Är nog omöjligt att bedöma utan att veta konstruktion utifrån bjälklag, etc. Jag är mera av att veta fakta, därav rekommendation ta hjälp av kunnig på plats, innan du börjar kapa och göra åtgärder.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Alltså bara för att förtydliga för TS. Köksgolvet är spikat i andra bjälkar än dessa. Dessa bjälkar skulle med andra ord gå att byta utan att påverka ovanpåliggande material. Även brädorna i utrymmet under skulle gå att ersätta med exempelvis oljehärdad board. Det är ett stort jobb men det går.

Men efter några år kommer fukten ta även de nya bjälkarna.

En sak som slog mig var att öppna ventilation vid syllen och sedan snett. Men det kräver en hel del erfarenhet och noggrannhet. Borra 10cm hål i stenen är inte rimligt. Jag skulle börja med att rensa ur och plasta in marken för att minska fuktigheten.

Det kan även vara bra att mäta fuktigheten i utrymmet, i bjälkar och undergolv samt provborra lite på flera ställen för att få en känsla för hur illa det är.
 
J Jaggatagga skrev:
Jag skulle såga upp balken som ser värst ut underifrån i typ 3dm stycken så att man kan bända bitarna rakt ner med kofot. Golvet är ju fastspikat i dem. Och sedan slå ut spikarna uppåt eller knipsa av dem om det inte går.

Sedan typ borra i stumpen som blir kvar i väggen så att man kan få ut resterna där.

Och sedan ersätta med träreglar hopfästa på bredden så de får samma dimension som den gamla stocken.
Fast bjälken fortsätter ju förbi stenväggen i jordkällaren och vidare till andra sidan huset. Hur ska jag kunna få ut resten av bjälken? Eller menar du att jag fäster den i resten av den gamla bjälken?
 
S Småbrukaren skrev:
Alltså bara för att förtydliga för TS. Köksgolvet är spikat i andra bjälkar än dessa. Dessa bjälkar skulle med andra ord gå att byta utan att påverka ovanpåliggande material. Även brädorna i utrymmet under skulle gå att ersätta med exempelvis oljehärdad board. Det är ett stort jobb men det går.

Men efter några år kommer fukten ta även de nya bjälkarna.

En sak som slog mig var att öppna ventilation vid syllen och sedan snett. Men det kräver en hel del erfarenhet och noggrannhet. Borra 10cm hål i stenen är inte rimligt. Jag skulle börja med att rensa ur och plasta in marken för att minska fuktigheten.

Det kan även vara bra att mäta fuktigheten i utrymmet, i bjälkar och undergolv samt provborra lite på flera ställen för att få en känsla för hur illa det är.
Nej golvet är tyvärr spikat i bjälkarna. Innertaket är uppspikat separat och ligger under golvet.
 
K Kronotorparen skrev:
Fast bjälken fortsätter ju förbi stenväggen i jordkällaren och vidare till andra sidan huset. Hur ska jag kunna få ut resten av bjälken? Eller menar du att jag fäster den i resten av den gamla bjälken?
Stenväggen är väl rätt tjock. Så om du kan skarva i nya bjälkar inuti väggen så är det inga problem. Du får i princip kapa och sedan borra ur balken till lämpligt djup, typ hälften av väggen.
 
K Kronotorparen skrev:
Nej golvet är tyvärr spikat i bjälkarna. Innertaket är uppspikat separat och ligger under golvet.
Köksgolvet kan väl inte vara spikat genom bjälklaget och in i dessa underliggande balkar? Det bör väl finnas åsar mellan undergolvet och köksgolvet med någon form av isolering?
 
Eftersom balken är typ 30 cm hög och 15 bred tänker jag försöka ta bort det murkna träet och de hur mycket som blir kvar och sedan rötskydda och ställa ner en luftavfuktare. Jag lägger upp bilder när jag gjort detta så kanske någon kan tycka till angående om det är tillräckligt mycket kvar av bjälkarna för att man ska slippa byta ut dem.
 
S Småbrukaren skrev:
Köksgolvet kan väl inte vara spikat genom bjälklaget och in i dessa underliggande balkar? Det bör väl finnas åsar mellan undergolvet och köksgolvet med någon form av isolering?
Kolla på andra bilden i mitt andra inlägg med bilder så ser du att golvet är spikat direkt på balken. Balken är 30 cm hög så isoleringen är mellan golvet och innertaket i jordkällaren.
 
J Jaggatagga skrev:
Jag skulle såga upp balken som ser värst ut underifrån i typ 3dm stycken så att man kan bända bitarna rakt ner med kofot. Golvet är ju fastspikat i dem. Och sedan slå ut spikarna uppåt eller knipsa av dem om det inte går.

Sedan typ borra i stumpen som blir kvar i väggen så att man kan få ut resterna där.

Och sedan ersätta med träreglar hopfästa på bredden så de får samma dimension som den gamla det hade
J Jaggatagga skrev:
Jag skulle såga upp balken som ser värst ut underifrån i typ 3dm stycken så att man kan bända bitarna rakt ner med kofot. Golvet är ju fastspikat i dem. Och sedan slå ut spikarna uppåt eller knipsa av dem om det inte går.

Sedan typ borra i stumpen som blir kvar i väggen så att man kan få ut resterna där.

Och sedan ersätta med träreglar hopfästa på bredden så de får samma dimension som den gamla stocken.
Har du något tips på borr för detta? Känns som om jag då behöver en gigantisk maskin med tanke på bjälkens dimension.
 
Det var rejäla bjälkar 300 x 150, innan de ruttnat ner till vanliga 195 x 45 så ....
 
K Kurtivan skrev:
Det var rejäla bjälkar 300 x 150, innan de ruttnat ner till vanliga 195 x 45 så ....
Det luriga är att det kan finnas röta, mögel, etc i gamla bjälklag.
 
K Kronotorparen skrev:
Eftersom balken är typ 30 cm hög och 15 bred tänker jag försöka ta bort det murkna träet och de hur mycket som blir kvar och sedan rötskydda och ställa ner en luftavfuktare. Jag lägger upp bilder när jag gjort detta så kanske någon kan tycka till angående om det är tillräckligt mycket kvar av bjälkarna för att man ska slippa byta ut dem.
Du behöver även stoppa fuktvandring från marken.
Men åter igen, ta hjälp av sakkunnig att på plats titta och ge förslag hur du ska göra, med stor risk, annars jan det bli bortkastat arbete. Jag är hyfsat händig, men har kunnig släkting att rådfråga om renovering i gamla byggnader
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.