C cpalm skrev:
Vår klippare åkte på stryk (transformatorn) när grannen en kilometer bort fick blixtnedslag i sitt garage.
Så det är uppenbarligen hyfsat känsligt.
Överspänningsskydd mot elnätet skyddar mot de flesta effekter på robotklipparen av åskan. Detta då det inte är från marken som de flesta skador sker, utan från elnätet. Jag har alltid haft detta och har klarat mig i över 15 år. Grannar som inte har haft överspänningsskydd har inte klarat sig. Det har tom varit nedslag i en elstolpe bara hundra meter från mitt hus utan att jag drabbats.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
C
pacman42 pacman42 skrev:
Detta då det inte är från marken som de flesta skador sker, utan från elnätet.
Jag är inte så säker på det, då det man oftast hör är att det bara är klipparen som åkt på stryk. Och då vanligtvis laddstationskortet eller nätdelen. Tvivlar starkt på att de skulle vara extra känsliga för transienter i elnätet. Och att laddkortet ryker men inte nätdelen, nej, det låter väldigt osannolikt.
 
C cpalm skrev:
Jag är inte så säker på det, då det man oftast hör är att det bara är klipparen som åkt på stryk. Och då vanligtvis laddstationskortet eller nätdelen. Tvivlar starkt på att de skulle vara extra känsliga för transienter i elnätet. Och att laddkortet ryker men inte nätdelen, nej, det låter väldigt osannolikt.
Jo, de är extra känsliga för transienter i elnätet då de är jordade i två punkter, dels i gräsmattan, dels i elnätet. Du får därför höga spänningstransienter mellan dessa två jordpunkter.

Det är som när jag bodde på en bergshöjd i Göteborg, jag hade elen jordad på "mitt berg", medan telefonnätet var jordat på berget bredvid. Där flög modemen (du inser hur gammal jag är) nästan varje gång det åskade fram till dess att jag satte dit överspänningsskydd på elnätet.
 
C
pacman42 pacman42 skrev:
Jo, de är extra känsliga för transienter i elnätet då de är jordade i två punkter, dels i gräsmattan, dels i elnätet.
Fast grejen är att de inte är (direkt) jordade i gräsmattan.
 
C cpalm skrev:
Fast grejen är att de inte är (direkt) jordade i gräsmattan.
Jodå, du har nästan alltid skador i ledarna (som är dåligt isolerade dessutom) och med de spänningar vi pratar om här så räcker det för att det skall hoppa över till jord just där. Spänningen tar den närmsta vägen och har du transienter på fasen så kommer de ofta att hitta ned till jord via slingan - tyvärr!
 
C
pacman42 pacman42 skrev:
Spänningen tar den närmsta vägen och har du transienter på fasen så kommer de ofta att hitta ned till jord via slingan - tyvärr!
Låt oss utgå från en liten schematisk skiss över anläggningen:
Schematisk skiss över anläggning: huset har jordad apparat, elcentral, nätdel, laddstation och slinga för anslutning till mark, kopplat med gröna, blå och bruna ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Visst är slingans isolationsmotstånd mot jord med all sannolikhet ganska tafflig. Likväl har den rimligtvis en i sammanhanget hyfsat hög impedans mot sann jord, annars kan den inte fungera som antenn. Slingan är inte heller direkt förbunden med fasledaren. Det sitter en isolerad nätdel därimellan.

"Tyvärr" har jag svårt att hålla med dig om att "närmaste vägen" till jord från fasledaren är förbi nätdelens överspänningsskydd, genom isolationstransformatorn i nätdelen, genom laddstationen, ut i slingan och ut i jorden.
 
Vi har haft frågan tidigare och jag försökte förklara mina forskningsresultat: https://www.byggahus.se/forum/threa...rna-pajar-vid-aska.525631/page-3#post-5843408 #34.
Mina undersökningar relaterade till jordförlagda högspänningskablar med tjock mantel (typ 5 mm). Klippslingans mantel är < 1mm så begränsningskabeln är illa ute när blixten slår ned i närheten.
Efter mina och andras publikationer beslöt några stora kraftbolag att skydda sina jordförlagda kablar genom att efterinstallera blanklinor ovanför i ett djup på omkring 30 cm. Ett kostsamt projekt men eftersom det handlar om kritisk infrastruktur så gör dom det.
F ö föreskriver den amerikanska luftfartsmyndigheten att nedgrävda kablar för belysningen på landningsbanor ska skyddas på samma sätt.
Det är dock ingen framkomlig väg för slingan som ligger någon centimeter under ytan. Jag har monterat min slinga med banankontakter till laddstationen som jag snabbt kan dra ut när åskan kommer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.