Hejsan!

Möjligen en lite märklig fråga men är mycket novis kring allt som rör hus och funderar på att skaffa mig ett fritidshus i norra Dalarna. Kommer att bo långt från huset men det jag kikat på en del har vettig vattenburen uppvärmning med bergvärme och tidigare ägare har bott permanent även under vintern så det har året runt vatten genom egen brunn.

Min tanke var att låta huset hålla underhållsvärme 13-15 grader även när jag inte är där, glykol i värmesystemet och för säkerhets skull tömma vattnet om det skulle bli ett längre elavbrott, eller gå en säkring till värmepumpen mitt i kallaste vintern. Den fråga jag inte tycks hitta svar på när jag kollar runt är om det blir struligt om man då vill kunna besöka huset även någon enstaka gång under vintern? De artiklar jag hittat talar alla om hur man slår av vattnet på hösten för att sedan slå på det igen på våren...

Scenariot vore tex att åka upp till huset för att fira jul/nyår. Tänker att det inte borde var några problem att slå på vattnet även med ett gäng minusgrader utomhus och sedan tömma igen när man åker tillbaka givet att det stått uppvärmt med basvärme och givet att huset annars klarat av att ha det igång under hela året? Eller kan det bli strul om man försöker tömma ett system på för mycket vatten om det är massa minusgrader ute?

Tänkte dock att ni som har erfarenhet av sånt här gärna får fylla i om det är så enkelt som jag hoppas eller om det finns risk att det uppstår problem, eller i allmänhet om det finns något kring detta som man ska tänka på...?
 
Vad menar du att du skall tömma för vatten?
Värmesystemet eller tappvattnet?

Ställ ner på underhållsvärme ca 16 grader när du inte är i huset.
Skaffa någon form av övervakning av värmepumpen så att du kan övervaka pumpen samt höjja tempen innan du åker till stugan då det kan ta flera dygn att få upp temperaturen beroende på omständigheterna.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
E EyEr0n skrev:
Vad menar du att du skall tömma för vatten?
Värmesystemet eller tappvattnet?

Ställ ner på underhållsvärme ca 16 grader när du inte är i huset.
Skaffa någon form av övervakning av värmepumpen så att du kan övervaka pumpen samt höjja tempen innan du åker till stugan då det kan ta flera dygn att få upp temperaturen beroende på omständigheterna.
Hej!

Tack för snabbt svar!

Ja precis, tänkte mig tömma tappvattnet och se till att ha glykol i värmesystemet så att det i normalfallet kan hålla varmt, och inte fryser om det blir längre elavbrott eller något fel på pumpen eller så.

Så funderade mest på om det kan bli något strul om man mitt i vintern slår på tappvattnet igen och sedan försöker tömma innan man åker tillbaka söderut.

De exempel jag sett handlade om att tömma tappvatten på hösten och sedan låta stå hela vintern och slå på igen på vårkanten. Funderade på om man stänger ned och tömmer tappvattnet på hösten men sedan ändå vill ta någon tur till huset under vinterperioden...

Bra tips om fjärrstyrning och att få upp underhållsvärmen innan man åker till stugan! Tack för det!
 
Cheesen
M MrHorta skrev:
Hej!

Tack för snabbt svar!

Ja precis, tänkte mig tömma tappvattnet och se till att ha glykol i värmesystemet så att det i normalfallet kan hålla varmt, och inte fryser om det blir längre elavbrott eller något fel på pumpen eller så.

Så funderade mest på om det kan bli något strul om man mitt i vintern slår på tappvattnet igen och sedan försöker tömma innan man åker tillbaka söderut.

De exempel jag sett handlade om att tömma tappvatten på hösten och sedan låta stå hela vintern och slå på igen på vårkanten. Funderade på om man stänger ned och tömmer tappvattnet på hösten men sedan ändå vill ta någon tur till huset under vinterperioden...

Bra tips om fjärrstyrning och att få upp underhållsvärmen innan man åker till stugan! Tack för det!
Det beror på hur det är konstruerat. Har sett lösningar där man vrider upp alla kranar i huset och öppnar en kran i brunnen som sitter på en t koppling just ovanför pumpen. Då tömdes alla ledningar av sig själv.

Jag bryter själv alltid strömmen till min pump om jag lämnar huset, sommar som vinter. Då behöver man inte vara orolig för att pumpen pumpar in flera kubikmeter vatten i köket om man råkas vara borta nån helg och det går sönder en ledning.
 
Som sagt att tömma systemet är ofta rätt omständigt. Ofta räcker det inte att öppna någon lågt belägen avtappning. Utan man kan behöva blåsa uir ledningarna med tryckluft. Detta om inte alla tappvattenledningar är monterade med fall mot avtappningen.

Dessutom så kan man oftast inte få ut allt vatten ur duschblandare (termostatblandare), många väljer att skruva loss dessa och ta med dem till uppvärmt utrymme. Men även tvätt och diskmaskiner går i praktiken inte att helt tömma på vatten, de fryser sönder om stugan kallställs.

Men ne bra säkerhetsåtgärd är attr stänga av huvudkranen, eller vattenpumpen om man har egen brunn. Så att det inte blir massor med vatten vid en ev. läcka.

Vi håller underhållsvärme i ett fritidshus i fjällnära område. Jag brukar skruva upp temperaturen 2 - 3 grader (fjärrstyrd värmepump) när det kommer en rejäl köldknäpp på typ -25 35 grader. För att det skall finnas lite marignal om det blir strömavbrott.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Min närmaste grannes hus kräver rörmokare och tryckluft varje gång det ska tömmas, annars fryser det sönder. Precis som hempularen skriver lutar inte alltid rören så att systemet tömmer sig självt.

Tvättmaskin brukar räcka att tömma via evakueringsslangen bakom luckan nertill fram och skruva ur locket till avloppspumpen. Anslutningsslangen för vattnet måste också kopplas bort. Det har funkat de få gånger jag varit inblandad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.