Hej alla byggahusare!

Har funderat länge på hur den här pannan ska kopplas in, då VVS kunskaperna är lika med 0 så kommer jag ingenstans i det hela.

Än så länge har jag dragit följande slutsatser:
KV IN= ingång kallvatten för hela systemet. (Ganska självklart)
VV UT= varmvattnet för dusch mm. (Osäker på denna)
EXP= expanderkärlen.
Ackumulatortankarna kommer ej att användas så den kan vi skita i.

Sen kommer vi till shunten…
Jag har antagit att ena anslutningen är för utgången för varmvattnet i värmesystemet och andra anslutningen är returen.

Om min killgissning stämmer, hur vet man vilken som är utgång och retur?
Ska det sitta en cirkulationspump nånstans?
Måste man använda VV utgången eller kan man plugga den och köra vidare med VVB?

Tacksam om någon kan hjälpa!
 
  • En värmepanna med tydliga markeringar för anslutningar: VV-UT (varmvatten ut), KV-IN (kallvatten in) och EXP (expansionskärl) i ett källarutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blått pannsystem av märket Janfire Integral med rör och ventilkopplingar synliga ovanpå, fotograferat i en källare med synliga väggledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pannsystem med kopplingar för kallvatten, varmvatten och expansionskärl, installerad i ett rum med rör och ledningar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installationsmanual för Janfire pelletspanna med detaljerad översiktsbild över pannan och beskrivning av olika anslutningar som kallvatten in, varmvattnet ut, expansion m.fl.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Informationsskylt på en panna med modellnamn, serienummer, tillverkningsår, specifikationer för maxeffekt, volym och tryck, samt kontaktinformation för tillverkaren Mescoli Caldaie.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ladda ned handboken för pannan så går det lättare.
 
G Granström2 skrev:
Ladda ned handboken för pannan så går det lättare.
Hittar tyvärr inget som gör mig nå klokare..
 
  • Installationsanvisning för Janfire pelletspanna inklusive diagram och leveransomfattning med lista över komponenter som medföljer. Visar detaljer om röranslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installationsanvisning för Janfire pelletspanna, sektion 4.3 till 4.6, med instruktioner om panna, brännare, påfyllning av vatten och askning och sotning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Håbbe01 skrev:
Hittade denna
[bild]

Fil
[länk]
Hittade också denna, tyvärr en annan panna som saknar shunten upptill.
Handboken för min panna nämner inte ens shunten av nån anledning samt så verkar det vara en inbyggd cirkulationspump i min modell. Finns iallafall ett uttag på den med märkning cirkulationspump
 
Måste vara nått special. Är den ombyggd tro. Kan man komma åt inanmätet om m plockar bort panelerna
 
H Håbbe01 skrev:
Måste vara nått special. Är den ombyggd tro. Kan man komma åt inanmätet om m plockar bort panelerna
Kan ta bort lite paneler imorgon och lägga upp lite fler bilder!
 
  • Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
Haha en sån slängde jag ut i vintras. Mycket nöjd med den som pelletspanna. Det ser ut som att du har rätt med kallvatten in och varmvatten ut. Returen på vattnet från värmesystem kom in i högra sidan på schunten och ut till värmesystem till vänster och efter det satt det en cirkulationspump.
Tror att pannan är "öppen" på övriga anslutningar så du kan nog koppla in expansionskärl på vilken som.
 
H
Vilket stad bor ni i? Janfire har återförsäljare runt om i sverige.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.