C cpalm skrev:
Jo, det kan man ju som sagt tycka. Samtidigt ligger det ett ansvar på kunden att förstå hur pengarna hanteras och vilka risker det innebär. Du kan inte jämföra med t.ex. mäklare som har en lagstadgad skyldighet att hålla sådana medel skilda från egna tillgångar.
Visst har kunden ett ansvar men varken du eller jag vet ju hur dom sålt in tjänsten. Om dom har sålt in tjänsten som en betalningsförmedling där kundens medel hamnar på klientmedelskonto i väntan på utbetalning ...... Hur menar du att kunden ska kunna undersöka så mycket mer?

Men som sagt, visst har kunden ett visst ansvar. Och visst kan man kanske delvis skylla på någon slags bubbla. Jag tror ju personligen att dom har använt sina avtal med kommuner etc. som ett försäljningsargument mot BRF'er, fastighetsägare etc. Det hade i.a.f. jag gjort för att försöka sänka den potentiella kundens gard.
 
M merbanan skrev:
Nu är mäklandet lite mer uppstyrt men nog har det skett fuffens med pengar där också.

Min poäng är att det är lite som att sälja försäkringar mot jordens undergång. Om man hamnar där så är det helt plötsligt någon annans problem. I Eways fall så kommer kunderna inte vara en tillgång i konkursboet. Ingen kommer vilja ha med dom att göra och samma med varumärket.

Men att bygga verksamheten på detta sätt är ju förkastligt men trots detta upplägg så har de fått kunder för att det varit bekvämt, ett kontrakt och ett kontonummer och pengarna har kommit in, ända till det inte gjort det. Samma sak ser jag med folk som köper (tillgång till) DRM-skyddad media. Det är enkelt och man gör inte hemläxan tills man till slut får betala för det.
Sant.
 
C
I irre55 skrev:
Om man tittar i den tillgängliga bokföringen, ( som skickats ut från rekonstruktören) har de i sin kontoplan ett konto "framtida utbetalningar för el". Där finns ett stort minus. (många miljoner kronor)
Det bekräftar ju att de hanterat denna skuld i "egen bok", dvs. inte avskilt dessa medel från sin interna verksamhet.

Detta bokföringskonto säger dock i sig inget om vilken täckning företaget har för sina skulder, utan avspeglar sannolikt bara den aktuella skulden till kunderna. Eftersom utbetalningarna görs (rätt långt) i efterskott är saldot alltid en mer eller mindre stor minuspost. Det kan bara bli plus om de råkat betala ut för mycket.

I irre55 skrev:
Är det inte så att det är väldigt speciella regler för hur klientmedel in/ut och vem som får vara mottagare för varje angiven kund. Dvs om man öppnar ett klientmedelskonto i en bank, ska man inte kunna återföra klientmedel till företagets egna transaktionskonton?
Nej, iallafall de klientmedelskonton jag haft att göra med har inte haft några tekniska hinder mot missbruk.
 
Redigerat:
C
B Bästerortarn skrev:
Hur menar du att kunden ska kunna undersöka så mycket mer?
Det menar jag inte. Men har man hanterat pengarna i strid mot vad som avtalats är det i så fall ett brott som någon kan hållas personligen ansvarig för och polisen (i bästa fall) kan utreda. Till skillnad mot om man bara är en vanlig oprioriterad fordringsägare som får finna sig i spelets regler att man kan bli snuvad på pengarna om företaget hamnar på obestånd.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Men har man hanterat pengarna i strid mot vad som avtalats är det i så fall ett brott som någon kan hållas personligen ansvarig för och polisen (i bästa fall) kan utreda.
Jag kan inte tänka mig att det står något annat än att pengarna skall betalas ut utan dröjsmål efter avtalade tidsgränser. När man sedan hamnar i konkurs så träder konkurslagstiftning in och trumfar alla avtal.

Om upplägget är utan klientmedelskonto och avtalen återspeglar detta så finns det inget att hämta även personligen från någon.

Det känns lite som läget med Brf Innovationen mot Oscar Properties.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det menar jag inte. Men har man hanterat pengarna i strid mot vad som avtalats är det i så fall ett brott som någon kan hållas personligen ansvarig för och polisen (i bästa fall) kan utreda. Till skillnad mot om man bara är en vanlig oprioriterad fordringsägare som får finna sig i spelets regler att man kan bli snuvad på pengarna om företaget hamnar på obestånd.
Såg kraven på genomlysning komma…. Oavsett om man bokat dessa poster rätt eller inte är det moraliskt mycket kontroversiellt att använda andras pengar efter eget gottfinnande
 
  • Nyhetsartikel från Di TV: "Skatteverket motsätter sig Eways rekonstruktion" publicerad den 4 september 2024, med en bild av en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
J Jesper Ronn skrev:
Jag såg kraven på genomlysning komma….
 
  • En artikelrubrik "Skatteverket motsätter sig" och text om Eways, BRF:er, Lars Riddervik från Epspot, och krav på utredning av laddintäkter samt hänvisning till polis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Och gällande hur det faktiskt varit ordnat. Bokföringsmässigt separerat med i realiteten inte separerat.
 
  • Skärmbild av text där rekonstruktören Madeleine Ericson från advokatbyrån Walthon diskuterar bokföringsmässig separation av laddintäkter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
I
J Jesper Ronn skrev:
Och gällande hur det faktiskt varit ordnat. Bokföringsmässigt separerat med i realiteten inte separerat.
man kan ju undra om inte skulderna överskred aktiekapitalet redan vid bokslutet.
-- kopierat från blog.pwc.se --
"Eget kapital definieras som skillnaden mellan tillgångar och skulder och kallas ibland även för ägarkapital"
och
"Reglerna i aktiebolagslagen kapitel 25 säger att när det finns skäl att anta att bolagets eget kapital understiger hälften av det registrerade aktiekapitalet måste styrelsen snarast upprätta en kontrollbalansräkning".
Så vissa konstigheter har nog förkommit, bortsett från det moraliska i att låna från återbetalningskontot, och inte återbetala i tid.
 
  • Gilla
Jesper Ronn
  • Laddar…
C
J Jesper Ronn skrev:
Oavsett om man bokat dessa poster rätt eller inte är det moraliskt mycket kontroversiellt att använda andras pengar efter eget gottfinnande
Känns uppenbart att de helt enkelt inte betraktat laddintäkterna som "andras pengar" och således inte heller behandlat dem som sådana. Skall bli intressant att se vad denna utredning kommer fram till, om det är i strid eller i enlighet med vad man avtalat med kunderna. Men tingsrättens ordförande har nog helt rätt i att en sådan utredning är en sak för polisen i så fall.

J Jesper Ronn skrev:
Och gällande hur det faktiskt varit ordnat. Bokföringsmässigt separerat med i realiteten inte separerat.
Om det @irre55 skrev stämmer så innebär "separerade bokföringsmässigt" att de bokat upp skulden på ett eget konto i sin egen bokföring. Vilket inte är separation i den bemärkelsen vi pratar om här.
Så en rätt konstig jämförelse av Madeleine.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jesper Ronn
  • Laddar…
C
I irre55 skrev:
bortsett från det moraliska i att låna från återbetalningskontot, och inte återbetala i tid.
Essensen var väl dock att det inte fanns något återbetalningskonto.
 
Vad är status med BRFernas laddare nu? Står de obrukbara eller har det gått att få någon annan att ta över faktureringen av kunder?
 
D Dublin skrev:
Vad är status med BRFernas laddare nu? Står de obrukbara eller har det gått att få någon annan att ta över faktureringen av kunder?
Det var en bra fråga. Jag skulle tro att det mesta av infrastrukturen är igång men det räcker ju att ett led i kedjan stängs av så slutar det funka. Men om man är en BRF kan man ju inte vänta i flera månader på att byta leverantör. Jag skulle nog rekommendera användarna att att ladda på men inte betala om det kommer fakturor. Lite tveksamt men föreningen kan ju skriva något i still med att den kommer att nyttja Eways infrastruktur men kvitta alla eventuella krav mot förening eller medlemmar. Har svårt att tro att en rätt skulle ha något emot en sådan lösning. Fortsatt gäller det ju att snabbt värre byta leverantör.
 
I
C cpalm skrev:
Essensen var väl dock att det inte fanns något återbetalningskonto.
endast i form av ett bokföringskonto., naturligtvis.
I rekonstruktionsagendan finns en passus att öppna ett separat bankkonto dit kundernas pengar skall sättas in, och sen betalas ut enligt avtalad tid.
 
I
M merbanan skrev:
Det var en bra fråga. Jag skulle tro att det mesta av infrastrukturen är igång men det räcker ju att ett led i kedjan stängs av så slutar det funka. Men om man är en BRF kan man ju inte vänta i flera månader på att byta leverantör. Jag skulle nog rekommendera användarna att att ladda på men inte betala om det kommer fakturor. Lite tveksamt men föreningen kan ju skriva något i still med att den kommer att nyttja Eways infrastruktur men kvitta alla eventuella krav mot förening eller medlemmar. Har svårt att tro att en rätt skulle ha något emot en sådan lösning. Fortsatt gäller det ju att snabbt värre byta leverantör.
I det avtal och laddningslösning jag tagit del av, där en BRF äger utrustningen, används en tredjeparts ( underleverantör till Eways) utrustning och system för att utföra registrering och mätning av laddning. Eways tar del av denna information och skickar fakturor etc ...

Avtalet har en löptid för den köpta tjänsten, och vilka avgifter som Eways lägger på för varje kWh saom laddas. Nu är ju BRF'en en kund, så avtalet stipulerar ju bara vad som skall betalas OM någon laddar. Det finns ingen exlusivitetsklausul, som säger att kunden INTE får handla vad de vill från vem dom vill. Min killgissning är att de skulle gå att be tredjepartsleverantören som utför mätningen att skicka den till någon annan , utan att behöva säga upp avtalet.
I reglerna för en företagsrekonstruktion sägs att leverantörer inte får bryta ett ingånget löpande avtal under denna tid den pågår, men en kund kan väl inte tvingas att köpa nåt man inte önskar.
Enligt information jag fått ställdes en fråga på borgenärsmötet om detta, men svaret från företagsledningen var luddigt och oklart.
 
  • Gilla
Jesper Ronn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.