Hej
Vi sitter och räknar på om vi har råd och köpa ett större hus än det vi har. Vi köpte för ett årsen drygt och har ökat värdet med 300 000 genom renovering. Men om vi skall sälja så verkar det inte som om det blir nått över, när vi betalt nya pantbrev, lagfart och mäklare. Någon som vet hur det funkar?
Tacksam för svar.
 
Det kostar något i den häraden att "byta hus" idag, så det finns all anledning att fundera på om man måste köpa ett annat hus.

Mäklarkostnaden är avdragsgill, men kostnaderna för det nya huset är inte avdragsgilla, så en viss reavinstbeskattning blir det också.
 
ja visst gör det. Men kommer vi kunna dra av pengar för typ köksrenoveringen? Kamin installationen? Så att reavinstbeskattningen inte blir lika hög?
 
Om det du gjort är värdehöjande åtgärder, dvs inte bara tapetserat och målat, så kan man dra av det från vinsten. Kvitton är bra att ha.
 
Jag hänger på med lite frågor om reavinstskatt, den är väl för närvrande på ca: 22% om jag inte missuppfattat det hela.

Låt oss säga att jag gör en vinst på 100 000kr, vinstskatten blir då 22 000kr, om jag har lagt in nya golv för 22000kr behöver jag då ej betala någon vinstskatt??
 
Nej, då betalar du 22% av 100.000kr - 22.000kr, dvs 22% av 78.000kr eller 17.160kr
 
Märk väl - har du lagt in nya parkettgolv där det tidigare funnits dåliga/slitna parkettgolv är detta inte en standardhöjning utan betraktas som underhåll. Fanns tidigare endast plastgolv är det standardhöjning som ger avdrag. Allt enligt regelverket ... ;)
 
yonna skrev:
Märk väl - har du lagt in nya parkettgolv där det tidigare funnits dåliga/slitna parkettgolv är detta inte en standardhöjning utan betraktas som underhåll. Fanns tidigare endast plastgolv är det standardhöjning som ger avdrag. Allt enligt regelverket ... ;)
Det där är ett regelverk där sunt förnuft har fått börja råda. Jag vill minnas att det började med att en person som köpt ett hus med brand- och rökskador fick igenom att hans renovering var avdragsgill trots att det enligt regelverket inte var en standardhöjning. Sedan har man vid fall där man kunnat dokumentera att skicket varit dåligt fått göra avdrag om underhållet är nytt. Det finns en praxis med fem års avskrivning för nyrenoverade hus som varit hårt slitna. Ofta handlar det om hus som köpts av dödsbon med friskrivningsklausul och som inte underhållits på flera decennier.

Det är således inte helt kört, utan det går att förklara för Skatteverket att det man yrkar avdrag för är rimligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.