Jag vill byta en fast takarmatur mot en "icke fast" dito, dvs byta till en takarmatur som hänger i taket och som normalt ansluts till ett vägguttag.
Alltså, är det tillåtet för mig som lekman att montera en vanlig jordad kabelkontakt-hona s.k. skarvuttag (ex.vis ClasOlson Artikelnr: 22-871) på den befintliga 3-ledar-kabeln som för närvarande är ansluten till den fasta takarmaturen? All ström är förstås frånkopplad!
mvh, undrande
 
Skall man vara 100% strikt så får du nog inte göra det utan bara isf byta existerande uttag mot nytt (är det fast inkoppling så är det egentligen elektriker).

Men jag hade nog gjort det alla gånger: Det är ju inte så svårt att dra dit tre tåtar, se till att jorden (gröngul) blir rätt iskruvad i kontakten på rätt stift bara.
Sen är ju frågan hur uttaget passar där ? Sitter det fast bra eller är det bara en ersättning för en "sockerbit" och kroken hänger separat/armaturen skruvas i taket, eller ?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det är inte tillåtet, men det jag är mer tveksam till än de reglerna är nog om det uttag du hänvisar till är lämpligt i ditt fall. Kan du visa bilder på hur det ser ut?
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
Nej, det är inte okej att koppla ett skarvuttag på lösa FK.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är inte okej att koppla ett skarvuttag på lösa FK.
Fast TS nämner inga lösa FK utan "på den befintliga 3-ledar-kabeln". Därmed inte sagt att det är tillåtet eller lämpligt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
En bild säger som vanligt mer än tusen ord. Är det en utvändig kabel, eller en rörinstallation? Dosa?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
T tabn skrev:
Jag vill byta en fast takarmatur mot en "icke fast" dito, dvs byta till en takarmatur som hänger i taket och som normalt ansluts till ett vägguttag.
Alltså, är det tillåtet för mig som lekman att montera en vanlig jordad kabelkontakt-hona s.k. skarvuttag (ex.vis ClasOlson Artikelnr: 22-871) på den befintliga 3-ledar-kabeln som för närvarande är ansluten till den fasta takarmaturen? All ström är förstås frånkopplad!
mvh, undrande
Här kan du se vad du får göra
https://www.elsakerhetsverket.se/pr...a-sjalv-med-el/vad-far-jag-gora-sjalv-med-el/
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.