Ett slutet system med ett exp kärl på 100 liter. Hur stor är gummiblåsan? Kommer vikten upp i 50-60 kilo eller? Och kan jag ställa det på acktanken eller hänga det på väggen? Det är trångt på golvet.
 
Det kommer nog inte normalt i ngt vatten alls i exp.kärlet. Men går blåsan sönder så fylls det med tiden
 
om allt fungerar "normalt" då skulle jag väl klara mig med ett mindre exp.kärl ?
 
Själva ide´n med expansionskärlet är att det ska ta emot vatten som expanderar. Ett 100-liters tar tex upp halva volymen innan säkerhetsventilen öppnar vid förtrycket 0,75 bar och säkerhetsventilen på 1,5 bar.
 
Rekomendationen är eller var 5% av tot fyllnadsmängd, men har du bergvärme eller vp så blir tempen gämnare så ett mindre skulle funka kör själv med ett 35L till ca 1000L, funkar kanon det enda är att trycket ändrar sig från sommar=0,3 bar å kall vinter=1,3 men inga som helst problem.:)
 
5% gäller öppet kärl, trycksatt ca det dubbla men beror av för och öppningstryck samt tempdifferans.
 
mickepe skrev:
Ett slutet system med ett exp kärl på 100 liter. Hur stor är gummiblåsan? Kommer vikten upp i 50-60 kilo eller? Och kan jag ställa det på acktanken eller hänga det på väggen? Det är trångt på golvet.
Det kan ju kanske även vara okej om infästningen/upplaget håller för belastningen av ett helt vattenfyllt kärl, om nu blåsan av någon anledning, någon gång i framtiden skulle gå sönder.
 
Det får väl bli en konsol på väggen med lite avlastning på acktanken. Tack för svaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.