Kan man ha två elmätare på två olika ställen inom fastigheten, kopplade till olika inkommande serviser men samma elabonnemang, så man bara får en räkning? Ungefär på samma sätt som man för en extra kostnad kan ha extra-SIM till surfplattan som går på "riktiga" mobilabonnemanget?

Det finns flera inkommande serviser till en och samma stora fastighet: A, B, C, D, E, F, G, o.s.v, med mätare MA, MB, MC, MD, ME, MF, MG, o.s.v.. På servis A vill jag dela kabeln före mätaren så den går till två mätare, MA1 och MA2. Mätare MA1 fortsätter vara abonnemang som tidigare, men MA2 länkas till ett annat abonnemang på samma fastighet på servis D så att förbrukningen på mätare MA2 räknas samman med förbrukningen på mätare MD och faktureras på en faktura. För att slippa ett nytt abonnemang för mätare MA2.

När jag skriver "kopplade" och "länkas" menar jag inte att det kopplas/länkas fysiskt, utan jag undrar om det går att koppla/länka ihop två mätare i elbolags datorsystem så att ett abonnemang har två mätare.

Finns det sådana alternativ? Jag har testat att ringa kundtjänster men bemanningen där är inte van vid sådana frågor...

Jag vet att större fastigheter kan ha två (eller fler) mätare på inkommande vatten, som är kopplade till ett vattenabonnemang (jag har sett inkommande vatten grena sig i två rör, med mätare på båda, och sedan går rören ihop igen direkt efter mätarna, jag vet inte varför man har denna lösning). Om det går inom VVS borde det gå inom el. Eller?
 
F fantasilös skrev:
jag har sett inkommande vatten grena sig i två rör, med mätare på båda, och sedan går rören ihop igen direkt efter mätarna, jag vet inte varför man har denna lösning
En fördel med parallellmontage är att man kan byta en mätare i taget utan att bryta vattenleveransen.
 
Det kan vara så att ellagen inte tillåter detta upplägg. Men jag är ganska säker på att elbolagen inte vill göra på detta sätt. Tekniskt sätt kan man göra det TS beskriver men varför skulle man göra det då just avläsning av mätare är lönsamt.

Det man som användare kan göra är att undermäta och slå ihop serviser. Att slå ihop serviser är dock kostsamt och man begränsas av reglerna att t ex bostadshus skall ha en egen servis.
 
Att sätta en egen mätare godkänd för debitering duger inte? Alltså splitt efter nätägarens mätare där ena delen sedan har en egen mätare som du köpt själv. (Och läser av själv)
 
C
Enligt min nätägare gäller här 1 servis per fastighet. Däremot OK med flera mätare per servis. Dock antar jag att varje mätare får ett eget abbonemang.

Sen vet jag i och för sig att det i praktiken är mer komplicerat då t.ex. grannfastigheten består av flera icke sammanhängande markområden som naturligtvis har sina egna serviser. Likaså kan man knappast vara begränsad till en servis på en jättestor fastighet på många hundra hektar.
 
4774
F fantasilös skrev:
Kan man ha två elmätare på två olika ställen inom fastigheten, kopplade till olika inkommande serviser men samma elabonnemang, så man bara får en räkning? Ungefär på samma sätt som man för en extra kostnad kan ha extra-SIM till surfplattan som går på "riktiga" mobilabonnemanget?

Det finns flera inkommande serviser till en och samma stora fastighet: A, B, C, D, E, F, G, o.s.v, med mätare MA, MB, MC, MD, ME, MF, MG, o.s.v.. På servis A vill jag dela kabeln före mätaren så den går till två mätare, MA1 och MA2. Mätare MA1 fortsätter vara abonnemang som tidigare, men MA2 länkas till ett annat abonnemang på samma fastighet på servis D så att förbrukningen på mätare MA2 räknas samman med förbrukningen på mätare MD och faktureras på en faktura. För att slippa ett nytt abonnemang för mätare MA2.

När jag skriver "kopplade" och "länkas" menar jag inte att det kopplas/länkas fysiskt, utan jag undrar om det går att koppla/länka ihop två mätare i elbolags datorsystem så att ett abonnemang har två mätare.

Finns det sådana alternativ? Jag har testat att ringa kundtjänster men bemanningen där är inte van vid sådana frågor...

Jag vet att större fastigheter kan ha två (eller fler) mätare på inkommande vatten, som är kopplade till ett vattenabonnemang (jag har sett inkommande vatten grena sig i två rör, med mätare på båda, och sedan går rören ihop igen direkt efter mätarna, jag vet inte varför man har denna lösning). Om det går inom VVS borde det gå inom el. Ell
F fantasilös skrev:
Kan man ha två elmätare på två olika ställen inom fastigheten, kopplade till olika inkommande serviser men samma elabonnemang, så man bara får en räkning? Ungefär på samma sätt som man för en extra kostnad kan ha extra-SIM till surfplattan som går på "riktiga" mobilabonnemanget?

Det finns flera inkommande serviser till en och samma stora fastighet: A, B, C, D, E, F, G, o.s.v, med mätare MA, MB, MC, MD, ME, MF, MG, o.s.v.. På servis A vill jag dela kabeln före mätaren så den går till två mätare, MA1 och MA2. Mätare MA1 fortsätter vara abonnemang som tidigare, men MA2 länkas till ett annat abonnemang på samma fastighet på servis D så att förbrukningen på mätare MA2 räknas samman med förbrukningen på mätare MD och faktureras på en faktura. För att slippa ett nytt abonnemang för mätare MA2.

När jag skriver "kopplade" och "länkas" menar jag inte att det kopplas/länkas fysiskt, utan jag undrar om det går att koppla/länka ihop två mätare i elbolags datorsystem så att ett abonnemang har två mätare.

Finns det sådana alternativ? Jag har testat att ringa kundtjänster men bemanningen där är inte van vid sådana frågor...

Jag vet att större fastigheter kan ha två (eller fler) mätare på inkommande vatten, som är kopplade till ett vattenabonnemang (jag har sett inkommande vatten grena sig i två rör, med mätare på båda, och sedan går rören ihop igen direkt efter mätarna, jag vet inte varför man har denna lösning). Om det går inom VVS borde det gå inom el. Eller?
Vi har tre som går på samma abonnemang. Har Ellevio och de har inget problem med det. Nu är detta ordnat långt innan vi köpte men det fungerar felfritt. Så det borde gå att göra som du vill men kanske behöver prata med någon över kundtjänst skulle jag tro.
 
C cpalm skrev:
Likaså kan man knappast vara begränsad till en servis på en jättestor fastighet på många hundra hektar.
Om man betalar för framdragning och för en mätare och abonnemang så lär nog elbolaget ordna med det till slut.

Men man skall ju försöka att få en så stor anslutning som möjligt och sedan undermäta själv. Det är ju ca 1500+kr/år som det kostar att vara ansluten vi en egen mätare. I vissa fall upp till 5000kr. Slår man ut det på flera år så är det ganska ordentligt man kan investera i elinfrastruktur.
 
C
M merbanan skrev:
Om man betalar för framdragning och för en mätare och abonnemang så lär nog elbolaget ordna med det till slut.
Ja, om man inte är beredd att betala för kalaset lär det inte bli någonting. 😆
Men det var inte förhandlingsbart här, trots att det står ett elskåp bara några meter bort.
Nu fick det istället bli en egen kabel från mätarskåpet och 100 meter tillbaka längs serviskabeln till elskåpet.

Hade förvisso kunnat flytta servisen, men ville inte ha mätarskåpet så långt bort.
 
Bakgrunden till min ursprungliga fråga är denna:

Man har ett radhusområde, en enda stor fastighet, inga egna små fastigheter. Fler och fler vill ha laddbox för elbil i garagelängorna. Men det går inte att på vettigt sätt dra el från radhus till garage. Istället får man använda det elabonnemang som finns för belysning och motorvärmare i garage, så att boende köper el från det gemensamma elabonnemanget. Det innebär att det gemensamma abonnemanget måste säkras upp, och administration med debitering, etc..

En enkel lösning vore att koppla kablar från inkommande servis för gemensam el, före mätaren som sitter i en garagelänga, och dra kablarna till garage där det finns laddboxar, och ha separata abonnemang med egen mätare för varje laddbox. Men då måste radhus med laddbox ha ett extra elabonnemang, och får på så vis dubbla fasta kostnader. Företag höjer kanske inte på ögonbrynen för en sådan extra kostnad, men nu är det privatpersoner som ogärna betalar extra fasta avgifter till elnätsbolag och elhandelsbolag.

Bättre då om man kan göra samma dragning, men koppla samman elmätaren i garaget med mätaren i radhuset så att det bara är ett abonnemang med en fast avgift. (Jag menar inte fysiskt koppla samman dem, utan att de är kopplade till samma abonnemang i elbolags system.) Elbolagen får addera förbrukningssiffrorna för mätarna på fakturorna varje månad. Visst kan det tillkomma en avgift för dubbla mätare, men den avgiften borde vara mindre än fasta kostnaden för att ha ett helt separat abonnemang. På samma sätt som att månadskostnaden för ett extra-SIM till surfplattan är billigare än att ha ett helt separat mobilabonnemang till surfplattan.

Frågan gäller dubbla mätare på ett elabonnemang, inte fastighetsjuridik i övrigt med ansvarsuppdelningar och befogenheter och annat. Jag hoppas vi kan fokusera på dubbla mätare på ett elabonnemang inom en och samma fastighet.
 
Alfredo Alfredo skrev:
En fördel med parallellmontage är att man kan byta en mätare i taget utan att bryta vattenleveransen.
Största fördelen där är att man kan välja mätare som ligger vettigt i sitt mätområde både vid hög/låglast på en större vattenservis, och att de mindre är billigare även summerat än en stor.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Det enkla svaret är nej, du kan inte ha två elnätsmätare på ett abonnemang. Elnätsbolaget kommer inte godkänna det. Som du märker så har dem kopplat ihop en fastavgift med varje mätare och byggt sina system efter det. De kommer alltså inte godkänna några undantag för det ger stora interna följdproblem för dem.

En kund kan ha flera mätare trots att det bara går en servis (kabel) in till fastigheten, men då får kunden flera abonnemang och därmed flera fasta avgifter och det vill du indvika.

Det rimliga är att säkra upp det gemensamma abonnemanget, köpa in laddare med debitering och sedan låta laddföretaget fördela kostnaden. Jag förstår att detta innebär kostnader i form av engångskostnad för abonnemangshöjning och sedan högre löpande kostnader för ett större gemensamt abonnemang samt kostnader för debiteringen via laddföretaget.

Men vänd på det, att ladda en bil för att kunna transportera sig borde vara motivation nog för att faktiskt ta dessa kostnader jämfört med att man accepterade kostnader tidigare och löpande endast för att få "lite belysning" i garaget.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.