Ganlet
Tanken är att jag ska återanvända ett 3-stav parkettgolv. Har ca 15 kvm i olika sammansatta sektioner (enligt bild) som ska användas i ett rum på 8kvm. Inte inspekterat så noga än, är någon typ av rak spont.

Funderar på vad som är bäst, att försöka behålla så stora sektioner som möjligt så som de sitter ihop eller försöka demontera bit för bit och lägga enligt konstens alla regler. Någon som har egna lärdomar från liknande projekt att dela med sig av? 🧐

Ska läggas flytande på linoleummatta (så kan inte bli mycket värre än det redan är) med dämpningsmatta. Ska även slipa och behandla golvet efteråt. Det är lite av ett experimentgolv inför kommande projekt, så kan ta ut svängarna och fixa med till limning/fylla sprickor osv eller "förstöra" ytskiktet vid behov.
 
  • Parkettgolvsektioner lastade på ett släp, fastsatta med blå spännband. Sektionerna sticker ut från släpet och är markerade med röda och gula flaggor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att dela upp det mer än nödvändigt är rimligen bara extra arbete. Så är befintliga skarvar snygga finns det väl inget att tjäna på det.

Sedan om du lyckas få i hop det är en annan sak. Naturligtvis går det om man vet hur man gör. Eller lär sig det under arbetets gång...
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Ganlet
O O skrev:
Att dela upp det mer än nödvändigt är rimligen bara extra arbete. Så är befintliga skarvar snygga finns det väl inget att tjäna på det.

Sedan om du lyckas få i hop det är en annan sak. Naturligtvis går det om man vet hur man gör. Eller lär sig det under arbetets gång...
Vill också tro att stora partier är en fördel och mindre risk för att det blir skador. Frågan är väl sen om man lyckas matcha bra partier så att man får korrekt förskjutning på ändskavar osv.

Ska ta och prov-demonterna något bit och undersöka spont/fabrikat vid tillfälle.

Edit: Fixat bilder - någon som känner igen fabrikat/system?
 
  • Närbild på kanten av en demonterad byggskiva med synlig not och spont.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på kanterna av två träskivor, där den översta verkar vara ihoplimmad och ha en slitsad fog för att passa ihop med en annan skiva.
Redigerat:
Jag har lagt gammal parkett jag hittade gratis på blocket. La om allt bit för bit. Tror inte man vinner så mycket på att försöka behålla stora sektioner. Fick kassera en hel del på grund av skador etc. Slipade sedan hela golvet. Blev ok.
 
Ganlet
T Trafikverket1 skrev:
Jag har lagt gammal parkett jag hittade gratis på blocket. La om allt bit för bit. Tror inte man vinner så mycket på att försöka behålla stora sektioner. Fick kassera en hel del på grund av skador etc. Slipade sedan hela golvet. Blev ok.
Behövde du trixa med limning eller dylikt?

Ska inspekterat sektionerna mer noggrant, men om det vill sig väl hade det bara varit en ursågning för garderob för första sektionen och sen klicka i den andra sektion så är rummet färdiglagt, eventuellt en sista rad. Låter nästan för bra för att vara sant 🤓
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Ganlet Ganlet skrev:
Behövde du trixa med limning eller dylikt?

Ska inspekterat sektionerna mer noggrant, men om det vill sig väl hade det bara varit en ursågning för garderob för första sektionen och sen klicka i den andra sektion så är rummet färdiglagt, eventuellt en sista rad. Låter nästan för bra för att vara sant 🤓
Nej, ingen limning.
 
Det ser ut som sådana här golv brukar göra mest. Alla ser lika ut, men det skiljer lite. Ofta tillräckligt för att inte passa i hop med andra fabrikat...

Om golvet är limmat eller inte måste du väl redan ha märkt antar jag. Det ser inte ut som det varit limmat. Då lär du inte behöva limma nu heller.

Om du får sprickor i skarvarna med tiden kanske det kan vara idé att limma vid ett senare tillfälle. Men vänta minst ett år för att veta hur golvet rör sig. Limma senare om du måste skulle jag säga.

Behöver du göra egna skarvar kan det vara smart att limma så de verkligen håller. Gör det i så fall där det inte syns. Under en säng eller matta, typ.
 
Ganlet
O O skrev:
Det ser ut som sådana här golv brukar göra mest. Alla ser lika ut, men det skiljer lite. Ofta tillräckligt för att inte passa i hop med andra fabrikat...

Om golvet är limmat eller inte måste du väl redan ha märkt antar jag. Det ser inte ut som det varit limmat. Då lär du inte behöva limma nu heller.

Om du får sprickor i skarvarna med tiden kanske det kan vara idé att limma vid ett senare tillfälle. Men vänta minst ett år för att veta hur golvet rör sig. Limma senare om du måste skulle jag säga.

Behöver du göra egna skarvar kan det vara smart att limma så de verkligen håller. Gör det i så fall där det inte syns. Under en säng eller matta, typ.
Inte limmat tidigare nej. Tänkte mer att om klicksystemet är skadat och skulle få för sig att bråka så borde det gå att lösa med lim och våld i nödfall. Men går förhoppningsvis fint.

Låter som en bra idé att låta golvet rätta till sig i ett år innan jag försöker några eventuella reparationer.
 
Ganlet Ganlet skrev:
Inte limmat tidigare nej. Tänkte mer att om klicksystemet är skadat och skulle få för sig att bråka så borde det gå att lösa med lim och våld i nödfall. Men går förhoppningsvis fint.
Klicksystemet funkar antagligen, ja.
Ganlet Ganlet skrev:
Låter som en bra idé att låta golvet rätta till sig i ett år innan jag försöker några eventuella reparationer.
Värme och luftfuktighet varierar över ett år. Torr luft på vintern gör att golven krymper och spricker. Sedan försvinner sprickorna fram på våren när luften är fuktigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.