Hej!

Har köpt ett 180 kg tungt handfat som jag ska bygga en kommod till. Har hittat 15x15-balkar som jag tänkte använda men är osäker hur man sätter ihop den så att den inte blir vinglig/osäker att ställa ett så tungt handfat på. Tror ni detta skulle funka? Och hur borde man sätta ihop/foga samman balkarna?
 
  • Bild av 15x15-balkar, ett tungt betonghandfat och en skiss av en kommodkonstruktion för att stödja handfatet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag får killgissa så skulle jag tro att man kan ställa minst 20 ton på en 150x150 stolpe som är nån meter lång...

Jag antar att skissen inte är som den är pga av du vill ha det utseendet, utan snarare något overkill som ska hålla?

Antar att du vill ha något rustikt utseende i alla fall? Och att du vill bygga själv?

Om det är viktigt med funktion så tror jag att det är enklare att välja en färdig kommod och anpassa den för att hålla för vikten...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Om jag får killgissa så skulle jag tro att man kan ställa minst 20 ton på en 150x150 stolpe som är nån meter lång...

Jag antar att skissen inte är som den är pga av du vill ha det utseendet, utan snarare något overkill som ska hålla?

Antar att du vill ha något rustikt utseende i alla fall? Och att du vill bygga själv?

Om det är viktigt med funktion så tror jag att det är enklare att välja en färdig kommod och anpassa den för att hålla för vikten...
Yes, tänker inte att balken inte håller, mer om konstruktionen håller. Så det inte blir vingligt.

Vill ha det här utseendet mer än att det är en korrekt konstruktionsskiss ja. :D

Vill ju ha utseendet men att det såklart ska fungera konstruktionsmässigt.
 
Vad är storleken på handfatet?

Tror det kommer se rätt klumpigt ut med en såpass stor "rektangel" under... 🤔

Hur är möjligheterna att fästa i väggen?
 
105 cm x 54 cm

Kanske det men vi kommer nog sen att leta på skåpdörrar som vi sätter framför.

Ja, det går att fästa i väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.