Vi ska göra om vår hall, måla den gamla furupanelen och tapetsera, vitmåla dörrfoder och lister som tidigare varit furu, men är tveksamma hur vi ska göra med den svängda furutrappan.

Tacksam för synpunkter som kan hjälpa oss att bestämma oss för att antingen behålla trappan som den är eller vitmåla den!
 
Vi kommer att vitmåla våran furutrapp. Har sökt på forumet och en del har jag sett slipat ner trappen och sedan vitbetsat. Mycket snyggt. Mycket arbete.
Våran trapp är så smutsig sedan förra ägaren att den är mer brunsvart på sina ställen så man måste slipa ner den så pass mycket om vi ska få den snyggt trären. Så vi väljer att slipa och tvätta bort det värsta innan vi målar. Kan tänka mig att äggtemperafärger i behaglig färg kan vara sköna till en trapp. lätt grått eller liknande. Dock så vet jag inte om äggtempera håller för så hårt slitage.
 
Vår trappa är vitmålad, av tidigare ägare. Tyvärr gör detta att trappan är ganska hal. Vi halkar i den ibland. ;)
Men den är jättesnygg! :)
 
Ett förslag är att ni målar allt vitt utom planstegen (trappstegen).

Om ni vill måla hela trappan vit kan ni ju sätta på trappstegsmattor för att undvika halkrisken.
 
  • 83-8891.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min dröm är att måla trappan vit men betsa stegen med något ekliknande.

Lite åt det här hållet (en bild jag hittat på nätet):
 
  • Vitt trappräcke2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
reveldaughter och 1 till
  • Laddar…
Min syster målade sin trappa vit och satte mörkgrå heltäckningsmatta på trappstegen. Det blev faktiskt riktigt snyggt och passade med deras i övrigt moderna stil så kanske heltäckningsklädda trappor kommer tillbaka...
 
Vi har haft såpskurad furutrapp sedan 1996. Rekommenderas! Mycket behagligt att gå på varma trappsteg. Ingen halkrisk.
 
  • kök 009.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Linnealinja och 2 till
  • Laddar…
Sån där dansk brun vaxliknande såpa skulle ju tona trät i lite ekimitationsanda.
 
Beroende på hur det kommer se ut i övriga delen av hallen så kanske det kunde va snyggt med brun-svart trappa.
 
klart du ska, vi slipade så vi fick en ruggad yta i lacken och sen grundade med oljefärg greppgrund och därefter vattenbaserad lackfärg och det vart faktiskt inte halt att gå i. nackdelen är att smutsen syns mer nu.. ; )
men så här vart skillnaden för oss. Nöjda är vi.. he he.
 
  • 20080129113.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20080203134.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Muthanna och 1 till
  • Laddar…
Mina föräldrar målade sin lackade furutrapp med vattenbaserad färg, hur fint som helst. Efter att den målats så blev den faktiskt mindre hal att gå i! Måla måla måla :)
 
  • Gilla
PickeD
  • Laddar…
A
Finns det inte en speciell färg så att det inte ska bli halt? Det kanske e lite struktur i den? Borde va svårstädat om inte annat! Målad trapp e snyggt iaf!
 
Vi håller i denna stund på att slipa ner trappstegen som vi tänkte lacka. Det tar en evig tid eftersom den var rätt sliten. Vi tänkte måla resten vitt. Men efter att ha sett den såpaskurade vet jag inte längre.........:p Men funderar, blir det inte som obehandlat trä, dvs kommer att slitas hårt ? Och svårt att städa ?
 
Du kommer inte att ångra en såpskurad trappa! Det bästa av allt är att om du skurar nu så ligger alla behandlingsmetoder öppna i framtiden utan att behöva slipa den igen. Efter varje skurning ser den så gott som nyslipad ut igen, eventuella märken (tappade saker) reser sig upp när vattnet blöter upp träet. Vi skurar vår trapp ca 2 ggr per år. Vi har ett golv som är lackat i ett av våra rum (innan vi var kloka nog att börja med skurgolv ;)) & det ser för jäkligt ut där det blivit slitet. Ett skurgolv däremot blir som sagt lika vackert (t o m vackrare!), som det vore nyslipat efter varje skurning.
 
Vi målade om våra furutrappa nu i somras. Vi var också lite oroliga för att det skulle bli halt men det är absolut inget vi tänkt på nu när den är klar. Köpte golvfärg från flugger. Målade med roller och efterströk med pensel. Kanske därför det blev lite halkskydd kanske... Det enda är väl att damm och skräp syns mycket mer nu. Men det är det värt.

fore.JPG

efter.JPG

/Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.