många skojare i batteribilarnas svansar
 
  • Gilla
djanlov
  • Laddar…
C
J Jesper Ronn skrev:
Det är givetvis inte egna tillgångar oavsett hur upplägget sett ut.
Nu menar jag alltså ur ett formellt företagsekonomiskt perspektiv. Om Eway debiterar användarna i eget namn blir intäkterna en tillgång i Eways balansräkning även om det i samma stund uppstår en skuld till kunden.
Till skillnad mot om de bara hjälpt till med att fakturera användarna i kundens namn.

Med att verksamheten varit mer omfattande menar jag att Eway inte bara administrerat betalningarna, utan även installerat, ägt och förvaltat utrustningen. Om man bara resonerar fritt kring vem pengarna tillhör "moraliskt" skulle man också kunna säga att det är Eways pengar så länge installationen och utrustningen inte är betald.

Tyvärr är det inte så enkelt så att ett företag själv fritt bestämmer vilka pengar som tillhör vem. Begär någon borgenär företaget i konkurs fördelas företagets tillgångar utifrån prioriteringsreglerna, oavsett företagets uppfattning om "vems" pengar det är.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nu menar jag alltså ur ett formellt företagsekonomiskt perspektiv. Om Eway debiterar användarna i eget namn blir intäkterna en tillgång i Eways balansräkning även om det i samma stund uppstår en skuld till kunden.
Till skillnad mot om de bara hjälpt till med att fakturera användarna i kundens namn.

Med att verksamheten varit mer omfattande menar jag att Eway inte bara administrerat betalningarna, utan även installerat, ägt och förvaltat utrustningen. Om man bara resonerar fritt kring vem pengarna tillhör "moraliskt" skulle man också kunna säga att det är Eways pengar så länge installationen och utrustningen inte är betald.

Tyvärr är det inte så enkelt så att ett företag själv fritt bestämmer vilka pengar som tillhör vem. Begär någon borgenär företaget i konkurs fördelas företagets tillgångar utifrån prioriteringsreglerna, oavsett "vems" pengar det är.
Det är riktigt att på aggregerad nivå blir det en tillgång och en skuld hos bolaget. Dessa medel är inte fråga om en intäkt i bolaget som svarar mot en av bolaget utför prestation (utom den avgift bolaget tar betalt för hanteringen). På kontonivå borde redovisningsmedelt enligt min mening bokföras på annat konto än bolagets övriga in och utbetalningar över eget bankkonto och man borde ha haft separerade bankkonton som återspeglas i dessa bokföringskonton, dvs precis så som en advokatbyrå, en mäklarfirma, en betalningsförmedlare eller, vad det framstår som konkurrenterna, ordnat sina bankkonton och sin bokföring. Och det är enligt min mening inte ett vedertaget förfarande att ta medel som tagits in för annan i anspråk för att balansera egen likviditetsbrist. EWays hjälper till med installation av laddboxar. Min uppfattning är att de tar in underleverantörer för de arbetena. Anläggningen betalas- och övergår till att ägas av kund i samband med driftsättning. Således äger i allmänhet inte eWays de anläggningar de för kunds räkning läser av, -fakturerar medel för och som de därefter skulle ha återbetalat.
 
Redigerat:
C
J Jesper Ronn skrev:
Anläggningen betalas- och övergår till att ägas av kund i samband med driftsättning.
Ja, om det är så det fungerat håller jag med om att det rimliga är att betalningarna borde ha hanterats som redovisningsmedel på ett klientmedelskonto. Och det är ju så Voltiva menar att de hanterar debiteringen. Den uppkomna situationen tyder ju dock på att Eway haft ett annat upplägg. Vilket i sig inte är något konstigt.
 
C cpalm skrev:
Ja, om det är så det fungerat håller jag med om att det rimliga är att betalningarna borde ha hanterats som redovisningsmedel på ett klientmedelskonto. Och det är ju så Voltiva menar att de hanterar debiteringen. Den uppkomna situationen tyder ju dock på att Eway haft ett annat upplägg.
Min personliga uppfattning är att deras system är snarlika dvs samma upplägg men olika moral.
 
C
J Jesper Ronn skrev:
samma upplägg men olika moral.
Tja, du kanske har bättre insikt än Di, men det är inte så upplägget beskrivs i artikeln.
Man tycker i så fall att de borde blivit polisanmälda för förskingring av kundernas pengar?
 
C cpalm skrev:
Tja, du kanske har bättre insikt än Di, men det är inte så upplägget beskrivs i artikeln.
Man tycker i så fall att de borde blivit polisanmälda för förskingring av kundernas pengar?
Tycker det är precis såsom det beskrivs i DI. De erbjuder samma tjänst. Den ene (Voltiva) har t.o.m. övertagit (köpt) en god del av krisande eWays kundstock. Samma service. Det enda som skiljer är att Voltiva är väldigt tydliga med att de håller kundernas medel separerade och därför kan garantera återbetalning.

Det har ju precis kommit i ljuset hur det här verkar ha gått till. Vi får väl vänta och se om förfarandet får något ytterligare efterspel eller ej.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
C
J Jesper Ronn skrev:
Tycker det är precis såsom det beskrivs i DI.
Men... Citerar artikeln:
Eways:
  • Vissa i föreningen, och kanske även utomstående, laddar sina elbilar och betalar hela kostnaden till Eways.
  • Eways tar sin beskärda del. Tanken är sedan att de ska återbetala resten, det vill säga kostnaden för själva elförbrukningen, till bostadsrättsföreningen som i sin tur betalar själva elräkningen. Denna återbetalning sker i efterhand, ofta på kvartals- eller halvårsbasis.
Vs Voltiva:
Värdet, som är knutet till elkostnaden, hamnar på ett konto som hålls separat från övrig verksamhet. Återbetalning till systemägaren sker sedan automatiskt och månatligen”, säger Mikael Ring.

Tycker det utifrån den beskrivningen låter uppenbart att det handlar om två olika upplägg hur man hanterar återbetalningen till kunden.
 
C cpalm skrev:
Men... Citerar artikeln:
Eways:
  • Vissa i föreningen, och kanske även utomstående, laddar sina elbilar och betalar hela kostnaden till Eways.
  • Eways tar sin beskärda del. Tanken är sedan att de ska återbetala resten, det vill säga kostnaden för själva elförbrukningen, till bostadsrättsföreningen som i sin tur betalar själva elräkningen. Denna återbetalning sker i efterhand, ofta på kvartals- eller halvårsbasis.
Vs Voltiva:
Värdet, som är knutet till elkostnaden, hamnar på ett konto som hålls separat från övrig verksamhet. Återbetalning till systemägaren sker sedan automatiskt och månatligen”, säger Mikael Ring.

Tycker det utifrån den beskrivningen låter uppenbart att det handlar om två olika upplägg hur man hanterar återbetalningen till kunden.
Bara olika sätt att uttrycka samma sak med det väsentliga undantaget att voltiva säger att de separerar kundmedlen och återbetalar dem automatiskt. Di beskriver med ett exempel, Voltiva mer allmänt.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
C
J Jesper Ronn skrev:
Bara olika sätt att uttrycka samma sak med det väsentliga undantaget att voltiva säger att de separerar kundmedlen och återbetalar dem automatiskt.
Du menar att Eway också har "separerat kundmedlen", dvs, omgående betalat ut dem till ett klientmedelskonto. Men sedan varit där och nallat?
 
C cpalm skrev:
Du menar att Eway också har "separerat kundmedlen", dvs, omgående betalat ut dem till ett klientmedelskonto. Men sedan varit där och nallat?
Nej det menar jag inte. Hur de hanterat dessa medel i bokföringshänseende eller om de haft separata bankkonton har jag ingen som helst insyn i. Men att de tagit medlem i anspråk och att det var medel som de tagit in för kund framgår av artiklarna.
 
Äger BRF hårdvaran är det lätt att byta operatör. Boxarna styrs via uppkoppling mot en molntjänst som sköter debitering mm.

Äger Eways hårdvaran kan man misstänka att BRF kommer att få ett erbjudande om att köpa loss den om det blir konkurs.
 
  • Gilla
Jesper Ronn
  • Laddar…
C
J Jesper Ronn skrev:
Hur de hanterat dessa medel i bokföringshänseende eller om de haft separata bankkonton har jag ingen som helst insyn i.
Fast det är ju där den avgörande skillnaden ligger. Eller om man skall vara petig, hur ofta pengarna betalas ut till kunden (kundens klientmedelskonto). För både Voltiva och Eway debiterar till synes användarna i eget namn och sitter därmed tillfälligt själva på pengarna, till skillnad mot hur t.ex. en mäklare eller advokat hanterar klientmedel.
 

Hemlig fusion skulle rädda Eways – nu ställs den in​

Niclas Sahlgren, grundare och vd för laddjätten Eways, som är under rekonstruktion, har i flera månader krattat för en fusion med sin samarbetspartner Voltiva. Men nu trycker Voltivas vd på pausknappen.
Uppdaterad: 30 augusti 2024, 17:09Publicerad: 30 augusti 2024, 16:56
Spara
Bild på Mikael Ring, vd för Voltiva, i formell klädsel.

Jonas Leijonhufvud​

Text
Eways medgrundare och vd Niclas Sahlgren, en laddbox med Eways logotyp, och Voltivas vd Mikael Ring.
Eways medgrundare och vd Niclas Sahlgren, en laddbox med Eways logotyp, och Voltivas vd Mikael Ring.Foto:pressbild
”Vi tar ett steg tillbaka och kommer inte att gå vidare med planerna på ett samgående just nu”, säger Mikael Ring, vd för Voltiva till Di Digital.

Ilskan kokar bland många av de underleverantörer och kunder som drabbats av Eways kollaps. Dokument som skickats ut i samband med den pågående rekonstruktionen visar att Eways har skulder på 178 miljoner kronor till över tvåtusen borgenärer.
Bland de drabbade finns cirka 650 bostadsrättsföreningar. Detta då Eways har använt deras medel till annat. Det rör sig om pengar som betalats vid laddning, och som i stor utsträckning ska återbetalas för att täcka föreningarnas elräkningar.
”Vi känner oss bestulna”, sa Yvonne Strömberg, ordförande i BFR Stapelbädden 7 i Stockholm, till Di Digital, i en artikel som publicerades under fredagen.
Eways skuld till hennes förening: 184.000 kronor.
När Di Digital söker Eways vd Niclas Sahlgren för en kommentar ger han följande svar per mejl:
”Självklart känner många en besvikelse i en rekonstruktionsprocess. Vi behöver förlita oss på rekonstruktörens arbete och processen i stort.”
Yvonne Strömberg vid en av Eways laddstationer i hennes förening.
Yvonne Strömberg vid en av Eways laddstationer i hennes förening.Foto: Cornelia Jönsson
Men bakom kulisserna har samtal förts, så sent som under fredagen, om en fusion med konkurrenten och samarbetspartnern Voltiva. Tanken var att grundaren Niclas Sahlgren på så vis skulle kunna sitta kvar som vd och huvudägare för Eways.

I ett dokument, som datumstämplats av Attunda tingsrätt för bara två veckor sedan, den 15 augusti, bekräftar Voltivas vd Mikael Ring dessa intentioner.
Dokumentet är skrivet med anledning av det ”inkråmsöverlåtelseavtal samt intentionsavtal” som parterna tecknade den 30 maj i år och som resulterat i att Voltiva tagit över delar av Eways kundstock.
”Voltiva kommer att stötta det ingångna intentionsavtal som ingicks i våras med målsättningen att samgå med Eways”, skriver Voltivas Mikael Ring (se bild).

Skärmdump av dokumentet där Voltivas vd Mikael Rings meddelar tingsrätten sin intention att gå samman med Eways.
Skärmdump av dokumentet där Voltivas vd Mikael Rings meddelar tingsrätten sin intention att gå samman med Eways.
Di Digital har även tagit del av ett annat dokument, som tagits fram av Eways och lämnats in till tingsrätten. Det består av 16 Powerpoint-bilder med detaljer om hur en eventuell fusion skulle se ut (se faktaruta nedan).

SÅ SKULLE FUSIONEN MELLAN EWAYS OCH VOLTIVA SE UT​

Av dokumentet, som tagits fram av Eways och lämnats in till tingsrätten den 15 augusti i år, framgår att:
• Eways skulle köpa Voltiva med hjälp av nyemitterade aktier.
• Att Voltivas nettokassa uppgår till 35 Mkr.
• Att ytterligare 65 Mkr skulle tillföras bolaget till en värdering på 175 Mkr, exklusive kapitaltillskottet.
• Att bolaget skulle bli en ledande laddoperatör i Norden för hyresrätter, kontor, offentliga organisationer och logistikbolag.
• Att besparingar skulle uppnås genom att stänga kontor, banta säljstyrkan och administration, sluta sälja till villaägare, lägga ut installationen, och prioritera lönsamhet över tillväxt.
Av dokumentet framgår att Eways är nästan tio gånger så stora som Voltiva, sett till sin omsättning på 234 Mkr de senaste 12 månaderna.
Eways medgrundare Niclas Sahlgren skulle sitta kvar på vd-posten. Operativ chef skulle Voltivas nuvarande vd Mikael Ring bli. Ordförande skulle bli Voltivas medgrundare Mikael Norlander. Både Niclas Sahlgren och hans fru Petra Sahlgren skulle sitta i styrelsen.
Av presentationsdokumentet framgår att Eways grundare Niclas Sahlgren skulle behålla ett fast grepp om bolaget. Största ägare efter fusionen skulle bli hans bolag Skillteam AB med knappt 31 procent av aktierna.
Näst största ägare skulle bli fastighetsbolaget SBB i Norden, med en andel på knappt 19 procent.
”De är storägare i Voltiva”, förklarar Voltivas vd Mikael Ring.
Tredje största ägare, med drygt 17 procent, skulle bli Mobility46, ett mjukvarubolag som utvecklat ett digitalt affärssystem för parkeringsförvaltning för fastighetsägare och kommuner.
Voltivas grundare Mikael Norlander och Mikael Ring blir, enligt detta upplägg, mindre delägare med 1,6 respektive 1,2 procent av aktierna.
Källor: Dokument från Eways lämnat till Attunda tingsrätt, samt Voltivas vd Mikael Ring.
Advokatfirman Walthon, som ansvarar för Eways rekonstruktion, uppger i ett brev till borgenärerna, att fusionen med Voltivia är ”en viktig komponent för Eways fortsatta framtid” och ”kommer att stärka bolagets likviditet på kort sikt”. Brevet är daterat den 26 augusti, det vill säga i måndags.

När Di Digital når Mikael Ring under fredagsförmiddagen betonar han att Voltiva inte tagit ett slutgiltigt beslut i frågan.
”Vårt inkråmsöverlåtelseavtal är formellt och det hedrar vi genom att köpa över vissa av Eways kunder. Sedan har vi en icke-bindande avsiktsförklaring från början av sommaren där vi utforskar mjölligheten till ett samarbete”, säger han.
Mikael Ring, vd för Voltiva.
Mikael Ring, vd för Voltiva.
Hur länge har det stått klart för dig att Eways i princip använt klienternas medel, pengar avsedda för att täcka elkostnader, till annat?
”Det har klarnat under resans gång. Så gör man inte. Så gör inte vi.”
En dryg timme senare – vid 12-tiden under fredagen – återkommer Mikael Ring med beskedet att Voltiva backar från den ingångna avsiktsförklaringen.
”Avsiktsförklaringen är formellt uppsagd och vi lämnar därmed öppet för Eways att utforska framtida vägar tillsammans med andra aktörer”, säger Mikael Ring.
Han fortsätter:
”Vår utgångspunkt i samarbetet har hela tiden varit att hjälpa kunderna till en bra lösning och samtidigt växa vår egen affär. Voltivas styrka är en professionell hantering av teknisk drift av laddinfrastruktur och associerade betallösningar”, säger han.
Di Digital söker Eways vd Niclas Sahlgren för en kommentar till Mikael Rings beslut.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Fast det är ju där den avgörande skillnaden ligger. Eller om man skall vara petig, hur ofta pengarna betalas ut till kunden (kundens klientmedelskonto). För både Voltiva och Eway debiterar till synes användarna i eget namn och sitter därmed tillfälligt själva på pengarna, till skillnad mot hur t.ex. en mäklare eller advokat hanterar klientmedel.
Utbetalningen sker inte till kundens klientmedelskonto utan till kundens eget konto i bank. Ett kliientmedelskonto är ett konto som den som handahar andras pengar skaffar till sin verksamhet för att kunna separera medel som tillhör kund / klient tills betalning tills dess att utbetalningen till kunden / klienten sker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.