Vi är igång och renoverar taket (betongpannor) och byggarna vill byta all råspont. Större delen av taket har 27 graders lutning. Orsaken är dels att den har torkat så att sponten inte ligger i spåren längre på en stor del av taket. På vissa ställen har den gått sönder när man tagit bort läkten (och lämnat hål). På halva huset har de använt tunn råspont (18mm på taklutning 24 grader) och dessutom skarvat den mellan takstolarna (i luften så att säga). Byggarna trampade rakt igenom den där. I stort sett kan jag säga att det sviktar en hel del oavsett var man går på taket och på vissa ställen ser man att råsponten till och med har bågnat en aning.

Renoveringen kostar en del och att jag vill inte att det ska bli ogjort arbete. Risken som jag ser det är också att en kommande besiktning, när vi en gång säljer, kommer anmärka på det.

Vad har ni för rekommendation?
 
Jag skulle bytt den. Medför säkert en del arbete med att rikta/förstärka takstolar men det är inte konstigt att behöva byta med 50 års mellanrum. Och som du säger så kommer du få anmärkningar på besiktning.

Hur gammalt är taket?
 
S Småbrukaren skrev:
Jag skulle bytt den. Medför säkert en del arbete med att rikta/förstärka takstolar men det är inte konstigt att behöva byta med 50 års mellanrum. Och som du säger så kommer du få anmärkningar på besiktning.

Hur gammalt är taket?
Huset byggdes 1982. Det sura här är att besiktningsmannen som tog 12500kr för att besikta huset innan köp inte sa ett dyft om takkonstruktionen. Jag mätte upp råsponten idag och de är 16mm tjock (har säkert varit 17mm från början). Taket har bara 24/27 graders lutning med 1200mm mellan takstolarna så det är mycket tryck på sponten. Jag vill få detta till ett fel de borde ha sett eller alternativt ett "dolt fel". Vårt förra hus hade inget fel på råsponten när vi bytte tak för 10 år sedan (då var det nästan 40 år gammalt).
 
Rickard.
Felen här har inget med ålder att göra utan det är dåligt utfört med dåligt material helt enkelt. Väldigt svårt att avgöra över telefonen men det ser rätt kasst ut, en potentiell lösning är att övergå till 45x70 bärläkt och bara lägga ströläkt på takstolarna men det måste avgöras på plats om det är rimligt.
 
  • Gilla
Småbrukaren och 1 till
  • Laddar…
Vi bytte inte råsponten från 1938. Den var torr och fin och hel på alla ställen. Fick laga en liten bit runt skorstenen bara.
 
PatrikBoström1974 PatrikBoström1974 skrev:
Jag vill få detta till ett fel de borde ha sett eller alternativt ett "dolt fel".
Hade besiktningsmannen möjlighet att inspektera råsponten från insidan vinden, och i så fall hur mycket av skadorna var synliga?
 
S Småbrukaren skrev:
Hade besiktningsmannen möjlighet att inspektera råsponten från insidan vinden, och i så fall hur mycket av skadorna var synliga?
Han var däruppe i en halvtimme, skrev i protokollet att råsponten var fin. Man ser ändarna på råsponten tydligt vid vinnkeln på huset. Man ser också tydligt att där är springor över hela taket samt att de är skarvade mellan takstolarna (med flera skarvar nära varandra). Byggarna trampade rakt igenom taket.
 
Då är med andra ord inte felet dolt.
Men besiktningsmannen har bevisligen gjort en felaktig bedömning av skicket.

Det var din besiktningsman eller var det säljarens?
 
S Småbrukaren skrev:
Då är med andra ord inte felet dolt.
Men besiktningsmannen har bevisligen gjort en felaktig bedömning av skicket.

Det var din besiktningsman eller var det säljarens?
Min
 
Så säljaren har egentligen inget med saken att göra? Således är det inte aktuellt med prisavdrag?

Vad säger villkoren med besiktningsmannen vid missade fel?
 
PatrikBoström1974 PatrikBoström1974 skrev:
Huset byggdes 1982. Det sura här är att besiktningsmannen som tog 12500kr för att besikta huset innan köp inte sa ett dyft om takkonstruktionen. Jag mätte upp råsponten idag och de är 16mm tjock (har säkert varit 17mm från början). Taket har bara 24/27 graders lutning med 1200mm mellan takstolarna så det är mycket tryck på sponten. Jag vill få detta till ett fel de borde ha sett eller alternativt ett "dolt fel". Vårt förra hus hade inget fel på råsponten när vi bytte tak för 10 år sedan (då var det nästan 40 år gammalt).
Gissar att råsponten var fuktig när den lades och sedan har den torkat och krympt. Virke på brädgårdar som är dåligt skyddade ser fina ut men har hög fukthalt.
16 mm råspont har mitt hus från -74. Vissa dimensioner förvinner ur sortiment över tid.
 
  • Gilla
PatrikBoström1974
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Så säljaren har egentligen inget med saken att göra? Således är det inte aktuellt med prisavdrag?

Vad säger villkoren med besiktningsmannen vid missade fel?
De har ju ansvar enligt avtalet och kan ta upp till 1 miljon. Men sedan är ju frågan hur välvilliga de är. Jag försöker därför lära mig så mycket jag kan om ämnet.
 
Jag hade rekommenderat att byta det , utifrån bilderna. Har du de ekonomiska förutsättningarna så gör det
 
  • Gilla
PatrikBoström1974
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.