Hej! Jag har precis köpt ett gammalt torp där jag har lite problem med lite murkna golvbjälkar i taket på jordkällaren. Jag är väldigt ny på allt som har med bygg att göra och undrar om någon här har några goda råd för hur jag bör göra. Jag tänkte att man kunde förstärka balken genom att spika fast rejäla balkar på båda sidorna, men det är väl lite av en temporär lösning kanske?

Jag är inte sugen på att riva upp det fina trägolvet i köket för att byta golvbalkarna.. Allra helst hade jag velat hitta en lösning där jag kan rädda de befintliga balkarna.

Jag är gränslöst tacksam för alla tips!
 
  • Bild på en murken golvbjälke i taket på en jordkällare, med basta trägolv ovanpå och del av en vägg gjord av stenar och trä synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Murkna golvbjälkar i taket på en jordkällare med synliga fukt- och skador samt omgivande stenvägg och trätak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Murkna golvbjälkar i taket på en jordkällare med träpaneler synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag antar att du menar krypgrunden/torpargrunden under huset? Om bjälklaget är för murket för att hålla upp golvet så behöver det bytas ut. Alternativt får du skarva på nya bjälkar där trät är friskt eller sätta flera stolpar som stöttar upp bjälkarna.

Eftersom bjälkarna ligger på fundamentet/källarväggen som tar upp vikten ovanifrån så behöver eventuella nya bjälkar skjutas in uppepå detsamma vilket kan vara knepigt eftersom du har sten och inte betongväggar. I så fall måste stenar plockas bort och en ny klack för bjälkarna gjutas.

Plintar skulle kunna vara ett alternativ men det beror på höjden du har att jobba med.

Hur högt i tak är utrymmet under huset?

Sedan kommer vi till nästa problem, markfukten som troligtvis är orsaken. Du bör se över ventilation i utrymmet. Troligtvis behövs bättre ventilation. Du kan också lägga plast på marken och ett lager med grus uppepå.

På det sättet hindras markfukten att stiga upp i bjälklaget.

Ta även bort allt organiskt material som kan binda fukt i utrymmet. Förvara inte brädor, kartonger eller liknande där nere.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Om bilden inte luras så har du även påväxt på köksgolvets undersida, det vita som syns, för det är väl undersidan av golvet som syns. Du bör åtgärda det som helhet.
Köksgolvets undersida med vit påväxt och möjliga fuktproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Gissar att det är en jordkällare som byggts under huset/köket som en del av grunden.

Tycker inte det ser så illa ut, vad händer om du trycker en morakniv i balken? Om det bara är yttersta lagret som är lite åtgånget är det ingen större fara. Sviktar golvet i köket?

Sen behöver du fundera lite kring fukten i sig. Du behöver hitta orsaken till att det är fuktigt. Regn/markfukt som leds in eller bara dålig ventilation. Ut med all skit och nästa gång regnet öser ner ska du kolla hur jord, väggar osv ser ut.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
S
G g.kraft skrev:
Gissar att det är en jordkällare som byggts under huset/köket som en del av grunden.

Tycker inte det ser så illa ut, vad händer om du trycker en morakniv i balken? Om det bara är yttersta lagret som är lite åtgånget är det ingen större fara. Sviktar golvet i köket?

Sen behöver du fundera lite kring fukten i sig. Du behöver hitta orsaken till att det är fuktigt. Regn/markfukt som leds in eller bara dålig ventilation. Ut med all skit och nästa gång regnet öser ner ska du kolla hur jord, väggar osv ser ut.
På första bilden ser det väl inte ut att vara mycket kvar av balken alls?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
På första bilden ser det väl inte ut att vara mycket kvar av balken alls?
Ja nu när jag kollar igen så ser det lite värre ut. Svårt med bilder ibland :)
 
Bäst är kanske att stämpa upp och ta bort balken så att en helt ny kan stickas in. Så att den vilar på de murade väggarna.
 
Jag hade offrat golvet och tagit den ovanifrån utifrån bilderna.
Men vill du få ett bättre svar ska du låta någon kunnig titta på det på platsen.
Även gällande mark/fukt där inne, om det finns kattgluggar, etc.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Tack så mycket för svar! Jag hade en tanke om att det skulle räcka att ta bort det ruttna träet och sen stryka på rötskydd och förstärka upp genom att skruva dit virke på sidorna.

Det finns ingen ventilation i jordkällaren vad jag kan se. Kåken står på väldigt stora stenblock, så det blir nog svårt att få till ventilation. Några idéer angående detta?
 
A AndersS skrev:
Om bilden inte luras så har du även påväxt på köksgolvets undersida, det vita som syns, för det är väl undersidan av golvet som syns. Du bör åtgärda det som helhet.
[bild]
Hur åtgärdar jag det? Byta golv eller behandla?
 
Är det inte bara ett undergolv då?
 
S Småbrukaren skrev:
Är det inte bara ett undergolv då?
Jag var ner nu. Det är bara som ett innertak i jordkällaren. Inte själva golvet.
 
A AndersS skrev:
Jag hade offrat golvet och tagit den ovanifrån utifrån bilderna.
Men vill du få ett bättre svar ska du låta någon kunnig titta på det på platsen.
Även gällande mark/fukt där inne, om det finns kattgluggar, etc.
Jag inser nu att bilderna ser lite dramatiska ut. Här är bättre bilder på balkarna. Är det önsketänkande att man kan ta bort det ruttna, behandla med rötskydd och förstärka upp? Golvet sviktar inte en millimeter.
 
  • Bild på träbjälkar i en källare med synliga skador från röta, omgivna av stenfundament.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en träbalk med rötskador i ett hus, fotograferad underifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilden visar en närbild av en träbalk i ett hus med synliga rötskador och sprickor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänkte väl det.
 
Jag skulle såga upp balken som ser värst ut underifrån i typ 3dm stycken så att man kan bända bitarna rakt ner med kofot. Golvet är ju fastspikat i dem. Och sedan slå ut spikarna uppåt eller knipsa av dem om det inte går.

Sedan typ borra i stumpen som blir kvar i väggen så att man kan få ut resterna där.

Och sedan ersätta med träreglar hopfästa på bredden så de får samma dimension som den gamla stocken.
 
  • Gilla
Kronotorparen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.