Hej hej,
Vi håller på att ombilda våra hyresradhus till bostadsrättsradhus.
Nu har oroliga grannar fått för sig att nuvarande hyresvärd har dispens för de barracudatak som finns i husen och att man den dag man själv kan tänkas vilja sälja måste ta bort dessa och ersätta med t.ex. gipstak.
Stämmer detta verkligen???:confused:
Alltså, finns det någon lag om att man inte får sälja med befintliga barracudatak, de har ju funnits där hela tiden...
 
Mig veterligen så finns det inga lagar alls om barracudatak.

Däremot skulle jag tagit ned dem direkt - inte kul alls om det börjar brinna och man får en tuggummiliknande smet över sig...

Men alltså svaret torde vara att hyresvärden inte har en skyldighet att ersätta taken ur säkerhetssynpunkt. Såvitt jag vet iaf. Finns det ngn lag om att dessa tak är brandfarliga och skall ersättas så kan det vara en annan fråga, men jag känner inte till detta isf.


/K
 
Håller med klaskarlsson - ta bort plasttaken så snart du kan för ditt eget välbefinnande. Såna tak sattes upp förr för att de var billiga, inte för att de var bra. Min granne fick sitt vardagsrum förstört för många år sen när en rökande gäst under ett kalas sträckte upp handen med ciggen mot taket. Den smältande heta geggan föll ner och la sig över möblerna. Dom hade tur i oturen att det var mycket folk där som kunde hjälpa till att minimera skadan men ändå. Sånt vill man inte vara med om.
 
... liksvepning kallas de av brandkåren - vi tog bort våra i förra huset direkt.

Jäkla meck dock (ursäkta språket) - hantverkarkarna utnyttjade att de visste att en diff på 5 cm under taket skulle döljas - försök rikta upp reglingen till gipstaket med den diffen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.