Hej!

Vi har haft en entreprenör ute i vårt fritidshus för att vintersäkra vattnet. Tidigare har det enbart varit sommarvatten med slang som gått ovan jord.

Vi är nu osäkra på att det har blivit korrekt och att vi verkligen kommer kunna nyttja vattnet till vintern samt lite andra delar som känns som att de borde åtgärdat? Det som var överenskommet med dem var att vintersäkra vattnet in till huset genom att gräva ner på frostfritt djup samt säkerställa att det inte fryser inne i huset. Vi kommer tömma systemet på trycksidan varje gång vi lämnar huset.

Lite förutsättningar:
  • Grävd brunn, 6m djup. Lätt plastlock och brunnsringar i betong
  • Avstånd till hus, ca 37m
  • Hydropress pump som står i källare i huset, alltid minst 5 grader i pumprummet. Ouppvärmd källare i övrigt.

Då till mina funderingar:

  • De valde att endast återanvända befintlig sugslang (PEM) som endast har diameter 25mm. Borde inte denna bytts till 40mm?
  • De valde att bygga en isolerad låda vid brunnen innan de gick ner på frostfritt och använda befintlig genomföring. Det innebär att kopplingen i brunnen enbart är ca 40cm under markytan (se bild).
  • De hävdade att det inte behövdes någon isolering vid genomföringen till pumprum då det var på frostfritt djup. Vid kontroll är detta på ca 80cm under markyta. Är det tillräckligt?
  • De hävdar att 120cm räcker för frostfritt (Stockholms skärgård). Stämmer det? Läser att det borde varit 150cm?
  • De valde att inte isolera rören i källartak på något sätt (på trycksidan). Den delen av källaren är ouppvärmd. De hävdar att isolering inte hade spelat någon roll då vi ändå måste sätta på värme i källaren när vi är där och nyttjar huset på vintern.
Lite bilder:
Måttband visar djupet på en brunn med rörlig koppling cirka 40 cm under markytan omgiven av betongringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Se befintlig, återanvänd genomföring i brunn. Ca 40cm under markyta, kanske 60 under locket. Avståndet på måttbandet är brunnens djup.

Genomföring vid källarvägg med isolering och PEM-slang, mätband visar att det är 80 cm under markytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Se genomföring in till källare, ca 80cm under markytan

Stort tack för all guidning vi kan få!
 
bump - ingen som har några tankar? :)
 
Jag har försöka att följa dina olika djup och fattar det som följande.
Slangen som tar vatten i brunnen är på 40 cm djup från vatten ytan?
Slangen är i övrigt lagd på 80 cm djup i mark?
Pumpen står i en frostfritt utrymme.

Har ingen uppfattning om det tjäldjupet i Stockholms skärgård men har hus i Bohuslän där slangen ligger bra mycket grundare 40 till 50 cm utan problem och tjäldjupet enligt tabell är 1,4 till 1,5 meter.

Tror nog inte det blir några problem för dig.

Att stänga trycket/pumpen gör jag även på sommaren när jag inte är där.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Jag har försöka att följa dina olika djup och fattar det som följande.
Slangen som tar vatten i brunnen är på 40 cm djup från vatten ytan?
Slangen är i övrigt lagd på 80 cm djup i mark?
Pumpen står i en frostfritt utrymme.

Har ingen uppfattning om det tjäldjupet i Stockholms skärgård men har hus i Bohuslän där slangen ligger bra mycket grundare 40 till 50 cm utan problem och tjäldjupet enligt tabell är 1,4 till 1,5 meter.

Tror nog inte det blir några problem för dig.

Att stänga trycket/pumpen gör jag även på sommaren när jag inte är där.
Tack för svar - inser att det kanske blev rörigt. Det är genomföringen in i brunnen som ligger på 40cm djup under marknivå, den kopplingen du ser på översta bilden.

Sedan är det 80cm under marknivå vid genomföringen in till huset - enligt överenskommelse ska slangen i övrigt vara nergrävd på frostfritt men detta har jag inte kontrollerat då jag inte kunde närvara när de gjorde grävningen. Så mycket möjligt att den är på 80cm hela vägen.

Egentligen tror jag inte risken för frysning är så hög förutom inne i brunnen mer att det känns som att de inte utfört jobbet korrekt och vintersäkrat genom att gräva ned allt på frostfritt djup...
 
N Norktork skrev:
Tack för svar - inser att det kanske blev rörigt. Det är genomföringen in i brunnen som ligger på 40cm djup under marknivå, den kopplingen du ser på översta bilden.

Sedan är det 80cm under marknivå vid genomföringen in till huset - enligt överenskommelse ska slangen i övrigt vara nergrävd på frostfritt men detta har jag inte kontrollerat då jag inte kunde närvara när de gjorde grävningen. Så mycket möjligt att den är på 80cm hela vägen.

Egentligen tror jag inte risken för frysning är så hög förutom inne i brunnen mer att det känns som att de inte utfört jobbet korrekt och vintersäkrat genom att gräva ned allt på frostfritt djup...
I brunnen borde du inte vara orolig, ska mycket till att det fryser där.
De har också extra isolerat den biten som ligger högre i förhållande till de övriga djupet på slangen vad jag förstår av dig.

Vi får hoppas på en riktigt kall vinter 🥶 så att du kan reklamera om det fryser.

Oavsett jag har uppfattningen att ni inte ska vara oroliga, om en grävd brun fryser ska det vara riktigt kallt länge.

Det är många som läst din tråd, hoppas att det är andra som har en uppfattning mer än jag.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
I brunnen borde du inte vara orolig, ska mycket till att det fryser där.
De har också extra isolerat den biten som ligger högre i förhållande till de övriga djupet på slangen vad jag förstår av dig.

Vi får hoppas på en riktigt kall vinter 🥶 så att du kan reklamera om det fryser.

Oavsett jag har uppfattningen att ni inte ska vara oroliga, om en grävd brun fryser ska det vara riktigt kallt länge.
Tack! Så behöver inte ens vara orolig för den översta delen inne i brunnsringen? Den är ju oisolerad och endast ca 40cm under marknivå, kanske 60cm upp till brunnslocket.
 
Vi är mer norröver men grävde då 1,6m från hus till brunn och anslutningen in i brunnen är på 1,6m. Eftersom vi inte kunde gå på 1,6m intill huset så säkrade vi upp med en värmeslinga ca 5-6m som enkelt kan slås på. Troligen hade det räckt med 2-3 meter. Detta gällde för vår zon men man hade säkert klarat sig med att gräva lite mindre - tills vargavintern kommer.


Vattenutrustningen är i en liten komplementsbyggnad i anslutning till huset. Systemet har varit i drift 2 vintrar där det varit ca -20 till -30c i ett par veckors följd. Frostvakt på 10c och det har inte varit några problem utöver när dörren inte hade gått helt igen så slangen från hydropress frös lite. Justerat upp frostvakten till 15c i slutet av förra vintern.

Till dina frågor - vi körde 32mm pem slang, inte upplevt några problem med den. Slängde även i en extra tillbaka för framtiden.

Vi har ingen isolering vid brunnen, dock la jag två lager XPS isolering ut från huset 5-6m som extra köldskydd ovanför slangen.

Gällande rören så lär du ha en frostvakt i källaren och/eller en värmeslinga som är på hela vintern. Framgår inte riktigt vart varmvattenberedare etc. står, även den lär inte frysa för antar ni inte vill hålla på och tömma systemet. Sedan framgår det inte hur er avloppslösning är byggd, vi kör ett gråvattenfilter där jag fått vintersäkrat med värmeslinga och isolering. Avloppsrören går grunt och har ingen värmeslinga.

För att sova gott och veta status innan man åker till stugan så kan jag rekommendera en väderstation ute, i källaren och inne om ni har nån 4G router eller dylikt. Har räddat oss en gång när jag missade att slå på frostvakten och vintern kom tidigare än väntat - fick be grannen slå på den.

Ett sista tips är att inte skotta/trampa upp där vattnet är nedgrävt, då kommer tjälen djupare.

/Allt väl
 
  • Gilla
Norktork
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.