kisumisu
S Styrman_jansson skrev:
En fråga till er med laddboxar; Måste boxar ha tillgång till WiFi för att kunna styras?

Eller snackar de 5G e.d.?
Jag har den förbjudna Easee boxen.

Där ingår nånslags mobillösning, vilket ju inte är så framtidssäkert. Går att sätta på wifi men fortfarande molnkommunikation.

Däremot går den att sätta in i installationsmode nån "elektriker läge", då blir den en wifihotspot som man kopplar upp mot och sätter i webbläsaren ett internt ip nummer så kommer man i elinställningar vilket ju är riktigt bra! Ifall easee lägga ner kan man ändå styra den vägen viktiga inställningar.
 
S Styrman_jansson skrev:
En fråga till er med laddboxar; Måste boxar ha tillgång till WiFi för att kunna styras?

Eller snackar de 5G e.d.?
Det är olika finns, några som har 5g, andra har wifi och så bluetooth. Allt i olika kombinationer, min wallbox har wifi och bluethooth som nödlösning.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
A Andreas Mur skrev:
Det är olika finns, några som har 5g, andra har wifi och så bluetooth. Allt i olika kombinationer, min wallbox har wifi och bluethooth som nödlösning.
Man vill ju inte ha 4G, de boxarna har begränsad livslängd.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Man vill ju inte ha 4G, de boxarna har begränsad livslängd.
Frågan är ju om hur länge online-delarna kommer vara uppe. Ofrånkomligt så kostar det ju pengar att drifta servrar. Om inte nyförsäljning och andra tjänster kan sponsra driften så måste man ju till slut ta betalt av användarna på något sätt.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Man vill ju inte ha 4G, de boxarna har begränsad livslängd.
Din box kommer vara värdelös av andra skäl innan 4G nätet försvinner 😉.
 
G Greger_08 skrev:
Din box kommer vara värdelös av andra skäl innan 4G nätet försvinner 😉.
Nejdå, min box har jag byggt själv.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
En fråga till er med laddboxar; Måste boxar ha tillgång till WiFi för att kunna styras?

Eller snackar de 5G e.d.?
Jag har en laddbox med kabel till mätaren i centralen. Inget trådlöst och inget moln.
 
  • Gilla
whatever
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Jag har den förbjudna Easee boxen.

Där ingår nånslags mobillösning, vilket ju inte är så framtidssäkert. Går att sätta på wifi men fortfarande molnkommunikation.

Däremot går den att sätta in i installationsmode nån "elektriker läge", då blir den en wifihotspot som man kopplar upp mot och sätter i webbläsaren ett internt ip nummer så kommer man i elinställningar vilket ju är riktigt bra! Ifall easee lägga ner kan man ändå styra den vägen viktiga inställningar.
A Andreas Mur skrev:
Det är olika finns, några som har 5g, andra har wifi och så bluetooth. Allt i olika kombinationer, min wallbox har wifi och bluethooth som nödlösning.
Jag kommer troligtvis inte ha Wifi-täckning där det blir aktuellt med box så det får bli blåtand eller 5G när den dagen kommer. Om jag vill koppla upp förstås.

Så länge blir det sladdställ med CEE-kontakt. Funkar ju riktigt smidigt, å så kan man ta med sig kabel å ladda hyfsat snabbt hos kompisen om man får lov ;)
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Det går inte att förlänga wifi dit heller?

Edit: en 5g-router går att byta ut på sikt.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nejdå, min box har jag byggt själv.
Boxen kanske fortfarande fungerar men det spelar ju ingen roll om man inte har något att ladda om man säger så 😉
 
pacman42 pacman42 skrev:
Man vill ju inte ha 4G, de boxarna har begränsad livslängd.
Nej det klart
G Greger_08 skrev:
Boxen kanske fortfarande fungerar men det spelar ju ingen roll om man inte har något att ladda om man säger så 😉
Det är inte jag orolig för, jag är mycket nöjd med både kostnad för och funktion på min elbil. Kommer inte gå tillbaks till fossilbil, mycket sämre prestanda / acceleration etc
 
  • Älska
kisumisu
  • Laddar…
A Andreas Mur skrev:
Nej det klart

Det är inte jag orolig för, jag är mycket nöjd med både kostnad för och funktion på min elbil. Kommer inte gå tillbaks till fossilbil, mycket sämre prestanda / acceleration etc
Inte jag heller dock så kommer jag nog bytt bil 1-2 gånger innan 4G nätet försvinner om 15-20 år d.v.s man behöver inte välja bort en box bara för den saknar 5g stöd idag..
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
R returen skrev:
om du har en engagerad elektriker som jag har så löser han allt detta åt dig
men det blir den utrustningen och tjänster som han vill och har erfarenheter om
dina valmöjligheter blir näst intill obefintliga.
Tyvärr, det enda han är nogrann med är fakturorna
 
  • Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
En fråga till er med laddboxar; Måste boxar ha tillgång till WiFi för att kunna styras?

Eller snackar de 5G e.d.?
Schneider har boxar som kommunicerar via elkabeln mellan central och box. Den hade jag kollat mer på om jag hade valt box idag.
Boxen måste inte kunna styras, det smarta kan finnas i bilen. Så det finns många olika sätt att lösa laddning på. Inte så lätt att sätta sig in i. Önskar jag gjorde mer innan jag valde box
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
L Lundstroem1 skrev:
Schneider har boxar som kommunicerar via elkabeln mellan central och box. Den hade jag kollat mer på om jag hade valt box idag.
Boxen måste inte kunna styras, det smarta kan finnas i bilen. Så det finns många olika sätt att lösa laddning på. Inte så lätt att sätta sig in i. Önskar jag gjorde mer innan jag valde box
Intressant.

Jag har ju ett lite "logistiskt" problem då jag har mätaren i att markmätarskåp vid infarten. Därifrån är det ca. 10-12m till garagebygget och kanske 20m till huset så inte så smidigt om man ska dra massa signalkablage emellan.

Tills vidare har kopplar jag in bilen med CEE-uttag i uttag på mätarskåpet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.