Alfredo Alfredo skrev:
Kan inte Kronofogden agera? Det brukar liksom inte vara frivilligt att rätta sig efter domslut.
Det är som ofta i juridiken en tolkningsfråga om vad som är oaktsamhet. Jag tycker att HD-domen är solkklar, men ARN slingrar sig. Min goda vän har bildat en förening mot nätbedrägerier för att bilda opinion bland annat för att ryggradslösa amatörer som JAK-banken ska göra rätt för sig.

https://www.motnatbedragerier.org/
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
J jenhul skrev:
Jag tycker att HD-domen är solkklar, men ARN slingrar sig.
Det är alltså inte JAK som förlorat i HD? Då är det lite annat läge än vad jag tolkade situationen som.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är alltså inte JAK som förlorat i HD? Då är det lite annat läge än vad jag tolkade situationen som.
HD-domen rör ett annat fall, som enligt gällande rättspraxis borde vara prejudicerande.

När bedragna människor vänder sig till JAK-banken och kräver att de ska följa HD-domen, vägrar de.

När ärendet hamnar hos ARN brukar de ställa sig på bankernas sida (helt orimlig tolkning av domen).

Kvar står offren för JAK:s bottenlösa brist på säkerhetstänkande. Amatörer som inte borde få hålla på med bankverksamhet.
 
Jag fattade som att:
JAK får inte betala ut något enligt FI eftersom då riskerar banken att gå omkull eftersom dom har då dåliga finanser.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
J jenhul skrev:
Jag tycker att HD-domen är solkklar, men ARN slingrar sig.
Konsumentverket skriver

”Sommaren 2022 kom en dom från Högsta domstolen som ökar drabbade konsumenters möjligheter att få pengarna tillbaka av banken efter ett bedrägeri. Men HD-domen är inte direkt vägledande för alla typer av bankbedrägerier, utan det behövs mer domstolspraxis för att hjälpa de bedrägeridrabbade konsumenterna. Därför agerar nu KO för att fler drabbade ska kunna få pengarna tillbaka av banken.”

Alltså inte på nåt sätt ”solklart ” då bankbedrägerier kan ske på en herrans massa sätt
M myrstack skrev:
"Bankkunder måste ta noggranna och genomtänkta beslut" dvs underförstått inte låna pengar av JAK
Om jag förstått det rätt…
Hela upplägget att tvingas till lika mycket nysparande (till noll ränta) som man amorterar verkar sjukt. Att du sen inte får ut ditt sparande fastän lånet är återbetalt är dubbelt sjukt.

Det du ev tjänade i början förlorar du flerdubbelt på i efterhand.

There is no such thing as a free lunch.


Hade för övrigt varit intressant att höra vad de som tror att banker kan skapa pengar ut tomma intet anser här.

Varför skapar inte JAK bara en massa nya pengar då är problemet ur värden🤣🤣
 
  • Haha
  • Gilla
deetee och 1 till
  • Laddar…
Med tanke på vad som framkommit i dom senaste inläggen om JAKs avslappnade inställning till att medverka till att förebygga bedrägerier så är det en smula ironiskt att den nytillträdda VDn presenteras såhär:

"Hon började på bankens avdelning för Financial Crime Prevention och utsågs därefter till chefsjurist. Det senaste året har hon utöver funktionen för regelefterlevnad även ansvarat för bankens riskfunktion i sin roll som chef för risk and compliance."

Kan man hoppas att hon gör ett bättre jobb som VD?
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
På JAK lånar man inte pengar för att man måste utan av idealistiska skäl. Eftersom de vanliga bankerna skapar de pengar de lånar ut till låntagare så är det på ett sätt virituella pengar de finns inte. Lånar JAK ut pengar så är det pengar som finns och det blir ett trögt system för att låna ut en krona måste någon annan sätta in en krona. Så det gäller att nogsamt kontrollera vem man lånar pengar av så att det företaget är något man vill stötta för det är det man gör när man lånar pengar på JAK stöttar man andra kunder på en vanlig bank stöttar man ägarna.
 
Marcus0321 Marcus0321 skrev:
På JAK lånar man inte pengar för att man måste utan av idealistiska skäl. Eftersom de vanliga bankerna skapar de pengar de lånar ut till låntagare så är det på ett sätt virituella pengar de finns inte. Lånar JAK ut pengar så är det pengar som finns och det blir ett trögt system för att låna ut en krona måste någon annan sätta in en krona. Så det gäller att nogsamt kontrollera vem man lånar pengar av så att det företaget är något man vill stötta för det är det man gör när man lånar pengar på JAK stöttar man andra kunder på en vanlig bank stöttar man ägarna.
När vanliga banker lånar ut mot ränta skapas pengar och ekonomisk tillväxt.
När man lånar pengar från JAK så är det redan befintliga pengar som används, alltså skapas inget nytt, det är vad man skulle kunna kalla en cirkulär ekonomi. Det roliga i dessa dagar är att deras avgift för att administrera det hela är ungefär lika mycket som räntan...
 
  • Haha
deetee och 1 till
  • Laddar…
Marcus0321 Marcus0321 skrev:
På JAK lånar man inte pengar för att man måste utan av idealistiska skäl. Eftersom de vanliga bankerna skapar de pengar de lånar ut till låntagare så är det på ett sätt virituella pengar de finns inte. Lånar JAK ut pengar så är det pengar som finns och det blir ett trögt system för att låna ut en krona måste någon annan sätta in en krona. Så det gäller att nogsamt kontrollera vem man lånar pengar av så att det företaget är något man vill stötta för det är det man gör när man lånar pengar på JAK stöttar man andra kunder på en vanlig bank stöttar man ägarna.
Så det är av ideologiska skäl som JAK inte kan betala ut sparade pengar förrän om 8-10år menar du?
Om de lätt hade kunnat ”skapa nya pengar” så hade man väl gjort det istf å sätta egna kunder i sticket. ??

.
 
TRJBerg
När ideologi är inblandat brukar det sällan bli bra för den vanliga människan.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Med tanke på vad som framkommit i dom senaste inläggen om JAKs avslappnade inställning till att medverka till att förebygga bedrägerier så är det en smula ironiskt att den nytillträdda VDn presenteras såhär:

"Hon började på bankens avdelning för Financial Crime Prevention och utsågs därefter till chefsjurist. Det senaste året har hon utöver funktionen för regelefterlevnad även ansvarat för bankens riskfunktion i sin roll som chef för risk and compliance."

Kan man hoppas att hon gör ett bättre jobb som VD?
Så varje gång jag blir lurad så är det någon annans fel ?
 
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
C cay.j.att.telia.com skrev:
Så varje gång jag blir lurad så är det någon annans fel ?
Mmm, för det var ju det jag skrev 🤦 Men eftersom det är aningens omöjligt att förstå vad du far efter och vad frågan egentligen är får jag tolka dig bokstavligen och svara:

Nej, om du blir lurad upprepade gånger så är du nog lite korkad och lättlurad.
 
  • Gilla
cay.j.att.telia.com och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.