MrJay
Vi har flera Nest Protect uppsatta. De anser jag vara absolut bäst och är inte gratis men det struntar jag blankt i, man kan inte hålla på och spara in pengar på familjens och hemmets säkerhet.
 
Tobbe.A
MrJay MrJay skrev:
Vi har flera Nest Protect uppsatta. De anser jag vara absolut bäst och är inte gratis men det struntar jag blankt i, man kan inte hålla på och spara in pengar på familjens och hemmets säkerhet.
Du har helt rätt.

Grannens hus brann ner i januari. De vaknade av brandvarnaren. Huset gick till slut inte att rädda, men ingen blev skadad.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Man kan också göra lösningen som jag implementerade parallellt med det ordinarie brandsystemet. Köp optisk brandvarnare på Kjell&Co för cirka 150 SEK, testa att den fungerar först med tändsticka under (ClasOhlson gjorde inte det..). De flesta brandvarnare har ett tjutande piezoelement, anslut en kabel till dess anslutningar, nivåanpassa och mata en ingång på någon lämplig mikrokontroller. Så får man notiser och larm precis var man vill utan konstigheter.
För batteribackup kan man använda diodskyddat blybatteri och regulator.

En del brandvarnare (som t.ex Kjell&Co:s) har testpunkter (TP) som har en ännu bättre signal om det finns tillgängligt och som hittas med oscilloskop. Batteriet ersätter man med samma matning som går till mikrokontrollern och dito spänningsregulator (ofta 9V).
Intressant!

Lägg gärna upp några bilder på bygget.

Har du integrerat systemet i Home Assistant eller liknande?
 
V Vardagsrum skrev:
Lägg gärna upp några bilder på bygget.
Har inte åtkomst till utrustningen. Och integreringen var direkt till en dator via en längre kabel.
 
K
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Snabb leverans!
Återkom gärna när det är på plats, kikade på dom också så lär beställa om du inte starkt avråder
 
Tobbe.A
K kniv skrev:
Återkom gärna när det är på plats, kikade på dom också så lär beställa om du inte starkt avråder
Jag återkommer!
 
Tobbe.A
K kniv skrev:
Återkom gärna när det är på plats, kikade på dom också så lär beställa om du inte starkt avråder
Det är ju lite svårt att veta om allt fungerar helt och hållet innan det är skarpt läge.

Jag har installerat Hub och två brandvarnare, det gick smidigt. Jag har en i förrådet och en i hallen. Jag parkopplade brandvarnare enligt instruktionen, men läste sedan att de i paketet redan ska vara parkopplade. Jag har inte hittat en funktion för att testa om parkopplingen fungerar. Jag får la sätta igång en med vilje och se vad som händer.

När jag testade enheterna via appen så kunde huben först inte hitta dem, även om de syntes i appen med full täckning. Jag fick då ta bort dem och lägga till dem igen, då fungerade det. Det är bara några knapptryckningar.

Hittills verkar det vara bra grejer, men jag kommer inte byta ut alla mina brandvarnare, ifall något skulle strula.
 
  • Gilla
kniv
  • Laddar…
K
Bästa testet är nog att ta en tändsticka och tända på under en av dom…
 
Jag är nöjd med mina, ibland kan uppkopplingen se lite klen ut i appen, men de funkar alltid att prova varningssignalen...

Den här brukar jag testa rätt ofta, till frugans stora glädje;
En brandvarnare är monterad i taket på ett rum med vitmålade väggar och ett gammalt verktyg är synligt nedanför på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Funderade på om någon skulle fattat referensen "gubben stod på logen, borra hjul"?)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.