Jag har kommit över en rhododendro.
Vad kan ha hänt / vara fel på den?
Halva plantan har svarta döda grenar.

Tack på förhand.
 
  • Rhododendronplanta med rotklump på marken, halva plantan har svarta döda grenar. I bakgrunden syns en vit bil och en säck med jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad som hänt går inte att svara på, det finns ett antal anledningar som hos Rhododendron kan orsaka dödsfall, helt eller delvis.

Hela plantan ser risig ut, långa kala grenar med lite blad i toppen, den har kämpat länge och förtjänar en ny och god start.

Klipp bort alla döda grenar, välj en plats där den inte behöver konkurrera med aggressiva trädrötter, ljust men inte gassande sol hela dagen. Bra med skugga under de varmaste timmarna på dagen.

Gräv en rejäl grop, fyll gropen med Rhododendronjord uppblandad med okalkad och ogödslad torv. Vattna ordentligt utan att dränka plantan, jorden bör hållas fuktig, inte blöt framöver.

Hoppas på det bästa till våren..... 😀
 
Jag tog den på återvinningen när jag slängde lite ris.

Men jag gör som du säger, klipper ner den och hittar något ställe.
Mellan ett par björkar funkar det?

Tycker den va värd att rädda.
 
  • En buske med gröna blad står bredvid ett träd och en vit bil på en grusväg, med ängsmark i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Rhododendron är alltid värd att rädda 👍

Du skall inte klippa ner den utan bara klippa bort de grenar som är döda. Om du klipper ner levande grenar nu kan den hinna bilda nya skott innan vintern, då dör den för de nya skotten klarar inte av kyla. Rhododendron skall helst klippas, om man måste, strax innan blomningen för att vara på den säkra sidan.

Plantera den inte ens i närheten av björkar, deras rötter tar död på den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.