Ny och okunnig inom bygg och första gången jag skriver här, ha överseende tack 🫣 Har tyvärr inte särskilt mycket händiga personer i min närhet, all hjälp uppskattas därför!

🏡Taket: Har en stuga ägt ett par år, som nu taket läcker på. Stugan är utan el och bara kamin, står kallt. Är äldre rejäl pannplåt, verkar vara råspont>nån papp>plåt, med klockspik som börjat krypa upp osv. Tror taket är lagt ca 1995 men plåten återanvänd sen längre tillbaka. Ska mäta och räkna kvm, och fler bilder kommer. Haft en snickare där som räknade på 18 nya pannplåtar för stugan, om det hjälper. Själva stugan är ca 35-40 kvm, men finns också en oisolerad altan som möter stugtaket (ca 2,5 * 8-9 m) med låg lutning ca 9 grader som minst..

🏡Läckaget: Läckte lite redan i vintras men dumt nog trodde vi det bara var snö som kommit in via skorstenen och smälte vid eldning. Har efter dåligt råd för nån månad sen skruvat i några få farmarskruv genom plåten vid nocken och genom råsponten, misstänker det läcker av detta också. Har vid senaste regnovädret kommit in lite vatten där det droppade i vintras vid innertaket nära kaminen. Går krypa på vinden och det blöta jag såg verkar allt vara i linje med skorstenen men som utspritt längs sidorna på taket. På vinden var det spån som isolering och glasfiberull på. Kändes torrt förutom smådropp på isoleringen. Snickaren rekommenderade plast mellan och mer ventilation i vinden. Läste på här och då stugan är kallställd fattade jag beslutet att ta bort glasfibern helt, och då det kommer in luft vid takfoten så vågar jag inte ventilera mera för oro att släppa in för mycket fuktig uteluft. Har tidigare funnits lite fuktrosor på innertaket i stugan. Tankar kring allt detta?

🏡Tillväxt: Har lite tillväxt på ett ställe som är skickat på analys och identifierat som Cladosporium, Stachybostrys och Aspergillus. Råsponten verkar inte ha nån röta nånstans vad jag kan se (känt med kniv), men finns andra svartmögel prickar lite här och där. Lägger ut bilder på det värsta ställena men mycket ser helt fint ut. Är väldigt fuktigt ute där och mycket trä t.ex utemöbler eller fasad bastu får typ såna prickar.. Möglet tänkte jag spraya och sanera med nån mögeltvätt och hoppas det räcker då vi åtgärdar läckan utifrån och bara kör spån som isolering.

🏡Vad göra: Som sagt haft en snickare/takläggare där som först föreslog byta hela plåttaket. Efter sett offerten på 80 arbetstimmar och 96 000 efter ROT blev jag lite fundersam, är det så dyrt? Han tänkte då byta till ny pannplåt, takpapp och detta direkt på råsponten, men va också lite takstege och typ deponi. Vi snackade och ställde frågan hur vi kan göra billigare men ändå bra såklart. Nu är förslaget att lämna altantaket (han säger sig också ha sett ännu flackare tak där plåt funkar, så behövs ej åtgärdas och dyrt att ändra lutning) och är ändå oisolerat och ”ute” liksom, samt återanvända vår plåt då den ser fin ut (och strunta i takstege och deponi). Tanken är då att använda nå speciella långa skruvar att återanvända hålen i topparna på plåten. Då landar vi istället på 72 h arbetstid och totalpris ca 70 000 efter ROT. Rimliga åtgärder och pris? Tror ni det kan bli bra? Lite rädd att det flacka taket på altanen kan orsaka väta i stugan, men förmodar att det ska va nått extra som skyddar där dessa möts.
Är sjukt olägligt med takbyte nu rent ekonomiskt och lurar på om det är bättre att försöka lokalisera läckan/läckorna och lappa själva (tips isåfall?) för att skjuta detta framåt, eller ta dit en plåtslagare som kanske bara kan laga mer lokalt kring läckorna. Vill iaf kunna sova gott om nätterna..

Puh, eloge om nån läst så långt och ids bry sig i oss stackare 🌹Alla tips eller frågor mottages varmt! Vill lära oss mera och förstå vad som blir bra.
 
  • En röd stuga med vita fönster och en veranda, omgiven av träd och sjö i bakgrunden. Marken är täckt av löv och gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprucken trästomme och takbrädor med tecken på fukt och mögel, sedd från insidan av takkonstruktionen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Taksyllning av trä som visar ett mögelangrepp och uppstående klockspikar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vindsutrymme med träbjälkar och träpaneler, synligt mögelangrepp på vertikala bjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insida av tak med träpanel, synliga spikhål och tecken på fukt och mögeltillväxt, spån och glasfiberisolering syns på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett tak med pannplåt och träbalkar inifrån vinden. Isolering, spån och mögelfläckar synliga under taket nära innertaket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vindsutrymme med synliga takbjälkar och åldrad isolering, en del av isoleringen verkar vara skadad och det finns tecken på fuktskador på träpanelen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Glömde bilderna på värsta mögelstället
 
  • Träbjälklag i en byggnadsgrund med tydliga mögelfläckar och skador från fukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en trävägg med mögelangrepp, synliga mörka fläckar mellan plankorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ser inget som behöver panikåtgärdas.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.