luften kanske stå stilla.
jo det kan stå stilla, och det blåser inte så mycket alls. Vi bor bredvid skogen, och hela området är a mitten av en skog. Det blåser inte så mycket som bredvid an åker, till exempel. Och öppna sidorna finns bara var altanerna finns, och de är inte så öppna för luft heller.

Jag ska börja i alla fall med att mäta ordentligt, och jag ska försöka att ta bort skräpet som finns, som kan vara svårt att nå.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.