Ska bygga ny trappa till spången i fjällstugan (finns separat tråd), vad bör man ha för dimension på balkarna? Gör man själva "trekanterna" av samma virke/dimension?

Så här ser trappan ut idag (ser hej kom och hjälp mig ut, men sett ut sådär i 30 år ungefär, men nu ska det bli en bättre!)

Sliten trätrappa i naturmiljö med räcke på vänster sida. Trappan står på stenigt underlag och leder upp till en spång mellan buskar och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Trappan skall förlängas lite neråt i bild så att säga...)

Annat att tänka på?


/Jocce
 
Jocce81 Jocce81 skrev:
Ska bygga ny trappa till spången i fjällstugan (finns separat tråd), vad bör man ha för dimension på balkarna? Gör man själva "trekanterna" av samma virke/dimension?

Så här ser trappan ut idag (ser hej kom och hjälp mig ut, men sett ut sådär i 30 år ungefär, men nu ska det bli en bättre!)

[bild]
(Trappan skall förlängas lite neråt i bild så att säga...)

Annat att tänka på?


/Jocce
Dimensionen avgörs lite av lutningen och spannet förstås, men typ 145x45 eller 195x45 ser väl lagom ut (utifrån bilden) - gärna tryckat då iom närheten till mark/utomhus (skulle vara min preferens)
Och sen kan du sågas ut bitar att fästa i vagnsstycken av antingen samma eller ngt mindre dimension, dom skruvar man ju tätt emot - så blir mer en fråga om estetik - skruva dock aldrig endast i ändträet på trappstegen - det håller inte.
 
  • Gilla
Jocce81
  • Laddar…
B breakman skrev:
Finns färdiga att köpa om man inte vill krångla till det för mycket.
[länk]
Ja, har sett det, problemet är att jag tror jag måste anpassa vinklar etc efter rådande förhållande, så vågar inte chansa då jag måste beställa grejerna i förväg...


/Jocce
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
T
Vi har gjort trappor av 45x170 då det gör att jag kan använda samma dimension till klossar och få rätt lagom steghöjd, 45x195 ger lite högre steg som också funkar. Båda dimensionerna duger till rätt långa trappor utan att man behöver ha stöd på mitten. Kör du 145 så kan det bli lite "svajjigt" om det är långa vanger men det kan ju lösas med ett stöd på mitten.
Genom att använda 170 eller 195 och håller motsvarande steghöjd så blir klossen i princip lika lång som plansteget och får mycket stöd mot "bärlinan/vangen".
Blir också lätt med en smygvinkel och ett litet vattenpass att ta ut vinkeln för sågsnittet. (jag hade underliggande vanger och inte sidomonterade som på din bild ska tilläggas :) )
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Vi har gjort trappor av 45x170 då det gör att jag kan använda samma dimension till klossar och få rätt lagom steghöjd, 45x195 ger lite högre steg som också funkar. Båda dimensionerna duger till rätt långa trappor utan att man behöver ha stöd på mitten. Kör du 145 så kan det bli lite "svajjigt" om det är långa vanger men det kan ju lösas med ett stöd på mitten.
Genom att använda 170 eller 195 och håller motsvarande steghöjd så blir klossen i princip lika lång som plansteget och får mycket stöd mot "bärlinan/vangen".
Blir också lätt med en smygvinkel och ett litet vattenpass att ta ut vinkeln för sågsnittet. (jag hade underliggande vanger och inte sidomonterade som på din bild ska tilläggas :) )
Tack för mycket bra input.
"vangen" idag är ca 130 cm långa men kommer bli lite längre. Tror du det räcker med 145 då ändå eller bör man köra 170?

Det kommer troligen bli "underliggande" även när jag bygger om, just trappen här har suttit där sedan typ 70-talet så den är verkligen "ihoppulad" och fixad under åren men tänker jag börjar om från scratch nu...


/Jocce
 
T
För allt upp till 2m skulle jag tro att 145 räcker bra. Det är knappast brott utan nedböjning som är problemet, det kan ju kännas lite ostadigt om det gungar för varje steg :)

Sen är ju frågan om du iaf vill ha lite 170 eller 195 (beroende på steghöjd) för dina trekantiga klossar för att slippa bygga upp dem av flera delar eller att de hänger "fritt" i ytteränden.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
T Testarn skrev:
För allt upp till 2m skulle jag tro att 145 räcker bra. Det är knappast brott utan nedböjning som är problemet, det kan ju kännas lite ostadigt om det gungar för varje steg :)

Sen är ju frågan om du iaf vill ha lite 170 eller 195 (beroende på steghöjd) för dina trekantiga klossar för att slippa bygga upp dem av flera delar eller att de hänger "fritt" i ytteränden.
Ja, under 2 meter borde den bli...

Men kollade och merkostnaden för det hela är ju inte så stor, så kanske bättre att gå på det grövre då, så slipper man ångra sig sen...


/Jocce
 
T
Det som kanske ännu mer motiverar att köra 45x170 genomgående är att du slipper fundera på hur mycket av varje dimension du behöver, har du "bara" 170-reglar så blir det två långa bitar och sen några halvlånga för avslut och början samt eventuellt någon på mitten för att hålla ihop vangerna (beroende på hur du konstruerar) och sen en antal trekanter (som drar mer virke än man tror...) och lite spill.
Om det är långt till brädgården så är det rätt skönt att inte stå där med virke kvar i "fel" dimension och saknar virke i någon annan dimension. Då blir det lätt att man "löser problemet" med tillgängligt material och sen ser det ut som innan - fast med fräschare virke 😋
 
T Testarn skrev:
Det som kanske ännu mer motiverar att köra 45x170 genomgående är att du slipper fundera på hur mycket av varje dimension du behöver, har du "bara" 170-reglar så blir det två långa bitar och sen några halvlånga för avslut och början samt eventuellt någon på mitten för att hålla ihop vangerna (beroende på hur du konstruerar) och sen en antal trekanter (som drar mer virke än man tror...) och lite spill.
Om det är långt till brädgården så är det rätt skönt att inte stå där med virke kvar i "fel" dimension och saknar virke i någon annan dimension. Då blir det lätt att man "löser problemet" med tillgängligt material och sen ser det ut som innan - fast med fräschare virke 😋
Lite så tänkte jag också.
Ja, det är inte långt till brädgården, men det är Fjällstugan och tar inte bilen med dragkrok dit upp så blir alltid bökigt att hämta material....


Utmaningen blir nog mer att lyckas bygga en vettig trappa från scratch, utan att ha erfarenheten innan (mer än att jag kollat youtube) som ska landa på ojämn yta (där det troligen är svårt att jämna till vettigt...)


/Jocce
 
T
Det ser iofs ut som om det skulle kunna gå rätt bra att flytta runt lite sten och få till bra både början och slut för trappan.
Jag tror du löser det här galant!

Bestäm hur många steg du vill ha/behöver och gör en vang innan du gör en till identisk och skruvar ihop dem med en regelbit mellan i topp och botten. Sen kan du placera in den och palla under med sten/flytta bort efter behov.

Kom ihåg att vinkeln på den långa regeln kommer att bestämma vinkeln på trianglarna och att den inte kan ändras när du lägger trappan på plats, då kommer planstegen att luta ut eller in. ;)
 
  • Gilla
Jocce81 och 1 till
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Det ser iofs ut som om det skulle kunna gå rätt bra att flytta runt lite sten och få till bra både början och slut för trappan.
Jag tror du löser det här galant!

Bestäm hur många steg du vill ha/behöver och gör en vang innan du gör en till identisk och skruvar ihop dem med en regelbit mellan i topp och botten. Sen kan du placera in den och palla under med sten/flytta bort efter behov.

Kom ihåg att vinkeln på den långa regeln kommer att bestämma vinkeln på trianglarna och att den inte kan ändras när du lägger trappan på plats, då kommer planstegen att luta ut eller in. ;)
Ja, tror jag löser det på ett eller annat sätt, i värsta fall blir det ett par misslyckade Vangstycken först som får skrotas :p


/Jocce
 
  • Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Ja, tror jag löser det på ett eller annat sätt, i värsta fall blir det ett par misslyckade Vangstycken först som får skrotas :p


/Jocce
Det kommer ge sig
Det finns dock lite olika sätt att fästa stegen i vagnsstycket.
Ett är det med små "trianglar" som man tex kan skruva med konstruktionsskuv (då blir det likt dom man
köper färdiga)
Illustration av en trätrappa med märkningar som visar plansteg, sättsteg, stegnos, stegdjup, steghöjd och vangstycke för byggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man kan också fräsa spår i vagnsstycket (lite mer avancerat)
Illustration av en trappa utan sättsteg med detaljer om trappans delar: plansteg, stegnos, vagnstycke, planstegsspår och vagnskruv. https://www.dinbyggare.se/bygg-en-tratrappa-i-tradgarden/


Eller, om man tycker det är ok med en lite enklare konstruktion för trädgården, så kan man också sätta dom på sidan av vagnsstycket (lite som det du har idag)
Illustration av olika metoder för att fästa trappsteg i vagnsstycket: ett med infällda steg och ett med vinkelbeslag fästa med skruvar på utsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men då vilar all vikt på skruvarna, så det blir inte lika hållbart i längden
 
  • Gilla
Jocce81
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det kommer ge sig
Det finns dock lite olika sätt att fästa stegen i vagnsstycket.
Ett är det med små "trianglar" som man tex kan skruva med konstruktionsskuv (då blir det likt dom man
köper färdiga)
[bild]
Man kan också fräsa spår i vagnsstycket (lite mer avancerat)
[bild][länk]


Eller, om man tycker det är ok med en lite enklare konstruktion för trädgården, så kan man också sätta dom på sidan av vagnsstycket (lite som det du har idag)
[bild]
Men då vilar all vikt på skruvarna, så det blir inte lika hållbart i längden
Ja, alternativ 1 är det jag siktar på. Tror det blir bäst i längden.

Om trappan är 60cm Bred så borde det räcka med 2 vagnstycken eller hur?

Skulle egentligen vilja ha den lite bredare, kanske 70 cm. Vågar man låta den "hänga ut" 5 cm på vardera sida?


/Jocce
 
Jocce81 Jocce81 skrev:
Ja, alternativ 1 är det jag siktar på. Tror det blir bäst i längden.

Om trappan är 60cm Bred så borde det räcka med 2 vagnstycken eller hur?

Skulle egentligen vilja ha den lite bredare, kanske 70 cm. Vågar man låta den "hänga ut" 5 cm på vardera sida?


/Jocce
5cm, om trappstegen är rejäla, torde inte vara några problem. Jag har haft 5cm överhäng på 28mm trall. Kör du 45mm steg är det inga som helst problem.
MEN du måste förstås se till att vagnsstyckena är ordentligt förankrade om du har överhäng så det inte rör sig/tippar: 5cm är troligen inga problem, men mer än så så kan det "vicka"
 
  • Gilla
Jocce81
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.