Hallå!

Har sedan i onsdags fått bekymmer med en relativt ny diskmaskin jag har hemma (4 mån)

Modell : https://www.ikea.com/se/sv/p/villboda-integrerad-diskmaskin-ikea-500-20541648/

En cykel ser numera ut enligt följande :

Den tömmer överblivet vatten som är kvar i maskinen om man pausat programmet sedan innan
Den tar därefter in vatten så pass att det är precis under spolarmarna
Sen är det som att den försöker dra igång maskineriet, ett långt vinande ljud hörs följt av ett knäpp, cykeln upprepas ca 3 gånger för att därefter bli tyst fram tills dess att programmet ska avslutas då tömmer den sig som den ska.
Spolarmarna drar liksom aldrig igång, har plockat ned dem och spolat genom dem utan nå vidare framgång

Inga felkoder visas någonstans och har funkat felfritt fram tills i onsdags, har inte rört något alls. Har skruvat bort aquasafen för att se så det inte är några spår av skräp och den såg bra ut.
 
  • Gilla
ryzzewW
  • Laddar…
BirgitS
Välkommen till forumet!

Eftersom diskmaskinen är så ny och därmed har garanti ska du kontakta Ikea så att det kommer hem en servicetekniker och fixar det åt dig. Börjar du göra ingrepp, mer än bara underhåll, så är det risk för att garantin inte gäller.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
A
Pausar du den måste du resetta och starta om den. Pausa ät handhavsndefel
 
Har exakt samma problem just nu med min Villboda diskmaskin. Inga felkoder. Ett år gammal maskin. Filter till både avslopp och tillopp såg bra ut men rengjordes ändå. Spolarmarna ej igensatta. Programmet startar genom att tömma avloppsvattnet, sen tas vatten in, diskmaskintablettluckan öppnar efter ett tag, programmet löper på men ingen vatten sprutar i maskinen.
Har även nollställt programmet flera gånger och startat nya program för att se om något nytt händer, men icke. Strömmen har varit avslagen minst 10 min som. Inget av ovan har löst problemet så det blir att ringa Ikea kundservice och reklamera.
Störigt och oroväckande problem med en så pass ny maskin!
 
R ryzzewW skrev:
Har exakt samma problem just nu med min Villboda diskmaskin. Inga felkoder. Ett år gammal maskin. Filter till både avslopp och tillopp såg bra ut men rengjordes ändå. Spolarmarna ej igensatta. Programmet startar genom att tömma avloppsvattnet, sen tas vatten in, diskmaskintablettluckan öppnar efter ett tag, programmet löper på men ingen vatten sprutar i maskinen.
Har även nollställt programmet flera gånger och startat nya program för att se om något nytt händer, men icke. Strömmen har varit avslagen minst 10 min som. Inget av ovan har löst problemet så det blir att ringa Ikea kundservice och reklamera.
Störigt och oroväckande problem med en så pass ny maskin!
Tja!


Jag har fått min maskin utbytt två gånger. Teknikern fick svar av ikea att byta nån specifik del i första skedet men den lösningen trodde han själv inte på. Han böt den och den fungerade fortfarande inte så de bytte den första vändan. Andra vändan visade de sig att spolmotorn hade gått sönder efter ca 3mån. Nu har den peppar peppar rullat 1 år sen sist.


Lycka till!
 
Hedberg21 Hedberg21 skrev:
Tja!


Jag har fått min maskin utbytt två gånger. Teknikern fick svar av ikea att byta nån specifik del i första skedet men den lösningen trodde han själv inte på. Han böt den och den fungerade fortfarande inte så de bytte den första vändan. Andra vändan visade de sig att spolmotorn hade gått sönder efter ca 3mån. Nu har den peppar peppar rullat 1 år sen sist.


Lycka till!
Schyst med snabba svar. Sitter i kö till Ikeas reklamation nu. Tänker jag beskriver symptomen som maskinen har, och så kan man ju kanske snacka med teknikerna som kommer hit om din lösning och se vad han tänker. Tacksamt för feedbacken. Hoppas maskinerna håller längre än garantin.
 
R ryzzewW skrev:
Schyst med snabba svar. Sitter i kö till Ikeas reklamation nu. Tänker jag beskriver symptomen som maskinen har, och så kan man ju kanske snacka med teknikerna som kommer hit om din lösning och se vad han tänker. Tacksamt för feedbacken. Hoppas maskinerna håller längre än garantin.
den höll ju inte så länge eller
rena rama skiten har bytt många diskpumpar på ikeas maskiner
 
returen returen skrev:
rena rama skiten har bytt många diskpumpar på ikeas maskiner
Är det något IKEA börjat med på senare tid?
(har en diskmaskin jag har för mig kommer från IKEA och den har fungerat i många år)
 
spikplanka spikplanka skrev:
Är det något IKEA börjat med på senare tid?
(har en diskmaskin jag har för mig kommer från IKEA och den har fungerat i många år)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.