Hejsan
Jag har en Luna migatronic 180, gammal svets där styrströmstransformatorn har härdsmälta efter att den stått igång ett dygn och matat ut all tråd till ett fint trasselbygge
Vart hittar jag en ny eller hur bygger jag om min svets jag haft sedan -88
Vill ju inte skrota den!
Mvh Micke
 
Vad för spänning har den in och ut? Effektbehov?
 
Är det denna?
migatronic.com: Instruction manual Automig X (2019-04-03)

Såg en auktion där någon fick hem en liknande för 3000 SEK.

Bild bak och fram, och inte minst på anslutningen underlättar..
Gärna också bild på transformatorn och innanmäte.
Exakt modell?

Sidan 12:
Beroende på modell..
180 MX = 1x 220 V 16 A 6.3 kVA
180 X = 3x380V 10 A (beror på) 4.5 kVA

Open circuit voltage
180 MX: 20-36 V
180 X: 17-31 V

100% duty cycle
180 MX: 60 A
180 X: 65 A

15% duty cycle = 180 A

Voltage adjustment
180 MX: 6
180 X: 7

Som värst en 6,3 kVA 3-fas transformator med lindningsförhållande runt 1:23.

Oavsett.. okända faktorer här så det går inte att utröna.
 
M Mikael Wadsten skrev:
Vart hittar jag en ny eller hur bygger jag om min svets jag haft sedan -88
Vill ju inte skrota den!
Om det är en separat transformator till elektroniken som gått sönder så är det nog enkelt. Du behöver bara veta ungefärlig effekt och utspänning. Jag bytte en transformator på en svets jag har när den lade av. Själva trådmatningen drivs i alla fall på svetsen jag lagade av ström från den stora transformatorn. Skulle du ha en bränd lindning i den är det nog tråkigare.
 
F
M Mikael Wadsten skrev:
Hejsan
Jag har en Luna migatronic 180, gammal svets där styrströmstransformatorn har härdsmälta efter att den stått igång ett dygn och matat ut all tråd till ett fint trasselbygge
Vart hittar jag en ny eller hur bygger jag om min svets jag haft sedan -88
Vill ju inte skrota den!
Mvh Micke
Har du nån aning om varför den plötsligt började mata tråd? Släng den är mitt förslag. Sånt köper man fungerande för 1500-2000kr och det lagar du den inte för om du värdesätter din egen tid öht. Köp en rapp 1-fas inverter.
 
F fsn skrev:
Har du nån aning om varför den plötsligt började mata tråd? Släng den är mitt förslag. Sånt köper man fungerande för 1500-2000kr och det lagar du den inte för om du värdesätter din egen tid öht. Köp en rapp 1-fas inverter.
Har prövat 1fas och konstaterat att det är som pridefestival, bra att det finns men absolut inte min grej!
Hittat ny trafo för 600kr så den fungerar imorgon kväll igen!
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
F
M Mikael Wadsten skrev:
Har prövat 1fas och konstaterat att det är som pridefestival, bra att det finns men absolut inte min grej!
Hittat ny trafo för 600kr så den fungerar imorgon kväll igen!
Grattis. Det var nog en gammal skräp 1-fas i sådana fall. En modern ordentlig 1-fas inverter på 200A är rätt överlägsen din gamla Luna på precis allt tror jag.
 
F fsn skrev:
Grattis. Det var nog en gammal skräp 1-fas i sådana fall. En modern ordentlig 1-fas inverter på 200A är rätt överlägsen din gamla Luna på precis allt tror jag.
Funkar inte till modern bilplåt tyvärr
 
M Mikael Wadsten skrev:
Funkar inte till modern bilplåt tyvärr
?????? För att ???
 
F
M Mikael Wadsten skrev:
Funkar inte till modern bilplåt tyvärr
Nu blir jag extremt nyfiken, vill du utveckla varför och vad det inte är som fungerar? Är det 1-faseller är det moderna invertrar eller båda delarna?

Jag har begränsad erfarenhet av step-maskiner, det är begränsat till tre olika svetsar. Alla trefas och mellan 180-340A. Sen har jag nog svetsat mer 15-20 olika moderna invertrar, både 1-fas och 3-fas från Esab, lincoln, Parweld, Kemppi, EWM, Fronius, Miller, Migatronic och säkert nåt annat med men inget jag kommer på nu och jag har svetsat med flera av dessa i ”modern bilplåt”.
 
Redigerat:
F fsn skrev:
Nu blir jag extremt nyfiken, vill du utveckla varför och vad det inte är som fungerar? Är det 1-faseller är det moderna invertrar eller båda delarna?

Jag har begränsad erfarenhet av step-maskiner, det är begränsat till tre olika svetsar. Alla trefas och mellan 180-340A. Sen har jag nog svetsat mer 15-20 olika moderna invertrar, både 1-fas och 3-fas från Esab, lincoln, Parweld, Kemppi, EWM, Fronius, Miller, Migatronic och säkert nåt annat med men inget jag kommer på nu och jag har svetsat med flera av dessa i ”modern bilplåt”.
Jag ska testa i helgen, inte sämre än att jag kan ändra mig.
 
F
M Mikael Wadsten skrev:
Jag ska testa i helgen, inte sämre än att jag kan ändra mig.
Vad testar du med?
 
F fsn skrev:
Vad testar du med?
Telwin 236xt får se om den klarar pluggsvetsning både i alu å baron, gör den det så köper jag en sån och ursäktar mig för att varit en 1fas antichrist!
 
F
M Mikael Wadsten skrev:
Telwin 236xt får se om den klarar pluggsvetsning både i alu å baron, gör den det så köper jag en sån och ursäktar mig för att varit en 1fas antichrist!
Du blir säkert missnöjd, Telwins små invertrar är enligt uppgift rätt usla, bara lite bättre än Awelco/Stanley. Finns väl rätt stor risk att den skjuter säkringar med skulle jag tro. Och jag fick för mig att vi pratade MIG/MAG?
 
Redigerat:
@fsn
Är det en stor skillnad effektivitet mellan inmatad elektrisk effekt och den som når svetspunkten i gamla vs moderna svetsaggregat?
Och är det stor skillnad i snabbheten i respons när effektbehovet ökar tills effekten matas ut på samma sätt?

(det låter så iaf)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.