Hej.
Jag kollade in i fördelardosan inför kommande installation av Ledarmatur i taket, tänker inte göra jobbet själv men ska det se ut så här? är detta ett verk av riktig elektriker eller tror ni det är förra husägaren som varit i farten? Vi vet att han gjort en del tvivelaktiga jobb själv tidigare, i badrum o värmepump.
 
  • Inuti en fördelardosa med flera elkablar inklusive jordningskablar, blå och bruna kablar, med ojämn installation och beläggning av tätningsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O
Vad är du tycker ser fel ut eftersom du tror att det inte är en yrkesperson som gjort det där?

Enhetligt tidstypiskt material, kanske lite korta ledare och för mycket avskalad koppar på några ställen. Kladdet kommer ifrån utfyllnadsmaterialet i kablarna. Vanligt problem i den typen av kabel från den tiden. Någon har till och med bemödat sig med att trä på en isolerslang på biledaren och för en gångs skull är den korrekt utförd med transparent istället för gulgrön.
 
Saknas en kabelgenomföring nere till vänster, på kabeln med naken koppar på brun ledare, så den kabeln har nog ingen elektriker dragit.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tommty
förutom ovan nämd kabelgenomföring kan jag inte se något speciellt?
 
De två övre kablarna ser ut att bara ha svart fas-ledare medans den till vänster har brun. Det indikerar att den kabeln är ansluten mer nyligen.

Jag skulle nog säga att det ser ut som att det skulle kunna vara utfört av en fackman men kanske inte uppfyller fackmannamässighet.

Sådär ser det ut på flera ställen i min BRF. Dock inte i utrymmen där vanligt folk har tillträde.
 
pjgb pjgb skrev:
Saknas en kabelgenomföring nere till vänster, på kabeln med naken koppar på brun ledare, så den kabeln har nog ingen elektriker dragit.
Den nedre vänstra gjordes av behörig elektriker på Clas Fixare för några år sen och är nyast (de bör väl ha behöriga…) den översta till vänster är den som går till trasiga takarmaturen som ska bytas, säkerligen sen förrådet byggdes.
 
  • Elkopplingsdosa med flera ledningar, inklusive en som går till en trasig takarmatur och en annan installerad av en behörig elektriker på Clas Fixare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elinstallation med kablar och kopplingsdosa på vänster sida av ett innertak i ett förråd, med gamla ledningar och bruksorienterade tillbehör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Håkanen67
  • Laddar…
A
Den bruna ledaren med synlig koppar ligger farligt nära kortslutning mot jord.

Dosan är sprucken och saknar genomföring också. Bör bytas ut.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.