Vad ska jag göra med bordet?

  • Ingenting

    6 Röster 37,5%
  • Laga med en bit trä och försök göra det osynligt

    5 Röster 31,3%
  • Fyll i med metall/plast/guld. Laga men gör det synligt

    2 Röster 12,5%
  • Såga bort en större bit

    1 Röster 6,3%
  • Elda upp bordet och köp ett nytt på IKEA

    2 Röster 12,5%
  • Antal röster
    16
AXS
Har ett massivt litet runt bord i jakaranda. Tyvärr har det gått i backen och en flisa har gått ur.

Hur gör jag för att det blir bäst, roligast eller snyggast? Inget dyrt bord och inget sentimentalt, men gillar det där det står.

Ska nog slipa och behandla det för ett något mattare utseende efter eventuellt lagande.
 
  • Runt träbord på en orientalisk matta, mörka ben, klassisk design, inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av ett blankpolerat träbord mot mönstrad mattbakgrund. Skada eller spricka syns vid kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om den biten som lossnat finns kvar finns ju möjlighet till en i princip osynlig lagning så det är väl en första styrande utgångspunkt
 
  • Gilla
AXS och 1 till
  • Laddar…
AXS
M myrstack skrev:
Om den biten som lossnat finns kvar finns ju möjlighet till en i princip osynlig lagning så det är väl en första styrande utgångspunkt
Borde jag såklart ha skrivit; den finns tyvärr inte kvar. :(
 
Ser ju mest ut som en uppsamlingränna runt för att rädda spill. slipa fram en liten pip och häng en mugg under som du skriver något roligt på.
 
  • Haha
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Jag hade nog fräst bort hela rännan så att bordet blir något mindre. Sen fräsa hur en annan profil, tycker en avfasning från undersidan är snyggare
 
  • Gilla
AXS och 1 till
  • Laddar…
Laga det med ett reparationskit för parkett.
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
En instrumentmakare på orten kan ev. ha en liten spillbit att skänka dig som du kan passa in. Alternativt reparera det åt dig med CITES-intyg.
Fint bord, för övrigt.
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
Jag har inget jakaranda, men det hade nog gått att få tillräckligt osynligt efter lite letande med en bit av annat mörkt träslag. Valnöt hade jag testat med. Eftersom hela bordet ser ut att må bra av lätt slipning och ny ytbehandling tror jag att färgskiftningen inte kommer märkas när allt är klart.
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
AXS
Tack för alla förslag!

Kommer fräsa ner den skade delen och sen slipa hela bordet. Ytbehandling vet jag inte, tar gärna emot förslag där med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.