Jag skulle överväga att försöka sprida ut lasten, men funderat på om plywood som skruvas i samtliga bjälkar är ett bättre alternativ
Byggde en köksö med granitskiva som placerades på motsvarande vis rakt över en takstol.
Räknade på det och konstaterade att vikten inte blir mer än vad du har där, men ännu mer utspritt, då jag använde mig av socklar istället för fötter.

Det hela gick kanon, men efter några månader började jag upptäcka färgflagor på golvet i rummet under. Det visade sig att taket började bågna på grund av den långvariga vikten...
Min lösning (efter att snabbt ha stampat upp taket tillfälligt) blev att lägga in en limträbalk i taket för att hålla köksön på plats.

Men, notera att det här är i ett hus från 74 som byggts på en eftermiddag när alla kontrollanter var på rast och stommen består av snabbvuxet balsaträ och de byggare som var inblandade var gravt alkoholiserade. (Kanske överdriver något, de hade säkert någon nykter praktikant)
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Jag skulle överväga att försöka sprida ut lasten, men funderat på om plywood som skruvas i samtliga bjälkar är ett bättre alternativ
Byggde en köksö med granitskiva som placerades på motsvarande vis rakt över en takstol.
Räknade på det och konstaterade att vikten inte blir mer än vad du har där, men ännu mer utspritt, då jag använde mig av socklar istället för fötter.

Det hela gick kanon, men efter några månader började jag upptäcka färgflagor på golvet i rummet under. Det visade sig att taket började bågna på grund av den långvariga vikten...
Min lösning (efter att snabbt ha stampat upp taket tillfälligt) blev att lägga in en limträbalk i taket för att hålla köksön på plats.

Men, notera att det här är i ett hus från 74 som byggts på en eftermiddag när alla kontrollanter var på rast och stommen består av snabbvuxet balsaträ och de byggare som var inblandade var gravt alkoholiserade. (Kanske överdriver något, de hade säkert någon nykter praktikant)
Okej! Då hade du dessutom bättre förutsättningar än mig då du har socklar. Vårat hus är också byggt 74…
Vet du om du också hade 220mm balkar. Vad hade du för längsta avstånd till bärande vägg? Fällde du in ”limträbitar” mellan takstolarna eller la du in en helt ny balk?

En 20mm plywood är enklaste lösning som kan räcka…
 
Japp, 220mm balkar med 3.5m spännvidd, så det *borde* fungerat.

Jag gjorde helt enkelt så att jag la in en, nä vänta, jag körde in två limträbalkar, (för den 220 balk jag fick tag på råkade vara typ 8m och det kändes onödigt att slänga halva snarare än att det behövdes)
parallellt med den befintliga mitt-balken efter att jag pumpat upp balken med domkraft.
Sedan körde jag ett antal franska träskruv för att dra ihop alla tre balkar till en enhet i och med att golvet bara är fäst i den ursprungliga balken.
(Ville inte drabbas av att det skulle bli någon form av rörligt glapp mellan golv och limträ som kan låta när man går på övervåningen.)
Hade jag öppnat upp från övervåningen skulle jag nog lagt balkarna mitt mellan de befintliga och skruvat fast golvet i dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.