Jag skulle behöva lite råd om bästa sättet att flytta ett vägguttag för en fönsterlampa till taket, med dold kabeldragning. Förgreningsdosan och strömbrytaren är på ena sidan av rummet, medan uttaget för fönsterlampan sitter på väggen på motsatt sida. Jag antar att kabeldragningen går genom taket. Hur kan man flytta uttaget till mitten av taket med minimal påverkan på taket? Lite spackling är okej, eftersom jag ändå planerar att spackla och måla om både väggar och tak. Vad tror ni? Tacksam för alla tips och råd.
 
  • Bild som visar ett rum med ett vägguttag för en fönsterlampa, en förgreningsdosa och markeringar på taket för att flytta uttaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägguttag för fönsterlampa på väggen bredvid ett fönster, med en röd markering och pil som pekar mot mitten av taket för föreslagen omlokalisering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sitter förgreningsdosan inne i rummet eller i rummet bredvid där du tagit första bilden?

Kablarna för troligtvis i rör eller slang mellan reglarna, eventuellt finns även isolering.

Har du tur kan du göra hål typ T8 där lampan ska sitta och fiska fram slangen, eller i alla fall få upp mobilkameran. Men eftersom det ser ut som att lamputtaget inte sitter centrerat i rummet ligger troligt reglar i vägen.

Har du otur så går reglarna på tvärs med rummet och då blir det ännu klurigare.

Så enklast är kanske att döda uttaget för lampan och försöka få fram ny el till lampan från en kopplingsdosa med hjälp av ett par tre hål på vägen dit. Beroende på vilken riktning reglarna ligger då såklart.
 
  • Gilla
MilosG
  • Laddar…
Det ser ut som en övervåning. Om du har en vind kan du kanske ta det uppifrån?
 
  • Gilla
Småbrukaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.