Vilket belysnings alternativ hade ni valt?

  • 1

    1 Röster 33,3%
  • 2

    1 Röster 33,3%
  • 3

    1 Röster 33,3%
  • Antal röster
    3
Jag sitter och planerar takbelysning i hobbyrummet i källaren, och just nu står det mellan 3 olika varianter:

1. Taket sänks ner 36+12mm och LED-slingan riktas MOT väggen i ett avstånd av ca. 100mm

2. Taket sänks bara ner i kanterna, och LED-slingan riktas UT mot rummet och inte in mot väggen

3. Lite mer designstuk, men mitt i rummet sätts 1 gipsskiva och LED-slingan lyser nu ut åt alla 4 vädersträcken, avstånd till vägg. är ca. 1 meter.

Rösta gärna på vilket alternativ ni hade valt, och om no har gjort något liknande, lägg gärna bild i kommentar så jag kan få lite mer inspiration!!
 
  • Diagram som visar tre olika alternativ för takbelysning i hobbyrum med sänkt tak och riktning av LED-slinga: mot väggen, ut mot rummet och från mitten utåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rejält med lysrör hade jag valt i ett hobbyrum, då jag i ett sådant rum prioriterar ordentligt ljus.
 
  • Gilla
spikplanka och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Det där verkar bli någon sorts mysbelysning. Menar vi olika saker med hobbyrum?

Men jag har sett ett liknande förslag i ett badrumsförslag från Hide-a-lite men då har de placerat ledtejpen/listen på gipsskivan så att det har lyst upp mot taket och sen kunnat reflekteras nedåt.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
S
Det blir nog rätt kasst ljus av alla tre om du vill ha mer än stämningsljus.
Det är också en svår lösning med en fri gipskant. I så fall behöver du stöd bakom men gipsskivans kant är svår att få snygg.
 
Om din hobby är mysa och kolla på film blir nog alla tre alternativ bra men jag tror som Birgit vi missförstått vad du ska ha rummet till...
 
Det här är väl mer en fråga om belysningsdesign än teknik i största allmänhet, kanske man hittar folk som har järnkoll på allt om belysning i just belysningsgruppen.
Även jag har mina funderingar på vad rummet skall användas till, men om vi tänker oss att vi vill ha jämn belysning utan bländning så har nog alla alternativen mer eller mindre stora brister. Själv hade jag valt bort alternativ 3 för det misstänker jag kommer ge en fläck mitt i rummet som upplevs som mörk. Killgissar att alternativ 1 ger minst skuggor, men såvida man inte kompletterar med annan belysning funkar det nog bara i ett ganska litet rum och det är ju beroende av väggar som reflekterar ljuset bra.
 
Det finns ett flertal smarta ledprofiler du kan spackla in som kommer göra det lite lättare. Sök på Amazon och du hittar flera olika profiler.
För arbetsbelysning hade jag kört på flera ljus paneler utspritt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.