Hej!
Jag behöver tankar och ideer hur man kan ändra upplägget i köket! Kört fast lite...
Finns möjligheter att flytta både vask och spis, men ej framför fönstret.

Det mest givna enligt oss är att sätta bänkskivan hela vägen på väggen vid fönstret och flytta antingen spis eller vask dit (ej framför element/fönster dock), men vår fönternisch är väldigt djup, ca 40 cm så det blir svårt att öppna/stänga fönstret om det är bänkskiva framför.
Tacksam för lite ny input!
(ledsen för min dåliga ritning)
 
  • Handritad köksplan med vask och spis på vänster sida av rummet, kyl och frys till höger, samt bänkskiva och murstock nederst till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
I ett kök som vi renoverade för länge sen så ville vi ha en bänkskiva framför det inåtgående fönstret och då gjorde vi skivan fällbar. Den satt med gångjärn i skåpstommen på ena sidan och vilade på en list på andra sidan. Då kunde vi fälla upp skivan när vi skulle tvätta fönstret. Lär dock inte fungera för tunga skivor men vi hade en massiv träskiva.

Jag håller med dig om att det verkar bäst att ha bänk längs hela fönsterväggen.
 
Är det hyfsat skalenligt? Jag hade föredragit bänkskiva framför fönstret, känns som att det kan bli lite trångt annars. Man kanske kan få in ett högskåp mellan dörrhålet där nere och murstocken?
 
BirgitS BirgitS skrev:
I ett kök som vi renoverade för länge sen så ville vi ha en bänkskiva framför det inåtgående fönstret och då gjorde vi skivan fällbar. Den satt med gångjärn i skåpstommen på ena sidan och vilade på en list på andra sidan. Då kunde vi fälla upp skivan när vi skulle tvätta fönstret. Lär dock inte fungera för tunga skivor men vi hade en massiv träskiva.

Jag håller med dig om att det verkar bäst att ha bänk längs hela fönsterväggen.
Tack för svar Birgit. Ja, min bättre hälft hade det förslaget. Men jag tror kanske att konstruktionen blir lite vobblig eftersom fönstret är ca 130cm brett 🤷
 
O ostmannen skrev:
Är det hyfsat skalenligt? Jag hade föredragit bänkskiva framför fönstret, känns som att det kan bli lite trångt annars. Man kanske kan få in ett högskåp mellan dörrhålet där nere och murstocken?
Den är hyfsat skalenlig, men inte helt. Skivan vid murstocken är 60cm djup precis som kyl och frys.. Vi har väl isåfall tänkt oss ett 40 djup på ett högskåp vid murstocken
 
Friteradräka Friteradräka skrev:
Den är hyfsat skalenlig, men inte helt. Skivan vid murstocken är 60cm djup precis som kyl och frys.. Vi har väl isåfall tänkt oss ett 40 djup på ett högskåp vid murstocken
En tanke jag har haft är att behålla vask och spis på samma plats men att ha en bänkskiva som är 40 cm djup framför fönstret istället så att det faktiskt går att komma åt fönstret.. Däremot kanske det är fjuttig arbetsyta och ser tokigt ut med så lång bänk utan att någonting bryter av som tex vask eller spis.
 
BirgitS
Friteradräka Friteradräka skrev:
Tack för svar Birgit. Ja, min bättre hälft hade det förslaget. Men jag tror kanske att konstruktionen blir lite vobblig eftersom fönstret är ca 130cm brett 🤷
Det beror väl lite på vad det är för skiva och gångjärn men jag håller med om att ett stödben nog vore bra och list runtom undersidan av skivan för att stadga upp den.
Eller kanske en hurts på hjul som har rätt höjd för att precis gå in så utnyttjar man ytan framför fönstret lite också.
 
BirgitS
Friteradräka Friteradräka skrev:
En tanke jag har haft är att behålla vask och spis på samma plats men att ha en bänkskiva som är 40 cm djup framför fönstret istället så att det faktiskt går att komma åt fönstret.. Däremot kanske det är fjuttig arbetsyta och ser tokigt ut med så lång bänk utan att någonting bryter av som tex vask eller spis.
Kök brukar vara lättare att använda om det är en längre sträcka mellan diskho och häll, minimum 80 cm. Då kan man samla alla ingredienser där och får plats med skärbräda och t.ex. en ugnsform.

Det är lättare att utnyttja hällen fullt ut om det inte är en vägg på ena sidan. Som det är nu blir det väl lite knepigt att ha en stekpanna med långt handtag på vänstra delen av den?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Kök brukar vara lättare att använda om det är en längre sträcka mellan diskho och häll, minimum 80 cm. Då kan man samla alla ingredienser där och får plats med skärbräda och t.ex. en ugnsform.

Det är lättare att utnyttja hällen fullt ut om det inte är en vägg på ena sidan. Som det är nu blir det väl lite knepigt att ha en stekpanna med långt handtag på vänstra delen av den?
Ja, hela anledningen till att vi vill göra om är ju lite att få mer utrymme både runt spis och vask, nu är det endast en 60 cm bred bänkyta mellan båda så som det ser ut idag
 
Friteradräka Friteradräka skrev:
Ja, hela anledningen till att vi vill göra om är ju lite att få mer utrymme både runt spis och vask, nu är det endast en 60 cm bred bänkyta mellan båda så som det ser ut idag
En tanke har varit denna planlösningen,,

Den är ju inte skalenlig
 
  • Handritad planlösning på ett kök, visar placering av diskmaskin, vask, spis, kyl och frys, bänk, höga skåp och murstock. Planen är inte skalenlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Här är ett annat förslag för att just få bättre yta mellan hon och hällen.
Handritad skiss av ett kök med markerade områden för häll, diskho, kyl/frys och städ samt plats för fönster, bänkskiva och murstock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För det är väl mer än 60 cm till vänster om fönstret och mer än 120 cm till höger om fönstret?
Vad är det för mått på köket?
 
  • Gilla
Friteradräka
  • Laddar…
BirgitS
Jag föreslår att du ritar i Ikeas köksplaneringsverktyg så blir det lätt att få det skalenligt och pröva många olika idéer.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Här är ett annat förslag för att just få bättre yta mellan hon och hällen.
[bild]
För det är väl mer än 60 cm till vänster om fönstret och mer än 120 cm till höger om fönstret?
Vad är det för mått på köket?
Riktigt bra ide!
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag föreslår att du ritar i Ikeas köksplaneringsverktyg så blir det lätt att få det skalenligt och pröva många olika idéer.
Ska testa lite på Ikeas ritverktyg, tack för tipset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.