hmmm ska man verkligen koppla den direkt till varmvattnet? Tror inte det är så bra för maskin. Den gillar bäst kall vatten sa min rör kille. (den värmer ju ändå upp vattnet)

Ska fixa in min ikea diskamskin i helgen nämligen..
 
Precis som vissa är inne på, kolla om den verkligen skall sitta på varmvattnet.
Står även på diverse vattenbolags hemsidor att de inte kan garantera bakteriehalten på varmvattnet och att man därför skall använda enbart kallvatten till matlagning och dylikt... och då man diskar i maskinen och sen skall äta från tallriken låter det troligt att man bör använda kallvattnet.
Sen har jag för mig att maskinerna gillar kallt och inte varmt också.
 
angående felmeddelande, vi har fyllt på med salt och sköljmedel som maskinen bad om. Trots detta börjar maskinens startknapp att blinka efter ca 30 sekunder och visar att något är fel men inte vad som är fel. I manualen kan man inte utläsa vad som är felet.
 
De flesta maskiner går bra att köra varmvattenanslutna.
Varför ska man ansluta dem på kallvattnet för:mad:
Å sen ska man via diskmaskinens elpatron värma upp vattnet till 60 grader eller vad det krävs för programmet, när man har bergvärme eller annan billigare varmvattenkostnad.
Varför de inte garanterar bakteriekvaliten är för att just vv kan ju "stå still" länge det gör ju ej kallvatten, men har man bergvärme eller solvärme så finns det ju styrning som gör att legionellan försvinner.
Anslut den på varmvattnet tycker jag däremot tvättmaskinen måste anslutas på kallvattnet om man inte har en för både varm å kallvatten.
Ang. felet så verkar det som om inte magnetventiulen släpper igenom vattnet möjligen så har en kabel lossnat till den, den sitter antingen i maskinen eller på vattenslangen i en grå dosa vid anslutningen.
Är du riktigt säker på att du har tryck på vattnet vid anslutningen alltså om du skruvar bort diskmaskinen så kommer det vatten:confused:
 
Kan det vara så långsökt att det sitter en plastplugg som behöver kapas av på kopplingarna under diskbänken, eller ligger slangen vikt någonstans?
 
en plastplugg avkapad och det kommer vatten i slangen. Någon grå dosa finns inte, ska det alltid finnas eller kan det se ut på olika sätt. En röd kabel går däremot i vatten slangen.
 
Det kan vara så att du på något sätt fått vatten in i "yttre slangen" och att "aquastoppen" då stänger av vattenflödet...men om det är en ny diskmaskin då har du väl garanti...enl. min erfarenhet så fungerar IKEAs service bra.

Luckyman...varför värma upp vatten för sköljning av disken...när det fungerar bättre med kallvatten?

FLKR
 
Tack för ert engagemang har mailat Whirlpool och får väl ringa ikea i morgon.
 
Skriv gärna vad det var för fel sen....

FLKR
 
Har inte märkt ngn skillnad å kört med vv i 15 år.
Sen torkar disken fortare med vv, eller torkfunktionen blir effektivare.
Men en undran varför kan man koppla om de flesta engreppsblandare så att man kan köra vv till diskmaskinen om nu inte de klarar de:confused:
 
Luckyman skrev:
Har inte märkt ngn skillnad å kört med vv i 15 år.
Sen torkar disken fortare med vv, eller torkfunktionen blir effektivare.
Men en undran varför kan man koppla om de flesta engreppsblandare så att man kan köra vv till diskmaskinen om nu inte de klarar de:confused:
Om du har kört med varmvatten i 15 år då har du ju inget att jämföra med:D....å andra sidan det har inte jag heller:D då jag alltid har använt kallvatten...utan jag har bara hört att äggviteämnen o.dyl lättare fastnar om man sköljer i varmvatten.
För egen del skulle det ha blivit dyrare att använda varmvatten då jag alltid har haft el-uppvärmd vatten...nu då jag har fått en luft-vatten-VP då kanske det kan vara ekonomisk fördelaktigt med varmvatten till diskmaskinen??

FLKR
 
Nämen:eek:
Varför betala vv med elpatronen när man har bergvärme:confused:
Inte undra på att det inte finns ngra pingviner kvar om 5 år
 
Jamen:eek:
Det var väl ungefär samma konklusion jag kom fram till:confused: med följande text

"För egen del skulle det ha blivit dyrare att använda varmvatten då jag alltid har haft el-uppvärmd vatten...nu då jag har fått en luft-vatten-VP då kanske det kan vara ekonomisk fördelaktigt med varmvatten till diskmaskinen??"

FLKR
 
Jag har kört diskmaskin på varmvattenanslutning i över 15 år och det har funkat utmärkt och disktiden har varit extremt kort. Vid insättning av disk då maskinen inte fyllts har jag kört ngn minut sköljning så att disken i maskinen är våt - såvida jag väntar någon dag med att diska.

I nya huset insisterade installatören på att montera på kallvatten. Jag ser faktiskt ingen skillnad på resultatet - men diskmaskinen jobbar numera otroligt länge. Hade jag haft stor familj hade jag definitivt kört på varmvatten. Men som tidigare sagts i tråden funkar inte alla maskiner på varmvatten.
 
Luckyman skrev:
De flesta maskiner går bra att köra varmvattenanslutna.
Varför ska man ansluta dem på kallvattnet för:mad:
Å sen ska man via diskmaskinens elpatron värma upp vattnet till 60 grader eller vad det krävs för programmet, när man har bergvärme eller annan billigare varmvattenkostnad.
Varför de inte garanterar bakteriekvaliten är för att just vv kan ju "stå still" länge det gör ju ej kallvatten, men har man bergvärme eller solvärme så finns det ju styrning som gör att legionellan försvinner.
Anslut den på varmvattnet tycker jag däremot tvättmaskinen måste anslutas på kallvattnet om man inte har en för både varm å kallvatten.
Ang. felet så verkar det som om inte magnetventiulen släpper igenom vattnet möjligen så har en kabel lossnat till den, den sitter antingen i maskinen eller på vattenslangen i en grå dosa vid anslutningen.
Är du riktigt säker på att du har tryck på vattnet vid anslutningen alltså om du skruvar bort diskmaskinen så kommer det vatten:confused:
Ja det skulle väl vara just för att det finns maskiner som inte startar alls om de är inkopplade på varmvattnet, samt att oringar och packningar tar 'slut' fortare då dom är varmvattensanslutna.

Men i övrigt så vet ja inga bra anledningar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.