Bara nyfiken, varför väljer man tryckimpregnerat virke — som alla vet INTE innehåller en massa hälsofrämjande ämnen — när man bygger ett matbord?

Jag förstår att man äter maten från tallrikar och inte direkt från bordskivan men man lär ju vidröra virket till exempel och på så vis riskera att få i sig möget i samband med att man dinerar…

Som sagt, bara nyfiken.
//Ronnie
 
  • Gilla
  • Haha
Saaallss och 1 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Bara nyfiken, varför väljer man tryckimpregnerat virke — som alla vet INTE innehåller en massa hälsofrämjande ämnen — när man bygger ett matbord?

Jag förstår att man äter maten från tallrikar och inte direkt från bordskivan men man lär ju vidröra virket till exempel och på så vis riskera att få i sig möget i samband med att man dinerar…

Som sagt, bara nyfiken.
//Ronnie
Det är inte farligt (giftigt) i så små mängder. Det var värre förr.
 
  • Gilla
Urban R och 2 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Bara nyfiken, varför väljer man tryckimpregnerat virke — som alla vet INTE innehåller en massa hälsofrämjande ämnen — när man bygger ett matbord?

Jag förstår att man äter maten från tallrikar och inte direkt från bordskivan men man lär ju vidröra virket till exempel och på så vis riskera att få i sig möget i samband med att man dinerar…

Som sagt, bara nyfiken.
//Ronnie
Det gör man så klart som man vill, men det yttersta lakas ur fort. Är man så orolig så ska man nog inte ha tryckt alls. Promenaderna barfota på det tryckta däcket överstiger vida sittandet vid bordet.
 
  • Gilla
daspunner och 6 till
  • Laddar…
J JakeK skrev:
Det gör man så klart som man vill, men det yttersta lakas ur fort. Är man så orolig så ska man nog inte ha tryckt alls. Promenaderna barfota på det tryckta däcket överstiger vida sittandet vid bordet.
Ja, nu äter ju inte jag med fötterna och har heller inte hört att de onyttiga ämnena tas upp genom huden; isf hade vi nog inte haft så många tryckta däck och altaner.

Ditt påstående om att ”det yttersta (av onyttigheterna i tryckimpregneringen, antar jag) lakas ur fort” låter svajigt eller snarare ovetenskapligt och mer som önsketänk, tycker jag.

Observera att jag inte kritiserat ditt bygge negativt vad gäller konstruktionen än; nu handlar det om materialvalet bara.
//Ronnie
 
  • Haha
Saaallss
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Ja, nu äter ju inte jag med fötterna och har heller inte hört att de onyttiga ämnena tas upp genom huden; isf hade vi nog inte haft så många tryckta däck och altaner.

Ditt påstående om att ”det yttersta (av onyttigheterna i tryckimpregneringen, antar jag) lakas ur fort” låter svajigt eller snarare ovetenskapligt och mer som önsketänk, tycker jag.

Observera att jag inte kritiserat ditt bygge negativt vad gäller konstruktionen än; nu handlar det om materialvalet bara.
//Ronnie
Haha…kan jag förvänta mig lite konstruktiv kritik på konstruktionen alltså 😀
Att det yttersta lagret lakas ur räcker ju med att du tittar på det, men visst i den bemärkelsen är det ovetenskapligt.
Nej, det var ju liksom poängen, att vidrör du bara med huden så är det nog ingen fara. Som du själv konstaterade så har man en tallrik under sin mat.
Det var du som väckte frågan så det är nästan upp till dig då att visa hur det är hälsovådligt. Jag är inte orolig.
 
  • Gilla
tobbbias och 6 till
  • Laddar…
J JakeK skrev:
Nej, det var ju liksom poängen, att vidrör du bara med huden så är det nog ingen fara. Som du själv konstaterade så har man en tallrik under sin mat.
Det var du som väckte frågan så det är nästan upp till dig då att visa hur det är hälsovådligt. Jag är inte orolig.
”nog ingen fara…”

Du har missat poängen i det jag skrev.

Det är inte ”nästan” upp till mig att visa någonting. Jag skiter fullkomligt i om du är ok med att du och din familj äter vid ett matbord som är byggt av tryckimpregnerat virke. Gott att veta att du inte är orolig.

Jag var bara nyfiken på ditt val av material och jag tror att jag fått svaret.
//Ronnie
 
  • Haha
Saaallss
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Bara nyfiken, varför väljer man tryckimpregnerat virke — som alla vet INTE innehåller en massa hälsofrämjande ämnen — när man bygger ett matbord?

Jag förstår att man äter maten från tallrikar och inte direkt från bordskivan men man lär ju vidröra virket till exempel och på så vis riskera att få i sig möget i samband med att man dinerar…

Som sagt, bara nyfiken.
//Ronnie
Har du undersökt vad det är för ämnen i färgen, oljan , limmet och materialet i ett egna matbord?
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du undersökt vad det är för ämnen i färgen, oljan , limmet och materialet i ett egna matbord?
Mitt utebord är gjort av limfog av obehandlad furu, sedan målat med fönsterfärg från Beckers.

Ingen färg jag skulle äta med sked såklart men i torkat tillstånd harmlöst ur ett toxikologiskt perspektiv.

Hurså?
//Ronnie
 
  • Haha
  • Gilla
Saaallss och 1 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Mitt utebord är gjort av limfog av obehandlad furu, sedan målat med fönsterfärg från Beckers.

Ingen färg jag skulle äta med sked såklart men i torkat tillstånd harmlöst ur ett toxikologiskt perspektiv.

Hurså?
//Ronnie
Jag tänkte mest på bord inomhus och ev. emulsioner, lätt att glömma sånt. Om du är extra känslig är det bra att ha lite extra koll.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
@Jonatan79

Jag är inte extra känslig men har koll ändå.

//Ronnie
 
  • Haha
  • Gilla
Saaallss och 2 till
  • Laddar…
Fint bord! Kul att du ville dela med dig!
Sen är det ju såklart trist att folk ska tjafsa, men så kan det bli ibland…
 
  • Gilla
Urban R och 6 till
  • Laddar…
J JakeK skrev:
Vill du också ha ett bord som är tillräckligt stort, robust, snyggt, kan stå ute året om och framförallt är billigt (ca 1200-1400).

Du kan bygga det själv! Superenkelt!

Tar ca 3h beroende på erfarenhet och tillgång till verktyg.

Mått bord:

Längd: 3 m

Höjd: ca 75 cm

Bredd: ca 90 cm

Virke, skruv etc. - detta behöver du:

Regel 145x45 mm 8 st. á 3 m (bordsskiva - 6x3 m, ben - 2x3 m (80+80+70+70=300)

Stora vinkeljärn med förstärkning (90x90 mm) 8 st. (ett till varje hörn på benen)

Små vinkeljärn (40x40 mm) 12 st. (två till varje planka i skivan).

Valfri träskruv för utomsbruk, 70 mm

Valfri ankarskruv för utomhusbruk, 40 mm

Gör så här:

Kapa till benen - 4 st. á 70 cm och 4 st. á 80 cm

Vinkelsåga bitarna 45* i varje kortände.

Skruva ihop - 2x70 och 2x80 till fyrkanter. Skruva i 80 bitarna ”ovanifrån” och ”underifrån” så blir skruven dolda.

Fäst ett vinkeljärn i varje hörn med ankarskruv.

Lägg övriga sex reglar med ca 5 mm avstånd. Gör en markering 50 cm in i varje ände av skivan. Fäst benen underifrån utanför markeringen du precis gjorde.

Fäst även varje skiva med ett litet vinkeljärn och ankarskruv på insidan varje ben.

Vänd på bordet.

Klart!

Lycka till!

[bild]

[bild]
Fasen va neggo alla var då… :) Bra jobbat med bordet. Slår det sig så är det så… Spelar roll, då bygger man på ett annat sätt nästa gång så har man lärt sig. Det är ju rejält virke i alla fall!
Och mja, om man är orolig för att få utslag eller något av tryckat virke så är man kanske lite överkänslig ? :-/
 
  • Gilla
Urban R och 9 till
  • Laddar…
Snyggt! Gjorde själv ett liknande under sommaren 🙌🏼
 
  • Altan med stort träbord och bänk, solparasoller och en badtunna i bakgrunden. Skuggor av träd och parasoller på bordet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker bordet är stiligt. Blev sugen på att göra något liknande. Om det skulle visa sig att det slår sig, hade det räckt att skriva några brädor undertill på tvären för att motverka månne?
 
J Jeppenedved skrev:
Jag tycker bordet är stiligt. Blev sugen på att göra något liknande. Om det skulle visa sig att det slår sig, hade det räckt att skriva några brädor undertill på tvären för att motverka månne?
Ja men precis, ett par 28 mm tvärslå på undersidan gör säkert sitt. Dimensionen på virket tror jag dock också gör sitt. Den ”luftiga” känslan i bordet vill man ju kunna behålla så mkt som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.