Jag har en Stiga motorsåg. Kedjan fastnade så att motorsågen inte kunde driva den runt längre. Jag tänkte att det var svärdet som hade blivit skevt så köpte nytt svärd (av annat märke, men med samma dimensioner som det tidigare svärdet). När jag försökte dra runt kedjan manuellt innan jag hade monterat svärdet på resten av sågen märkte jag att det inte verkade vara svärdet som är felet utan att "taggarna" (heter säkert något annat) på insidan av kedjan som har blivit lite åtgångna så att de inte glider i sin fålla. Det är en del av kedjan som fastnar, resten av kedjan glider hur fint som helst. Om man tittar på den delen av kedjan som fastnar så kan man se att taggarna har små skavanker, som gör att de är lite skeva. Det handlar om några tiondels millimiter bara vad jag kan se, men det stoppar kedjans framfart. Är det värt att köpa en fil och försöka fila ned det, eller är det bara att köpa en ny kedja också?
 

Bästa svaret

Mats-S
hamo- hamo- skrev:
Är det värt att köpa en fil och försöka fila ned det, eller är det bara att köpa en ny kedja också?
Köp ny kedja, ingen större investering, den defekta du har riskerar dessutom att förstöra ditt nya svärd.
 
  • Gilla
galento och 3 till
  • Laddar…
Cheesen
hamo- hamo- skrev:
Jag har en Stiga motorsåg. Kedjan fastnade så att motorsågen inte kunde driva den runt längre. Jag tänkte att det var svärdet som hade blivit skevt så köpte nytt svärd (av annat märke, men med samma dimensioner som det tidigare svärdet). När jag försökte dra runt kedjan manuellt innan jag hade monterat svärdet på resten av sågen märkte jag att det inte verkade vara svärdet som är felet utan att "taggarna" (heter säkert något annat) på insidan av kedjan som har blivit lite åtgångna så att de inte glider i sin fålla. Det är en del av kedjan som fastnar, resten av kedjan glider hur fint som helst. Om man tittar på den delen av kedjan som fastnar så kan man se att taggarna har små skavanker, som gör att de är lite skeva. Det handlar om några tiondels millimiter bara vad jag kan se, men det stoppar kedjans framfart. Är det värt att köpa en fil och försöka fila ned det, eller är det bara att köpa en ny kedja också?
Man kan fila drivlänkarna... Men det är inget som någon rekommenderar... Du har väl kastat av kjedjan, då kan sådant hända. Byt kjedja och kontrollera sträckningen när du gasat några gånger med din nya kjedja... Man brukar få sträcka upp kjedjan nån gång till under första tanken.
 
  • Gilla
hamo-
  • Laddar…
man sätter ALDRIG en sliten kedja på ett nytt svärd
 
  • Gilla
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
Svärdet var helt ok, när jag bytte kedja visade det sig att det var den som var problemet från början.
Tack för alla svar
 
Cheesen Cheesen skrev:
Man kan fila drivlänkarna... Men det är inget som någon rekommenderar...
Själv filar jag alltid bort skavankerna. Förstår inte varför det skulle vara något problem för svärdet. Enormt resursslöseri att köpa en ny kedja bara för att kedjan lossat och fått en liten smäll. Kommer ihåg en gång då jag röjde en massa hasselsly, tappade räkningen på hur många gånger kedjan lossnade. Hade kostat många tusenlappar om man köpt ny kedja varje gång den fick en smäll och svärdet verkade inte lida av det.
 
Cheesen
L lbgu skrev:
Själv filar jag alltid bort skavankerna. Förstår inte varför det skulle vara något problem för svärdet. Enormt resursslöseri att köpa en ny kedja bara för att kedjan lossat och fått en liten smäll. Kommer ihåg en gång då jag röjde en massa hasselsly, tappade räkningen på hur många gånger kedjan lossnade. Hade kostat många tusenlappar om man köpt ny kedja varje gång den fick en smäll och svärdet verkade inte lida av det.
Jag filar också, dom som säger att det är nono gör det och påpekar att drivdrevet slits ut... (tror inte riktigt på det själv). samt att kjedjan blivit försvagad när den hoppat av ( synar det också)
 
Jag har aldrig varit med om att en motorsågskedja hoppat av när jag sågar. Gör den det så har man inte tillräcklig koll på kedjespänningen, detta är ett absolut krav och ska kollas fortlöpande och i synnerhet vid hård belastning. Viktigt även att kolla så kedjesmörjningen fungerar inför varje arbetspass, funkar den inte blir kedjan snabbt överhettad och slaknar.
 
  • Gilla
stenna
  • Laddar…
Cheesen
H Harald Blåtumme skrev:
Jag har aldrig varit med om att en motorsågskedja hoppat av när jag sågar. Gör den det så har man inte tillräcklig koll på kedjespänningen, detta är ett absolut krav och ska kollas fortlöpande och i synnerhet vid hård belastning. Viktigt även att kolla så kedjesmörjningen fungerar inför varje arbetspass, funkar den inte blir kedjan snabbt överhettad och slaknar.
Har hänt mig när jag har haft en ny kjedjan och börjar kvista. (En ny kjedja) kan man ju få sträcka upp tre gånger första tanken.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Jag har aldrig varit med om att en motorsågskedja hoppat av när jag sågar. Gör den det så har man inte tillräcklig koll på kedjespänningen, detta är ett absolut krav och ska kollas fortlöpande och i synnerhet vid hård belastning. Viktigt även att kolla så kedjesmörjningen fungerar inför varje arbetspass, funkar den inte blir kedjan snabbt överhettad och slaknar.
Då är du väl undantaget som bekräftar regeln ;) De flesta som sågat mycket har nog råkat ut för att kedjan hoppat. Vid ren fällning och kapning sker det inte ofta, men håller man på och röjer väldigt tät sly (som de hasselsnår jag beskrev) så händer det lätt att de nyper åt kedjan så hårt att även en välspänd kedja hoppar. Du sågar kanske 3-4 klena stammar samtidigt som spänner om kedjan åt olika håll. Visst man borde väl sågat en stam i taget, men samtidigt vill man bli klar med skiten så snabbt som möjligt.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Då är du väl undantaget som bekräftar regeln ;) De flesta som sågat mycket har nog råkat ut för att kedjan hoppat. Vid ren fällning och kapning sker det inte ofta, men håller man på och röjer väldigt tät sly (som de hasselsnår jag beskrev) så händer det lätt att de nyper åt kedjan så hårt att även en välspänd kedja hoppar. Du sågar kanske 3-4 klena stammar samtidigt som spänner om kedjan åt olika håll. Visst man borde väl sågat en stam i taget, men samtidigt vill man bli klar med skiten så snabbt som möjligt.
Jag kan förstå att det kan hända om man använder motorsåg till att röja sly. Använder uteslutande röjsåg till röjning av klent, är det superklent så blir det vanlig treudds slyklinga på lämplig maskin.
 
Det går, som sagts, alldeles utmärkt att fila ner skavankerna på kedjan så den löper fritt igen. Jag brukar ta en fil eller dremeln.

Det händer, som också sagts, ganska lätt att kedjan hoppar när man håller på med smått. Alla som sågat mycket har upplevt det.
 
M Mulvaden skrev:
Det händer, som också sagts, ganska lätt att kedjan hoppar när man håller på med smått. Alla som sågat mycket har upplevt det.
Kanske är det att jag aldrig använder motorsåg för att göra jobb som kräver andra maskiner.

Jag ska inte påstå att jag sågar "mycket" men har arbetat som huggare och röjare en tid i ungdomen. Aldrig varit med om att en kedja hoppat varken då eller senare men vi hade en mycket erfaren och klok förman som berättade hur man ska underhålla och ställa in sågen, hålla kedjan svinskarp etc. Vi gick igenom sågarna regelbundet och noga i verkstad så de var alltid på topp. Tänk vapenvårdssessionerna på AK4 etc i lumpen, inspekton osv... :)

Sedan kom jag tillbaks i detta ett par decennier senare, blev med egen skog 2017 litet av en händelse, så ja: det blir en hel del sågande, samt det viktiga underhållet. Men "mycket", nej skulle jag inte säga. Jag kör nog typiskt slut på en kedja per säsong bara, med flitig filning som sig bör. Svärd har jag bara behövt byta ett par gånger, tycker inte de slits särskilt om man behandlar utrustningen vettigt.
__
PS. Några tips om bra svärd och kedja, här från Oregon: AdvanceCut svärd, kör fortsatt med detta sedan 2019 och inga direkta tecken på slitage. SpeedCut-kedjan riktigt bra, inne på exemplar två av denna på samma svärd (så jag behöver tydligen inte byta ens en ggr/år med min användning. Men visst, jag har några skitkedjor jag lägger på om det ska fulsågas skitvirke tex på vedbacken.
Oregon AdvanceCut svärd och SpeedCut kedja för motorsåg bredvid en laptop på träbord. Kedja förvaras i plastlåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Motorsågkedja från märket Oregon i sin förpackning, med inspektionsinstruktioner synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
hamo-
  • Laddar…
S
H Harald Blåtumme skrev:
Jag har aldrig varit med om att en motorsågskedja hoppat av när jag sågar. Gör den det så har man inte tillräcklig koll på kedjespänningen, detta är ett absolut krav och ska kollas fortlöpande och i synnerhet vid hård belastning. Viktigt även att kolla så kedjesmörjningen fungerar inför varje arbetspass, funkar den inte blir kedjan snabbt överhettad och slaknar.
håller helt med dig , har heller aldrig varit med om att motorsågskedjan hoppar av , har jobbat som skogshuggare ett par år men nu andvänds motorsågen mest för vedkapning o kapning av buskar .

Rätt kedjespänning är för mig när jag kan dra kedjan med tummen o pekfingret med lite svårighet
utan handskar
 
  • Gilla
Harald Blåtumme och 1 till
  • Laddar…
S stenna skrev:
håller helt med dig , har heller aldrig varit med om att motorsågskedjan hoppar av , har jobbat som skogshuggare ett par år men nu andvänds motorsågen mest för vedkapning o kapning av buskar .

Rätt kedjespänning är för mig när jag kan dra kedjan med tummen o pekfingret med lite svårighet
utan handskar
Ett typiskt exempel när man får se upp är när ett större träd som ska fällas är omgivet av hassel, som man snabbt som fan ” bara vill få bort skiten så man kan sätta fart ”. Då kan kedjan hamna så till bland stammarna man kapar att den hoppar, trots perfekt spänning. Jag har alltid perfekt spänning.

Det är dock ganska många år det där hände för mig, för jag har lärt mig att se upp för just det.

När jag var grön hände det också att kedjan hoppade för att jag inte skruvat åt kedjeskyddet tillräckligt hårt, och sågat grejerna så varma att muttrarna lossnade. Men det är en annan historia :)
 
  • Gilla
hamo-
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.