4774
K klödder skrev:
Jo jag har samma tanke men måste vara helt 100 på att jag har rätt först. Svårt bara att hitta info om spaltventiler på vägg utan genomföring.
Kanske för att de "inte finns" enligt samtliga gällande standarder.. Men jag förstår inte varför blanda in pressen när det är något du väldigt enkelt kan åtgärda själv med en vanlig matgaffel
 
4774 4774 skrev:
Kanske för att de "inte finns" enligt samtliga gällande standarder.. Men jag förstår inte varför blanda in pressen när det är något du väldigt enkelt kan åtgärda själv med en vanlig matgaffel
Genom att putta bort isoleringen? Låter det verkligen sunt att göra en kanal av gullfiber ?
 
4774
Det borde gå att skära bort den del av gullfibern som sitter i själva ventilen utan att du får in damm från resterande men vill du vara helt säker så kan du ta en nylonstrumpa och sätta på insidan som då blir ett utmärkt filter. Bara att skölja med jämna mellanrum .
 
4774 4774 skrev:
Det borde gå att skära bort den del av gullfibern som sitter i själva ventilen utan att du får in damm från resterande men vill du vara helt säker så kan du ta en nylonstrumpa och sätta på insidan som då blir ett utmärkt filter. Bara att skölja med jämna mellanrum .
Är det verkligen en hyresgästs uppgift att karva i väggarna på sin hyresrätt för att få tillräckligt bra tilluft?
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
4774
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Eller skaffa de filter som är gjorda för ändamålet, typ: [länk]
Fast det borde hyresvärden åtgärdat på en gång egentligen tycker jag. Speciellt med tanke på inomhusmiljön även för astmatiker och allergiker.
 
4774
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Är det verkligen en hyresgästs uppgift att karva i väggarna på sin hyresrätt för att få tillräckligt bra tilluft?
Nej det är det kanske inte men jag är av tanken efter att ha bott i hyresrätt (samma lgh) i 17år så är det lite givande och tagande. Du förväntas ta hand om bostaden under den tid du bor i den och för mig ingår då att rensa vattelås, lösa ev proppar i avloppet. Självklart kunde jag ringa hustomten (skrivet med glädje i tanken. Han var en bra människa) och låta honom göra dessa saker . Men varför ska någon annan ta hand om det jag själv kan göra? Jag la själv in genomgående parkett i samtliga rum, målade och tapetserade själv, köpte bättre kyl)frys, anlitade elektriker för inkoppling av tvättmaskin och städade trappuppgången varje vecka. Och mycket mer. Med Familjebostäders godkännande och tack. Så allt beror väl på vilken typ av hyresgäst du själv är eller vill vara.
Visst kan man ringa värden om allt och har så all rätt att göra.
 
4774 4774 skrev:
Fast det borde hyresvärden åtgärdat på en gång egentligen tycker jag. Speciellt med tanke på inomhusmiljön även för astmatiker och allergiker.
Självklart, men jag har hört att många hyresvärdar är långsamma eller skiter i det så det är en enkel sak att göra själv om man önskar.
 
4774
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Självklart, men jag har hört att många hyresvärdar är långsamma eller skiter i det så det är en enkel sak att göra själv om man önskar.
Var bara trevlig och glad när du ringer dem, obs! Ringer och talar med värden/kundtjänst/bolaget inte mail eller via "mina sidor".
Varje gång du ringer och är trevlig desto mer lär de känna dig som "den där trevliga killen i lgh ??" . Jag kan nästan garantera att du så småningom aldrig mer kommer behöva vänta för att få något åtgärdat.

Första året som jag bodde i min egna lgh så hade jag under vintern+13 i snittemperatur vilket blev till natten +4-6grader inomhus. Självklart ringde jag värden och fick till svar "Har du inga mattor?".
Jag bodde högst upp och kylan kom inte från lägenheten under utan berodde på att jag hade en fullständig oisolerad vind direkt ovanför.

Gav upp kundtjänst och ringde hustomten istället som kom och bytte vred på de vattenburna elementen men innan han monterade dem så förstörde han med flit flödesbegränsarna så från iskalla element blev de så varma att jag kunde steka ägg på dem 😀.

Vid senare stambyte så isolerade de även vinden med något skum som fyllde upp hela råvinden. De hade tagit bort gullfibern som legat där pga råttor.
 
4774 4774 skrev:
Fast det borde hyresvärden åtgärdat på en gång egentligen tycker jag. Speciellt med tanke på inomhusmiljön även för astmatiker och allergiker.
Det är här allt började. Jag har en hel del allergier och får rinnande ögon , kli i halsen osv när jag vistas i lägenheten. Har haft städfirma när jag flyttade in.. städat själv i 2 dagar . Köpte en luftrenare för 4000kr . Inget har hjälpt något vidare och därför började jag kontrollera ventilerna. Där jag fick in mest luft var nog i springor som öppnat sig mellan vägg och tak ( var någon typ av fogmassa som släppt och där drar det in)
Luktar typ gammal stuga när man kommer in i lgh. Har kört ozongenerator 48h och hjälpte tillfälligt mot lukten.
 
4774
K klödder skrev:
Det är här allt började. Jag har en hel del allergier och får rinnande ögon , kli i halsen osv när jag vistas i lägenheten. Har haft städfirma när jag flyttade in.. städat själv i 2 dagar . Köpte en luftrenare för 4000kr . Inget har hjälpt något vidare och därför började jag kontrollera ventilerna. Där jag fick in mest luft var nog i springor som öppnat sig mellan vägg och tak ( var någon typ av fogmassa som släppt och där drar det in)
Luktar typ gammal stuga när man kommer in i lgh. Har kört ozongenerator 48h och hjälpte tillfälligt mot lukten.
Var bor du och vem är värden? Har du kontaktat Hyresgästföreningen? För om det finns glipor mellan vägg och tak så verkar huset du bor i ha ett stort behov av att renoveras alt rivas. Du ska inte tvingas må dåligt i din boendemiljö. Mitt främsta råd till dig är verkligen Hyresgästföreningen. De kan hjälpa till med luftmätning , kontakta värdar och en väldigt massa mer. Du kan nog behöva deras expertis , om inte för annat än att få stöd och känna att du inte står ensam i detta. Jag har själv astma och allergier mot de mesta, har en immunförsvarbrist sjukdom så jag förstår att det du nu går igenom är väldigt jobbigt för dig. Kontakta även husläkaren och berätta om dina symptom.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
K klödder skrev:
Det är här allt började. Jag har en hel del allergier och får rinnande ögon , kli i halsen osv när jag vistas i lägenheten. Har haft städfirma när jag flyttade in.. städat själv i 2 dagar . Köpte en luftrenare för 4000kr . Inget har hjälpt något vidare och därför började jag kontrollera ventilerna. Där jag fick in mest luft var nog i springor som öppnat sig mellan vägg och tak ( var någon typ av fogmassa som släppt och där drar det in)
Luktar typ gammal stuga när man kommer in i lgh. Har kört ozongenerator 48h och hjälpte tillfälligt mot lukten.
Har du något drag i frånluftsventilen i badrummet?
 
4774 4774 skrev:
Var bor du och vem är värden? Har du kontaktat Hyresgästföreningen? För om det finns glipor mellan vägg och tak så verkar huset du bor i ha ett stort behov av att renoveras alt rivas. Du ska inte tvingas må dåligt i din boendemiljö. Mitt främsta råd till dig är verkligen Hyresgästföreningen. De kan hjälpa till med luftmätning , kontakta värdar och en väldigt massa mer. Du kan nog behöva deras expertis , om inte för annat än att få stöd och känna att du inte står ensam i detta. Jag har själv astma och allergier mot de mesta, har en immunförsvarbrist sjukdom så jag förstår att det du nu går igenom är väldigt jobbigt för dig. Kontakta även husläkaren och berätta om dina symptom.
Ahh.. väldigt bra tips och skön omtanke. Tack
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du något drag i frånluftsventilen i badrummet?
Ja luft ut fungerar jättebra
 
4774
K klödder skrev:
Ahh.. väldigt bra tips och skön omtanke. Tack
Så lite så 👻. Tycker synd om dig just för att jag själv har det så jämt , ffra i kontorsmiljö och på sjukhus. Alla ställen med slutna luftsystem. Flyga ska vi inte tala om hahaha. Men du får gärna berätta hur det går för dig eller berätta vad Hyresgästföreningen sa. Ta hand om dig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.