Hej gott folk!

Har fastnat lite i bygget, har både haft mejlkontakt och snickare på plats och får olika svar, så jag vänder mig till er innan jag tar ett beslut.

Bild 1.

Hur gör jag med dubbelt tätskikt mot kattvinden ? Som ni ser på bild så finns det plast där inne som sitter mot snedtaket.

Bild 2.

Skall jag ta bort plasten som sitter mot ytterväggen och få dit ångbroms istället ?

Jätte tacksam för svar 🙏

Mvh Martin
 
  • Trästomme på en byggarbetsplats med synligt isoleringsmaterial och plastskikt på snedtak samt rördragningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild som visar ett byggprojekt där isolering och plastmembran är installerade på en väggspärr. Ett litet fyrkantigt fönster finns upptill i mitten av väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
1. Behöver snedtaket verkligen tätskikt?
Man brukar inte sätta tätskikt på badrumstak.

I själva väggen mot kattvinden ser jag ingen plast.

2. Ja, det brukar man göra. Man ska inte ha dubbla tätskikt.
 
  • Gilla
M.stojanovski
  • Laddar…
Tack för svar !

Förlåt menar inte i taket utan på den kortare väggen under. Nej där på sitter ingen plast utan jag tänkte längre in i kattvinden ? Är det ok att ha tätskikt i badrum och sen plast I kattvinden mot snedtaket ?
 
BirgitS
Det är ju gott om luft emellan så det borde inte vara något problem med att tätskikta väggen mot kattvinden. Anledningen till att man inte vill ha dubbla tätskikt är att om det blir en spricka i ena lagret så att vattenånga tar sig in genom den men det kondenserade vattnet kan då inte ta sig ut därifrån eftersom det samlas längst ner i väggen och där är det ingen spricka, det kan ju leda till att man får en stor vattenansamling i väggen.
 
  • Gilla
M.stojanovski
  • Laddar…
Det är ingen fara att ha kvar plasten i ytterväggen. Dagens tätskikt är så täta så plasten gör ingen skada där
 
  • Gilla
M.stojanovski
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.