Hej,

Hjälper föräldrarna med att installera en ny ikeablandare. Kopplat loss muttrarna under diskhon, ser att ena är kabeln är uppmärkt med röd tejp antar för varmvatten. Likaså den nya blandarens ena kabel är rödfärgad.

Problemet är att jag missade notera i vilket rör (höger eller vänster) som kablarna ska kopplas till (förutom diskmaskin). Enlig bild ser jag att ena kopplingen har märkningen som jag tror är “VA”, står det för varmvatten tro? Ser ingen annan märkning.. tack!
 
  • Flera rör och kablar under diskbänken, med en kabel markerad med rött tejp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av två rörkopplingar under en diskbänk, det ena märkt med "VA".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Elution91 skrev:
Enlig bild ser jag att ena kopplingen har märkningen som jag tror är “VA”, står det för
troligen vatette tillverkar rördelar
röda=varmvatten
normalt är det vänstra röret varmvatten
 
T tergo skrev:
troligen vatette tillverkar rördelar
röda=varmvatten
normalt är det vänstra röret varmvatten
Okej, lurigt att det inte finns ett enkelt svar (men mitt fel att jag missade det). Det vänstra går alltså ihop med diskmaskin, är det ok att varmvatten och diskmaskin är kopplat ihop?

Som sagt förstår att röd = varm, men oklar hur man vet vilket rör
 
det röret från blandaren som skall till diskmaskinen är normalt inkopplad till kallvatten i blandaren
 
T tergo skrev:
det röret från blandaren som skall till diskmaskinen är normalt inkopplad till kallvatten i blandaren
Okej, så de andra 2 kranarna i huset har varmvatten till vänster rör ser jag nu - i linje med din första kommentar.

Virrade till det, det är inte alls kopplat till disk, den går separat verkar det som.
 
Den som sitter med ett T är ju mest troligt kallvatten. Sitter det en vattenutkastaren på andra sidan väggen?

Således kommer dom upp rätt från golvet isf.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Den som sitter med ett T är ju mest troligt kallvatten. Sitter det en vattenutkastaren på andra sidan väggen?

Således kommer dom upp rätt från golvet isf.
Japp “kran” på utsidan av huset direkt utanför. Så vad skulle ni gjort nu?
 
de tre rören på bilden från blandaren har du kallvattnet till vänster och varmvattnet i mitten (röd markering) och det till höger med mässingskopplingen till diskmaskinen
 
T tergo skrev:
de tre rören på bilden från blandaren har du kallvattnet till vänster och varmvattnet i mitten (röd markering) och det till höger med mässingskopplingen till diskmaskinen
Japp förstår, men tänkte vilken mässingskoppling varm samt kall ska kopplas till (förutom kopplingen till dismaskin). Den vänstra är som sagt T kopplad vilket jag av misstag trodde var disk men nog går till kran ute på väggen!
 
Typ så tänkte nog tergo tror jag
 
  • Bild av rör och anslutningar under en diskbänk, med blå och röd markering som visar kopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Aeroabuser skrev:
Typ så tänkte nog tergo tror jag
Tack. Det blir kall längst till vänster, den blir också T kopplad till kran ute. Varm (röd) höger, samt diskmaskin till separata koppling med plast. Med alla tre blir varm mitten
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.