Hej,

Bygger litet pulpettak till friggeboden som ska vara täckt med bandtäckt plåt. Har planerad bygghelg nu till helgen med kompisar och inte fått tag på någon plåtslagare ännu att fråga hur de vill ha det så måste få lite vägledning hur jag ska lösa takfoten på bästa sätt. Tror jag ska ha hängrännan direkt i takfotsbrädan med rännkrokar.

Vilken lösning är bäst: A, B eller C?
 
  • Diagram med tre olika lösningar för takfot på ett pulpettak märkta A, B och C, med råspont, takstol och takfotsbräda markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
S Sutteräng skrev:
Hej,

Bygger litet pulpettak till friggeboden som ska vara täckt med bandtäckt plåt. Har planerad bygghelg nu till helgen med kompisar och inte fått tag på någon plåtslagare ännu att fråga hur de vill ha det så måste få lite vägledning hur jag ska lösa takfoten på bästa sätt. Tror jag ska ha hängrännan direkt i takfotsbrädan med rännkrokar.

Vilken lösning är bäst: A, B eller C?
Jag skulle använda mig av B i första hand och C i andra hand..
Nackdelen med C är att takfotsbrädan blir väldigt bred beroende på hur tjocka dina takstolstassar kommer att vara..
 
  • Gilla
Sutteräng
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Jag skulle använda mig av B i första hand och C i andra hand..
Nackdelen med C är att takfotsbrädan blir väldigt bred beroende på hur tjocka dina takstolstassar kommer att vara..
Tack!

Skulle du köra på alternativ C vid vindskivorna, dvs att vindskivan ligger i nivå med råsponten eller skulle du lyfta upp den ett par cm som man gör med tegeltak och lägga till en trekantslist?
 
R
S Sutteräng skrev:
Tack!

Skulle du köra på alternativ C vid vindskivorna, dvs att vindskivan ligger i nivå med råsponten eller skulle du lyfta upp den ett par cm som man gör med tegeltak och lägga till en trekantslist?
Det snyggaste är ju att det blir ett uppvik va den bandtäckta plåten som man sedan falsar ihop med vindskivor plåten så jag skulle slutat jäms överkan råspont med vindskivan..
 
  • Gilla
Sutteräng
  • Laddar…
Rickard.
C är dåligt alternativ då första råspontraden behöver det extra stödet som fotväbrädan ger, finns många sätt att lösa detta på såklart men det finns ingen poäng om man ska ha en fotbräda.
 
R Rejäl skrev:
Det snyggaste är ju att det blir ett uppvik va den bandtäckta plåten som man sedan falsar ihop med vindskivor plåten så jag skulle slutat jäms överkan råspont med vindskivan..
Om man vänder på steken och i stället tittar på den höga långsidan (vet inte vad det kallas). Är det enligt bilden som då är rekommenderat? Hur göra med underlagspappen? Vika runt råsponten som den handritade svarta linjen på bilden?
 
  • Illustration av en takstol med underlagspapp vikt runt råsponten, markerad med en handritad svart linje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A är bäst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.