Hej!
Jag skulle behöva råd
Tröskeln till min ytterdörr i källaren är skadad, alldeles mjuk undertill….
Dörrkarmen är torr och fin…
Måste jag byta tröskeln? Eller går det att rädda den? Jag är inte händig och byta tröskeln löser jag inte.
Går det att skrapa bort allt mjukt trä och fylla upp med något?
Tyvärr har jag erfarenhet att det är svårt att få tag på hantverkare till mindre jobb :(
Tacksam för tips // Anna
 
Lägg gärna upp ett foto på hur det ser ut. Det kanske behövs en annan åtgärd för att förhindra att tröskeln blir dålig igen efter lagning/byte. Hur dålig är tröskeln?
 
Oj, ser att jag missade foton.
 
  • Närbild på en sliten dörrkarm och golv med sprucken färg samt mögel eller fuktfläckar på betongen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten och smutsig dörrtröskel i ett bygge med synliga skador och sprickor, omringad av fukt- och mögelfläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en väderbiten träyta med mossbeläggning och skadad färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det en golvbrunn utanför tröskeln eller står det vatten upp mot tröskeln när det regnar? Tröskeln ser ut att ligga direkt mot betongen och kommer oavsett brunn eller inte suga vatten underifrån.
 
Hej
Det finns en brunn,
Ja, tröskeln ligger direkt mot betongen… :(

Det är bra lutning mot brunnen så det blir inte vatten upp mot tröskeln när det regnar…
 
Karmen är ju också rutten. Ser ut som du behöver byta dörr+ karm, och se till att det nya inte har direkt kontakt med betongen….
 
  • Gilla
Anjovipe
  • Laddar…
Ja… suck… det är väl bäst.
Puh, då blir det till att söka efter hantverkare.

Jag har mer som måste fixas med huset men hade tänkt avvakta till våren…
En dum fråga… tror du att det bli större problem om karm/tröskeln inte byts inom snar framtid?

Larsa Larsa skrev:
Karmen är ju också rutten. Ser ut som du behöver byta dörr+ karm, och se till att det nya inte har direkt kontakt med betongen….
 
Du kan vänta lite om det finns andra saker som känns viktigare.
 
  • Gilla
Anjovipe
  • Laddar…
M
Karmen och tröskeln är bortom räddning, så länge dörren sitter kvar och det inte regnar/blåser in så blir det inte värre.
 
  • Gilla
Anjovipe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.