Tomture61
Fotografen Fotografen skrev:
Min erfarenhet, kompletterad av kunskaper i fysik, kommer av att ha bott och vistats i ett antal hus med olika typer av isolering. Cellulosaisolering eller något annat påverkar inte luftfuktigheten inomhus vintertid. Byggmaterial, bla typ av isolering, kan påverka hur inomhusklimatet upplevs men typen av isolering påverkar inte relativ fuktighet, torrt inne på vintern beror på skillnaden i temperatur.
Man kan bo i ett timmerhus med tilläggsisolering på insidan + målat med plastfärg på gipsskivor . Eller man kan ha färg som andas på timmerstommen .
 
J
Jag har cellulosaisolering och mekanisk frånluft. Upplever att luftfuktigheten varierar med årstid/väder/utomhustemperatur som förväntat.
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
J jalmars skrev:
Jag har cellulosaisolering och mekanisk frånluft. Upplever att luftfuktigheten varierar med årstid/väder/utomhustemperatur som förväntat.
Har du mätt RH på vintern ?
Vad har du för ytskikt , träpanel , tapet eller plastfärg .
 
R
Fotografen Fotografen skrev:
Min erfarenhet, kompletterad av kunskaper i fysik, kommer av att ha bott och vistats i ett antal hus med olika typer av isolering. Cellulosaisolering eller något annat påverkar inte luftfuktigheten inomhus vintertid. Byggmaterial, bla typ av isolering, kan påverka hur inomhusklimatet upplevs men typen av isolering påverkar inte relativ fuktighet, torrt inne på vintern beror på skillnaden i temperatur.
Hur kommer det sig att hus med platta på mark med golvvärme är torrare än samma hus med träbjälklag med golvvärme?
 
J
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har du mätt RH på vintern ?
Vad har du för ytskikt , träpanel , tapet eller plastfärg .
Nej tyvärr inte mätt.
Målade gipsskivor. Akrylatfärg.
 
R Rejäl skrev:
Hur kommer det sig att hus med platta på mark med golvvärme är torrare än samma hus med träbjälklag med golvvärme?
Vi diskuterar olika typer av isolering, träbjälklag eller platta på mark är olika konstruktionslösningar.
(Ser man till att hålla bort markfukten, påverkar det RH inomhus då?)
 
R
Fotografen Fotografen skrev:
Vi diskuterar olika typer av isolering, träbjälklag eller platta på mark är olika konstruktionslösningar.
(Ser man till att hålla bort markfukten, påverkar det RH inomhus då?)
Det borde det göra.. men jag tänker att morderna torpagrunder inte släpper in fukt i inomhusmiljön..
 
Tomture61
Mitt bostadshus har betongplatta med värmeslang och 250 mm cellplast under .
Värms med FLVP + LLVP och vedkamin .
Mitt garage betongplatta med 200 mm cellplast under , värms med LLVP .
Skillnaderna är ventilationen , mekanisk i bostadshuset och självdrag i garaget .
Bägge har fuktspärr i väggar / tak med glasull .
Har ej mätt flödet av frånluften i garaget (35 kvm) men det är bra fart på luften i röret på 160 mm .
Har alltid ca 10% högre RH i garaget vintertid .
Håller 23-24 gr i bostadshuset , 18-20 gr i garaget .
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Mitt bostadshus har betongplatta med värmeslang och 250 mm cellplast under .
Värms med FLVP + LLVP och vedkamin .
Mitt garage betongplatta med 200 mm cellplast under , värms med LLVP .
Skillnaderna är ventilationen , mekanisk i bostadshuset och självdrag i garaget .
Bägge har fuktspärr i väggar / tak med glasull .
Har ej mätt flödet av frånluften i garaget (35 kvm) men det är bra fart på luften i röret på 160 mm .
Har alltid ca 10% högre RH i garaget vintertid .
Håller 23-24 gr i bostadshuset , 18-20 gr i garaget .
Vad har du idag för Rh i huset och garaget? Var mäter du Rh?
 
Tomture61
På vintern , när det är som lägst så är det 20% i bostadshuset 30 % i garaget .
Mäter med elektroniska mätare som befinner sig i resp byggnad .

Just nu 45% i bostaden och 69% I garaget .
 
Relativa luftfuktigheten är hur många procent av mättnadsånghalten som luften innehåller. Mättnadsånghalten vid -10ºC är 2,1 g/m³. Vid 23ºC är den 20,6 g/m³. Och vid 18ºC är den 15,4 g/m³ Om vi tänker oss att det är -10ºC och 100 %RH ute och du ventilerar och håller 23ºC inomhus så kommer luftfuktigheten att bli 10 %RH. Är det under samma omständigheter 18ºC inne blir luftfuktigheten 14 %RH. Eftersom man andas, lagar mat, och har vatten stående framme så kommer det inte att bli riktigt så torrt inne. Men vill du att det skall bli högre luftfuktighet inne finns bara två alternativ. Ventilera mindre eller tillsätt mer vatten till luften.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Tomture61
A Avemo skrev:
Relativa luftfuktigheten är hur många procent av mättnadsånghalten som luften innehåller. Mättnadsånghalten vid -10ºC är 2,1 g/m³. Vid 23ºC är den 20,6 g/m³. Och vid 18ºC är den 15,4 g/m³ Om vi tänker oss att det är -10ºC och 100 %RH ute och du ventilerar och håller 23ºC inomhus så kommer luftfuktigheten att bli 10 %RH. Är det under samma omständigheter 18ºC inne blir luftfuktigheten 14 %RH. Eftersom man andas, lagar mat, och har vatten stående framme så kommer det inte att bli riktigt så torrt inne. Men vill du att det skall bli högre luftfuktighet inne finns bara två alternativ. Ventilera mindre eller tillsätt mer vatten till luften.
Finns ett krav på luftomsättning i bostäder + hur många innevånare det finns . Nu har jag aldrig mätt upp min ventilation, enbart ställt in så avluften från FLVP är lagom kall (minimalt med avfrostningar)

Men frågan kvarstår ang första inlägget .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.